Sjefredaktør Eivind Ljøstad og administrerende direktør Håvard Kvalheim i Fædrelandsvennen

Fædrelandsvennen øker inntektene for første gang på fire år: – De satsingene har gitt resultater

Resultatet synker, men Fædrelandsvennen har en svak økning i inntektene. 

Publisert Sist oppdatert

Fædrelandsvennen økte inntektene for første gang siden 2019. Det viser årsregnskapet for fjoråret.

Avisen økte inntektene med i underkant av en million kroner, fra 207,7 millioner til 208,6 millioner. Sørlandsavisen har de siste årene hatt en nedgang på 8,4 prosent i salgsinntektene, fra toppåret 2019, da salgsinntektene endte på 224 millioner kroner.

Administrerende direktør i Fædrelandsvennen, Håvard Kvalheim, sier til Medier24 at 2023 var et år hvor avisen gjorde flere store satsinger.

– Og de satsingene har gitt resultater. Både på brukervekst, trafikkvekst, og vekst i inntektene, sier han.

Annonseinntektene faller

Ved forrige opplagstall-måling kunne avisen vise til en digital opplagsvekst på 28 prosent, og var blant mediehusene med størst vekst i opplag, i rene tall.

Kvalheim viser også til at avisen har vunnet flere priser for satsingene de startet i fjor.

Blant annet vant avisens ung-prosjekt Medienettverkets Mangfoldspris, og avisen ble den store vinneren under årets Medieprisene, hvor de stakk av med flere priser for «mataksjonen»-prosjektet sitt, i tillegg til å bli årets mediehus.

Og Kvalheim sier de er fornøyde med å ha vekst i brukerinntektene. De økte med nesten fem prosent, fra 123 millioner kroner til 130 millioner kroner. Samtidig falt annonseinntektene fra 82 millioner til 76 millioner.

– Vi merker de samme konjunkturene som resten av bransjen. Men vi er fornøyde med at vi har fått til vekst i de digitale abonnementsinntektene, selv om papirinntektene faller, sier Kvalheim.

– Ambisjoner om bedre resultat 

Fædrelandsvennen endte med et driftsresultat på 10,3 millioner kroner, en nedgang på 12,6 prosent, fra 11,8 millioner kroner året før.

– Vi er ikke fornøyd med å være like bak fjoråret. Vi har ambisjoner om å levere bedre resultater fremover, men sett i lys av markedet, var fjoråret et år som legger grunn for videre vekst, sier Kvalheim.

Og Kvalheim sier utviklingen i abonnenter har fortsatt inn i 2024.

– Og selv om det er vanskelig å spå tidlig, håper vi at vi skal få til en resultatforbedring i 2024. Vi har hatt en god start på året, selv om annonsemarkedet fremdeles er veldig tøft, sier Kvalheim.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS