Kommersiell direktør i Aftenposten, Bård Skaar Viken.
Prosjektdirektør i Schibsted News Media, Bård Skaar Viken.

Betalingsviljen synker: – Vi må ta signalene som kommer på alvor

Hver fjerde person oppgir at de har sagt opp ett medieabonnement som følge av strammere økonomi. Prosjektdirektør i Schibsted News Media tror det vil påvirke mulighetene for prisøkninger.

Publisert Sist oppdatert

(PRESSENS HUS): 43 prosent av den norske befolkningen har fått merkbart strammere økonomi det siste året. Nær halvparten av disse har sagt opp minst ett medieabonnement som følge av dette.

Det ble kjent da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram sin ferske undersøkelse «Betaling for nyheter» onsdag.

Det bekymrer ikke prosjektdirektør i Schibsted News Media, Bård Skaar Viken.

– Parallelt med dyrtid så lever vi med et ganske ekstremt nyhetsbilde. Vi ser at interessen har gått noe ned siden pandemien, men vi ligger fortsatt på nivået over det vi så før pandemien, sier Viken fra scenen på Pressens hus.

– Samtidig må vi ta signalene som kommer på alvor, legger han til.

– Litt bekymret 

Viken påpeker at han ikke skal underslå at de ser noen tendenser, og trekker fram to ting.

Blant annet at det er flere som oppgir pris som årsak for at de sier opp abonnementet sitt.

Det andre er at de kontinuerlig undersøker den videre viljen til å betale for nyheter.

–Vi ser at det er litt mindre rom for å tenke prisøkninger nå, enn for ett eller to år siden, sier Viken.

Dagbladet Pluss-redaktør Bjørn Carlsen svarer dette på at 1 av 4 har sagt opp minst ett medieabonnement:

– Man kan bli litt bekymret når så mange svarer det de svarer. Men jeg vil ikke si at vi ser en dramatisk endring for Dagbladet og Dagbladets Pluss sin del, sier Carlsen og opplyser at mange fortsetter å kjøpe abonnement hos dem hver dag.

– Foreløpig er jeg ikke veldig bekymret, legger han til og er enig med Viken om at de ser mange brukere som er ute etter en god deal.

Ansvarlig redaktør i Nationen, Irene Halvorsen, forteller at nisjeavisene merker slike tendenser senere enn de andre.

– Noen ganger kan vi stå misunnelig igjen på perrongen når de store aktørene har de virkelige høye toppene. Men til gjengjeld så har vi ikke alltid de dypeste dalene, sier Halvorsen.

– Utfordring

Undersøkelsen fra MBL viser også at 83 prosent av dem som ikke er abonnenter i dag mener det er usannsynlig at de kommer til å abonnere.

Nationen-sjef Halvorsen svarer at hun er interessert i å borre enda dypere ved hjelp av segmentering som aldersgrupper og interessefelter.

– Vi vil bli testet på om vi klarer å segmentere innholdet. Det er en vanvittig innholdsstrøm og nyhetsflommen er ekstrem, sier Halvorsen.

Hun mener mange mediebrukere opplever dette som voldsomt.

– Vi trenger å bli smartere for å hjelpe seerne, leserne og lytterne til å finne innholdet som er relevant for dem – samt litt av P2-metoden om at dette visste de ikke at de var interessert i.

Bård Skaar Viken i Schibsted tenker ikke at dette er en ny utfordring.

– Det er en utfordring vi har stått i 10–15 år da vi begynte å se at vi ikke kunne leve at annonser. Vi må fortsette å levere på kvalitet, eksperimentering når det gjelder formater, samt gå inn i spesifikk segmenter og se hva som skal til for å levere der, sier Viken.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS