Nettsjef i BA, Geir Jetmundsen.

BA satte ny Amedia-rekord: – Vi er Bergen og skal selvfølgelig være best

Bergensavisen har startet 2022 med et brak. Avisen har notert seg for både måned-, uke- og dagsrekord i Amedia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bergensavisen har god medvind for tiden. Amedia-avisen fikk mest klikk for abonnenter i januar 2022 - noensinne.

Dermed har BA inntatt konsernrekorden i Amedia for hvor mange abonnenter som har klikket på minst én sak.

– Det er mye vind i Bergen, men nå blåser det vår vei så det holder, sier BAs nettsjef, Geir Jetmundsen, til Medier24.

– Skal selvfølgelig være best

Samtidig som BA har levert tidenes beste måned, noterte avisen seg også for ny dagsrekord når det gjelder klikk fra antall abonnenter i løpet av en dag.

På toppen av det fikk BA også ukesrekord i Amedia-konsernet.

Jetmundsen er klar på at rekordene skaper stor motivasjon innad i BA.

– Det er der vi skal være. Vi er Bergen og skal selvfølgelig være best. Bortsett fra Avisa Oslo, som nettopp har startet, så har vi flest å ta av. Derfor kan vi ikke være bekjent med at aviser fra mindre steder kan ha flere pluss-lesere enn oss.

I romjulen opplevde Amedia et omfattende hackerangrep som satte ut flere interne systemer i konsernet.

De valgte da å gi alle muligheten til å registrere seg som abonnent gratis ut hele januar.

Jetmundsen er klar på at det er en stor del av forklaringen bak rekordnoteringene.

– Tallene er inkludert alle gratisbrukerne som vi har hatt. Antall folk som har registrert seg som gratisbruker har vært formidabelt.


– Fått en ny tilnærming

Før BA fikk alle gratisbrukerne, lå de litt bak en del aviser i Amedia-konsernet. Jetmundsen mener dette viser potensialet for BA i Bergen.

– Dette viser at det er mange i Bergen som er interessert i nyheter fra BA. Så vi har funnet en ny dam av lesere og fått en ny tilnærming til det å treffe nye brukere.

– Hvordan skal dere kapitalisere på denne dammen dere har oppdaget?

– Dette er også noe vi har jobbet med over tid, og vi har hatt en satsing med å bemanne opp på desken med frontsjefer. Så har vi også satset mer på hendelser, og har rystet opp til å rykke på alt av store og små hendelser.

– Vi har et mantra som sier: Du angrer aldri på at du rykket på en sak, men du angrer gjerne om du ikke rykket, legger han til.

Jetmundsen forteller at de også nå vil studere og anlysere lesevanene til de nye gratisbrukerne.

– Tror du tallene dere hadde i januar vil holde seg, eller var en høyde som går ned i neste måned?

– Det er naturlig det. Men vi må også være så selvsikre og tenke at vi blir unnværlig for mange som nå har brukt oss i en måned. Det er nok en topp vi har nådd, men vi må nok ned en liten tur før vi kan klatre videre, svarer Jetmundsen.

Powered by Labrador CMS