Bente Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig i MBL, la frem undersøkelsen på Pressens hus.
Foto: Endre Simonsen
Færre betaler for nyheter og strømmetjenester
– Nå ser vi at en strammere økonomi får konsekvenser for antallet medieabonnement, sier MBL-direktør Randi S. Øgrey.
Onsdag legger Mediebedriftenes Landsforening (MBL) undersøkelse «Betaling for nyheter».
Den viser at 43 prosent av den norske befolkningen har fått merkbart strammere økonomi det siste året. Nær halvparten av disse har sagt opp minst ett medieabonnement som følge av dette.
I undersøkelsen som er gjennomført for sjette gang, oppgir 1 av 4 avisabonnenter med strammere økonomi at de har sagt opp et avisabonnement det siste året.
1 av 3 abonnenter på strømmetjenester har sagt opp en strømmetjeneste på TV/film. Det er høyere andeler enn i 2022.
Administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL forteller at funnene bekrefter nedgangen vi har sett det siste året, og man opplever at endringene skjer raskt.
– Nå ser vi at en strammere økonomi får konsekvenser for antallet medieabonnement. Selv om 2 av 3 fortsatt har tilgang til minst ett avisabonnement, kan 2024 bli krevende for mange av mediehusene, sier Øgrey.
Unge vil ha video og podcast
Yngre mediebrukere foretrekker i økende grad lyd og video når de skal få med seg nyheter, skriver MBL.
De sosiale mediene setter standarden med tjenester som SnapChat Stories, Reels på Instagram og Facebook og ikke minst TikTok, og ifølge Kantar Ung bruker 94 prosent av de mellom 15 og 24 år sosiale medier daglig.
Om vi ser bort fra tekstbaserte artikler, som fortsatt er det flest velger, er video det foretrukne formatet når personer under 30 år skal oppdatere seg på nyheter fra norske aviser og nettaviser.
1 av 3 i aldersgruppen under 30 år foretrekker video, mens 17 prosent foretrekker å få nyheter via podkaster. Videoer som er under ett minutt lange er aller mest attraktive, og de unge ønsker seg i større grad også interaksjon i nyhetsformidlingen.
– Denne undersøkelsen bekrefter at video og lyd er en sentral del av mediekonsumet til de yngre mediebrukerne. Det er derfor viktig at norske medier har mulighet til å utvikle nyhetsformidlingen på disse flatene for å nå fremtidige abonnenter, sier Øgrey.
Vil skreddersy egne abonnementspakker
63 prosent synes abonnementsmodeller med en kombinasjon av nyhets- og aktualitetsprodukter er mest attraktivt, opplyser MBL.
I en tenkt situasjon er den foretrukne modellen at abonnenten selv kan sette sammen produktene som skal inngå i abonnementet. Over halvparten sier at de ønsker en slik valgfrihet om de skulle abonnere, og kvinner og de yngste abonnentene viser større interesse for dette.
2 av 10 foretrekker separate abonnement for hvert enkelt nyhetsprodukt, og en høyere andel av abonnenter på nisjeaviser og utenlandske aviser.
Samtidig som medietilbudet blir stadig mer fragmentert, øker interessen for forenkling blant forbrukerne.
6 av 10 avisabonnenter synes at saker som oppsummerer de viktigste nyhetene er attraktive. Samtidig oppgir 44 prosent, og stadig flere, at de gjerne vil bruke tjenester som samler de viktigste nyhetene fra flere medier på ett sted.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no