Onsdag legger byrådet i Trondheim fram sitt første
budsjettforslag. I forkant ble mediene i byen tilbudt budsjettforslaget mot
sperrefrist. Men da Nidaros takket nei til tilbudet, trakk byrådet tilbudet.
Til Medier24 sier at han
prinsipielt er imot sperrefrister fra det offentlige.
– Det
legger opp til en styring av publisering. Og her kan man si at byråden gir oss
en mulighet til å se budsjettet før det blir offentlig, og sånn sett gir oss et
tilbud vi kan nyte godt av. Men utfordringen er at det blir vanskelig for oss å
melde nyheter fra budsjettet fram til det blir publisert, sier Bjerkan til
Medier24.
Kan ikke snakke med opposisjonen
Han legger til at det ikke er første gang Nidaros nekter å
godta sperrefrist fra byrådet.
– Publiseringstidspunkt
er en avgjørelse for en redaktør, ikke for en byrådsleder, sier Bjerkan.
Bjerkan mener at hvis avisen hadde godtatt sperrefristen,
hadde de kunne laget flere saker om nyhetene i budsjettet, men ikke fått
snakket med opposisjonen om budsjettet før det blir offentlig.
– Det
er bedre for den offentlige debatten at det kommer samtidig.
– Setter
du ikke kjepper i hjulene for konkurrentene, når du sier nei, og byråden
trekker tilbudet for alle?
– Det
kan du si. For Nidaros er bedre til å håndtere informasjon enn Adressa. Vi har
bedre forutsetninger for å få nyhetene ut raskt. Adressa har bygget en annen
kultur enn oss, sier han.
– Riktig tid å ta standpunkt
Byrådssekretær Kristin Kulseth (H) skriver til Nidaros at
det har vært praksis for kommunen i 20 år å dele budsjettet med mediene mot
sperrefrist. Bjerkan sier at han ikke kjenner til hvilke avtaler Nidaros gjorde
før han kom inn i vår.
– Men
når det nå er første gang det er et byråd som legger fram budsjettet, var det
riktig tid å ta et standpunkt i saken.
Bjerkan forteller at det finnes former for sperrefrister de
har akseptert, som prisutdelinger eller artistslipp på konserner.
– Og
jeg synes også det kan være betenkelig. Men det er noe helt annet når det er
det offentlige, sier han og fortsetter.
– Jeg har forståelse for at byrådet mener at dette er et fint tilbud til pressen.
Men problemet er at vi aksepterer å holde opplysninger hemmelige. Og det er
problematisk at en redaktør aksepterer at byrådet bestemmer
publiseringstidspunkter.
Det er ikke første gang Bjerkan går i kamp med det offentlige
om sperrefrister.
I 2022, da han var sjefredaktør i Steinkjer24, krevde
kommunen sperrefrist på et kommunestyremøte. Bjerkan godtok ikke det, og krevde
å få tilgang til kommunestyremøtet på lik linje med andre medier. Det førte til
at møtet ble avlyst.
– Vil ha fyldig og grundig dekning
Sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, skriver til Medier24
at de vanligvis har fått muligheten til å se budsjettet dagen før, slik at de
kan lese seg opp på de viktigste endringene, gjøre undersøkelser, og forberede
gode og kritiske spørsmål på vegne av leserne.
– Slike forberedelser gjør vi
også i dag, uten selve budsjettet. Vi følger trondheimspolitikken svært tett
året rundt og vet hvor det er lurt å gjøre undersøkelser i forkant.
– Hva tenker du om at byråden trakk sperrefrist-tilbudet etter at Nidaros takket nei? Setter dette kjepper i hjulene for dere?
– Adresseavisen gjør alltid mye research i forkant av budsjettet, og det vil bli en grundig og fyldig dekning som vanlig, uavhengig av når vi får tilgang på det.
På kritikken fra Bjerkan om at Nidaros er bedre på å
håndtere nyheter enn Adresseavisen, svarer Husby:
– Hadde Nidaros blitt en
bedre avis for hver gang Bjerkan kritiserer Adressa, ville nok lesertallene
hans vært høyere enn de faktisk er.
– Må være aksept hos alle
Byrådssekretær Kulseth sier til Medier24 at de kun kan dele
mot sperrefrist hvis alle mediene ønsker det.
– Vi forholder oss til det
pressen ønsker. Nidaros ønsket ikke budsjettet mot sperrefrist, og da kan vi
heller ikke gi det til noen av de andre mediene.
– Vil dette gjøre at dere
endrer praksis for sperrefrist for fremtiden?
– Det er ikke noe vi har
diskutert. Men hvis vi skal dele mot sperrefrist, må det være aksept hos alle,
sier Kulseth.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no