Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Nidaros, Lorns Bjerkan

Reagerer på kommunens millionavtale med Adresseavisen: – Konkurransevridende

Mens Adresseavisen får 1,4 millioner annonsekroner fra Trondheim kommune, får Nidaros noen tusenlapper. – Vi ønsker å ha muligheten til å ta vår del av kaka, sier Nidaros-sjef Lorns Bjerkan. 

Publisert

I 2024 hadde Trondheim kommune en annonseavtale med Adresseavisen til en verdi av 1,4 millioner kroner. Samtidig brukte de i overkant av 5000 kroner på konkurrenten. 

Det får sjefredaktør og administrerende direktør i Nidaros, Lorns Bjerkan til å reagere. I en leder i forbindelse med avisens femårsjubileum trekker Bjerkan fram avtalen og kaller den «konkurransevridende».

– Treffer andre folk

Til Medier24 utdyper Bjerkan at de i flere år har forsøkt å opprette dialog med kommunen, for å fortelle om hva de og Amedia kan tilby som Polaris og Schibsted ikke kan.

– Da har vi fått beskjed om at de bruker Adressa og at de tar kontakt om de skulle ha behov for våre tjenester. Dette synes vi har vært spesielt, fordi vi treffer folk som ikke Adressa treffer.

Bjerkan opplyser at kommunen i fjor brukte 5.600 kroner på Nidaros, og 8.300 kroner i 2023. Samtidig hadde kommunen en avtale på 1,4 millioner kroner med konkurrenten.

Avtalen, som Medier24 har sett, omhandler fast annonsering, digitale kampanjer og stillingsannonser i både Adresseavisen, og Polaris sine andre aviser i Midt-Norge.

– Uten anstendig form for konkurranse

Bjerkan legger til at mediebruken i dag er så bred, at kommunen bør bruke flere kanalen hvis de skal ha rekkevidden de ønsker.

– Med Amedias samarbeidspartnere kan vi tilby markedsføring over hele landet og i 14 titler i Trøndelag, blant annet i områder som er veldig viktig dersom Trondheim kommune skal rekruttere dyktige ansatte. Dessuten er det lite effektiv bruk av offentlige penger når man ikke legger opp til konkurranse. 

Bjerkan forteller at han selv har tatt kontakt med kommunen etter han skrev kommentaren, og har blitt enige om å møtes.

– Jeg opplever nå at de er interessert i å høre hva vi har å tilby. Her vil jeg understreke at vi ikke er bitre, men vi ønsker å ha muligheten til å ta vår del av kaka, slik at millioner med skattekroner ikke ukritisk overføres fra kommunen til Adressa uten anstendig form for konkurranse.

– Hvordan er forholdet til kommunen for dere på andre ting? 

– Trondheim kommune er en stor organisasjon med nærmere 15.000 ansatte. De aller fleste har vi et veldig godt forhold til, andre har vi mer utfordringer med. Men vi opplever nok at vi som utfordrer ikke alltid får de samme mulighetene som Adressa. 

– Eneste papiravis

Leder for kommunikasjonsenheten i Trondheim kommune, Anne Therese Melby, skriver til Medier24 at bakgrunnen for samarbeidsavtalen med Adresseavisen er at de ønsker å nå de innbyggerne som ikke er digitale.

– Adressa er den eneste lokalavisen i Trondheim som utgis på papir. Målgruppen for annonsen i papirversjonen er i hovedsak seniorer, og i den forbindelse annonseres aktivitetstilbud, salg av omsorgsboliger og i tillegg høringer av planer og reguleringer som er lovpålagt å kunngjøre.

Hun forteller at de annonserer en gang i uken i lørdagsutgaven, i tillegg til digitale annonser for desktop en gang i måneden. Hun legger til at når det gjelder markedsføring av sine tjenester gjør de det gjennom egne kanaler og på sosiale medier.

– Har kommunen avtale med andre medier?

– Vi har ikke avtaler med andre medier da det er ingen andre lokalaviser som har papirutgave.

Hun legger til at de nå er i dialog med Adresseavisen om en ny avtale for annonser for 2025, som ikke er underskrevet ennå.

– Når 8 av 10 ukentlig

Administrerende direktør i Adresseavisen, Tove Nedreberg, er gjort kjent med kritikken til Bjerkan av avtalen. Hun skriver til Medier24 at avtalen med Trondheim kommune er et resultat av forhandlinger. 

– Slik det er med andre kunder, med utgangspunkt i det behovet de har. Vi når bredt gjennom dekning på papir, i tillegg til digitale kanaler, som bidrar til å dekke informasjonsbehovet som alle aldersgrupper har. Vi når 6 av 10 daglig i Trondheim og 8 av 10 ukentlig, skriver hun. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS