Adresseavisen økte driftsinntektene med elleve millioner kroner i 2021. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Avisen endte på 541 millioner kroner i inntekter, opp fra 530 millioner.
Driftsresultatet endte tilnærmet likt, på 53 millioner kroner.
– 2021 ble et bra år for Adresseavisen. Underliggende resultat vokste, drevet av en vekst i både annonser og brukerinntekter. Vi har god digital vekst, sier administrerende direktør i Adresseavisen, Tove Nedreberg, til Medier24.
Annonseinntektene økte med 13 millioner kroner. Papirannonsene sank, mens de digitale annonsene økte med 16,4 millioner. Brukerinntektene økte med syv millioner kroner.
Utgiftene økte fra 476 millioner kroner til 487 millioner.
– Vi har hatt et år med litt mindre covid-utfordringer, og vi har hatt flere redaksjonelle satsinger som tok tid å gjennomføre under pandemien, forteller Nedreberg og legger til:
– Vi har hatt et spesielt godt digitalt år i 2021. Men jeg er urolig for høsten i år, med den makroøkonomien som er nå, vi ser at det er en usikkerhet i markedet, sier hun.
Årsresultatet endte på 917 millioner kroner. Det skyldes inntekter og verdiendring på Finn.no, som Adresseavisen eier ti prosent av.
I tillegg har Adresseavisen fått økte finansinntekter som følge av rettssaken mellom eier Polaris Media og advokatfirmaet Arntzen de Besche, hvor konsernet gikk til sak mot advokatfirmaet for uaktsom rådgiving.
Konsernet vant rettssaken i Borgating Lagmannsrett og fikk 100 millioner kroner i erstatning.