Aftenposten jakter flere abonnenter utenfor Oslo, og har siden 13. november testet ut aktiv personalisering, som betyr at abonnenter kan velge hvor mye innhold om Oslo de vil ha.
De kan velge mellom:
Kun det viktigste
Hold det som det er
Full oversikt
Etter en uke har mellom 20-30.000 abonnenter blitt eksponert for valget, og mellom 15-20 prosent har svart.
De som ønsket mer av Oslo var ca. 51 prosent, mens de som ønsket mindre av Oslo var ca. 27 prosent.
Erlend Fernandez er ikke overrasket over tallene, ettersom de har flere abonnenter i og rundt Oslo.
Men de ønsker flere utenfor hovedstaden. Prosjektleder og analytiker Fredrik Dyrnes Svendsen forteller at de har gjort brukerintervju med folk i Trondheim.
– Noen av tilbakemeldingene er at vi oppleves som en Oslo-avis, og det er vi jo. Så må vi på en eller annen måte løse spagaten; at vi skal være like relevant for en person i Trondheim som i Oslo. Da kommer dette inn i bildet, sier han.
Samtidig er det viktig for dem å ta vare på abonnentene i Oslo-området.
– Vi har en såpass stor innholdsportefølje at vi kan nå store grupper utenfor Oslo også. Det handler litt om å servere det som er mer relevant, sier Fernandez.
Noe de også så på, som de la bort, var geolokalisering, altså saker basert på hvor man befinner seg.
– Det var en oppdagelse da vi snakket med folk i Trondheim, at folk i Trondheim har jo et forhold til Oslo. Vink ble nevnt som en populær tjeneste også for folk i Trondheim, fordi de er i Oslo på jobbreise eller synes det er interessant, forklarer Dyrnes Svendsen, og fortsetter:
– Litt av utfordringen er at vi kan ikke gjøre det så enkelt som at hvis det handler om Oslo så er det irrelevant for resten av Norge. Det må være smartere enn som så.
Første test
Når testperioden er ferdig skal det gjøres kvalitative undersøkelser.
– Vi skal gjøre en oppfølging av de som har tatt valg og spørre hvorfor de gjorde det, hva de forventet og om de opplevde noen forskjell, forteller Fernandez.
Han forklarer at for noen kan det handle om volum av saker, trafikkmeldinger eller lokale saker, eller om de ønsker flere portrettintervjuer av for eksempel Oslo-kjendiser, eller restaurantanmeldelser.
Ønsket er å tilby en mer nasjonal utgave av Aftenposten på nett som skal være mer engasjerende for folk utenfor Oslo.
– På sikt ønsker vi å bygge opp inntrykket til Aftenposten som et nasjonalt nyhetsmedie. Men tilbakemeldingen har vært at vi er en Oslo-avis. Det ønsker vi å utfordre, og se om vi ved hjelp av teknologi kan bruke innsikten aktivt i redaksjonen, skru produktet og oppfatningen av brandet, sier han.
Teamet er klar på at det ikke er gjort på et blunk.
– Det er et litt lengre prosjekt å klare å få mange abonnenter i Trondheim og Tromsø og de andre store byene i Norge, sier Dyrnes Svendsen.
Også mulig på tema
Det er også mulig å gjøre det samme med tema, som for eksempel sport, økonomi og andre.
Aftenposten har ingen planer om å gjøre slike tester akkurat nå.
– Vi har først og fremst satset på passiv personalisering, men vi har ønsket å utforske dette med aktiv personalisering mer. Da var dette et åpenbart case, sier Fernandez, som legger til:
– Jeg tror ikke at bare ved å innføre en sånn funksjonalitet så tenker ikke folk lenger at Aftenposten er en Oslo-avis lenger. Det har nok noen røtter i mange år med branding og markedsføring.