I 2024 hadde Trondheim kommune en annonseavtale med Adresseavisen
til en verdi av 1,4 millioner kroner. Samtidig brukte de i overkant av 5000 kroner på konkurrenten.
Det får sjefredaktør og administrerende direktør i Nidaros, Lorns Bjerkan til å
reagere. I en leder i forbindelse med avisens femårsjubileum trekker Bjerkan
fram avtalen og kaller den «konkurransevridende».
– Treffer andre folk
Til Medier24 utdyper Bjerkan at de i flere år har forsøkt å
opprette dialog med kommunen, for å fortelle om hva de og Amedia kan tilby som
Polaris og Schibsted ikke kan.
– Da har vi fått beskjed
om at de bruker Adressa og at de tar kontakt om de skulle ha behov for våre
tjenester. Dette synes vi har vært spesielt, fordi vi treffer folk som ikke
Adressa treffer.
Bjerkan opplyser at kommunen i
fjor brukte 5.600 kroner på Nidaros, og 8.300 kroner i 2023. Samtidig hadde
kommunen en avtale på 1,4 millioner kroner med konkurrenten.
Avtalen, som Medier24 har sett, omhandler fast
annonsering, digitale kampanjer og stillingsannonser i både Adresseavisen, og Polaris
sine andre aviser i Midt-Norge.
– Uten anstendig form for konkurranse
Bjerkan legger til at mediebruken
i dag er så bred, at kommunen bør bruke flere kanalen hvis de skal ha
rekkevidden de ønsker.
– Med Amedias
samarbeidspartnere kan vi tilby markedsføring over hele landet og i 14 titler i
Trøndelag, blant annet i områder som er veldig viktig dersom Trondheim
kommune skal rekruttere dyktige ansatte. Dessuten er det lite effektiv bruk av
offentlige penger når man ikke legger opp til konkurranse.
Bjerkan forteller at han selv har tatt kontakt med kommunen
etter han skrev kommentaren, og har blitt enige om å møtes.
– Jeg opplever nå at de er
interessert i å høre hva vi har å tilby. Her vil jeg understreke at vi ikke er
bitre, men vi ønsker å ha muligheten til å ta vår del av kaka, slik at
millioner med skattekroner ikke ukritisk overføres fra kommunen til Adressa uten
anstendig form for konkurranse.
– Hvordan er forholdet
til kommunen for dere på andre ting?
– Trondheim kommune er
en stor organisasjon med nærmere 15.000 ansatte. De aller fleste har vi et
veldig godt forhold til, andre har vi mer utfordringer med. Men vi opplever nok
at vi som utfordrer ikke alltid får de samme mulighetene som Adressa.
– Eneste papiravis
Leder for kommunikasjonsenheten i Trondheim kommune, Anne
Therese Melby, skriver til Medier24 at bakgrunnen for samarbeidsavtalen med
Adresseavisen er at de ønsker å nå de innbyggerne som ikke er digitale.
– Adressa er den eneste lokalavisen i Trondheim
som utgis på papir. Målgruppen for annonsen i papirversjonen er i hovedsak
seniorer, og i den forbindelse annonseres aktivitetstilbud, salg av
omsorgsboliger og i tillegg høringer av planer og reguleringer som er lovpålagt
å kunngjøre.
Hun forteller at de annonserer en gang i uken i lørdagsutgaven,
i tillegg til digitale annonser for desktop en gang i måneden. Hun legger til
at når det gjelder markedsføring av sine tjenester gjør de det gjennom egne kanaler
og på sosiale medier.
– Har kommunen avtale med
andre medier?
– Vi har ikke avtaler med andre medier da det
er ingen andre lokalaviser som har papirutgave.
Hun legger til at de nå er i dialog med Adresseavisen om
en ny avtale for annonser for 2025, som ikke er underskrevet ennå.
– Når 8 av 10 ukentlig
Administrerende direktør i Adresseavisen, Tove Nedreberg, er gjort kjent med kritikken til Bjerkan av avtalen. Hun skriver til Medier24 at avtalen med Trondheim kommune er et resultat av forhandlinger.
– Slik det er med andre kunder, med utgangspunkt i det behovet de har. Vi når bredt gjennom dekning på papir, i tillegg til digitale kanaler, som bidrar til å dekke informasjonsbehovet som alle aldersgrupper har. Vi når 6 av 10 daglig i Trondheim og 8 av 10 ukentlig, skriver hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no