Fædrelandsvennen økte inntektene for første gang siden 2019. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Avisen økte inntektene med i underkant av en million kroner,
fra 207,7 millioner til 208,6 millioner. Sørlandsavisen har de siste årene hatt
en nedgang på 8,4 prosent i salgsinntektene, fra toppåret 2019, da
salgsinntektene endte på 224 millioner kroner.
Administrerende direktør i Fædrelandsvennen, Håvard Kvalheim,
sier til Medier24 at 2023 var et år hvor avisen gjorde flere store satsinger.
– Og de satsingene har gitt
resultater. Både på brukervekst, trafikkvekst, og vekst i inntektene, sier han.
Annonseinntektene faller
Ved forrige opplagstall-måling kunne avisen vise til en
digital opplagsvekst på 28 prosent, og var blant mediehusene med størst vekst i
opplag, i rene tall.
Kvalheim viser også til at avisen har vunnet flere priser
for satsingene de startet i fjor.
Blant annet vant avisens ung-prosjekt Medienettverkets Mangfoldspris,
og avisen ble den store vinneren under årets Medieprisene, hvor de stakk av med
flere priser for «mataksjonen»-prosjektet sitt, i tillegg til å bli årets
mediehus.
Og Kvalheim sier de er fornøyde med å ha vekst i brukerinntektene.
De økte med nesten fem prosent, fra 123 millioner kroner til 130 millioner
kroner. Samtidig falt annonseinntektene fra 82 millioner til 76 millioner.
– Vi merker de samme konjunkturene
som resten av bransjen. Men vi er fornøyde med at vi har fått til vekst i de
digitale abonnementsinntektene, selv om papirinntektene faller, sier Kvalheim.
– Ambisjoner om bedre resultat
Fædrelandsvennen endte med et driftsresultat på 10,3
millioner kroner, en nedgang på 12,6 prosent, fra 11,8 millioner kroner året før.
– Vi er ikke fornøyd med å
være like bak fjoråret. Vi har ambisjoner om å levere bedre resultater fremover,
men sett i lys av markedet, var fjoråret et år som legger grunn for videre
vekst, sier Kvalheim.
Og Kvalheim sier utviklingen i abonnenter har fortsatt inn i
2024.
– Og selv om det er vanskelig
å spå tidlig, håper vi at vi skal få til en resultatforbedring i 2024. Vi har
hatt en god start på året, selv om annonsemarkedet fremdeles er veldig tøft,
sier Kvalheim.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no