Bergensavisen (BA) endte fjoråret med samlede inntekter på 134,5 millioner kroner, opp fra 123,8 millioner i 2020.
Avisen endte året med opplagsinntekter på 102,4 millioner kroner, opp fra 99,7 millioner, og annonseinntekter på 31,2 millioner, opp fra 23,2 millioner. Sistnevnte er en økning på 34 prosent.
– 2021 ble et veldig godt år for BA, med et årsresultat på ti millioner. Dert er veldig gledelig med inntektsvekst både i abonnements- og annonseinntektene. Dette gjør at BA kan investere i journalistikken, noe som førte til en stor kostnadsvekst i 2021, sammenlignet med året før, sier daglig leder i Bergensavisen, Katrine Ring Bøckmann til Medier24.
Driftsresultatet endte på 12,2 millioner kroner, ned fra 13,5 millioner året før. Årsaken er at utgiftene økte med 12 millioner.
– Dette gjelder i all hovedsak økning i personalkostnader, som henger sammen med en god del nye fastansettelser gjennom året. Vi har klart å rekruttere til oss mange knallflinke folk som igjen øker konkurransekraften vår i Bergensmarkedet.
Bøckmann forteller at veksten i annonseinntekter på 34 prosent henger sammen med et svakt 2020, knyttet til pandemien.
– Vi hadde sterk vekst både blant lokale og nasjonale annonsekunder. Videre hadde BA veldig god vekst i de programmatiske inntektene gjennom 2021.
Bergensavisen er nummer to på listen over de mediene som før mest i produksjonsstøtte, bak Klassekampen. I 2021 fikk avisen 35 millioner kroner.
Bøckmann forteller at det foreløpig er tidlig å si noe om hvordan 2022 kommer til å se ut.
– Det vi vet er at vi, i forrige uke, satte abonnementsrekord gjennom hele BAs historie, som har kommet som et resultat av satsingen vår. Vi fortsetter å investere i journalistikk i Bergen, for å være et knallgodt tilbud i Norges nest største by.