I februar ble Bare Åsane lansert av Schibsted og har siden vært inne i en testfase.
Konseptet til avisen er å publisere korte og kjappe nyhetsoppdateringer fra bydelen Åsane nord i Bergen.
Nå er testperioden offisielt over, forteller ansvarlig redaktør Eirik Langeland Fjeld til Medier24.
Allerede onsdag denne uken starter de med en abonnentsløsning.
– Vi har levert lokalt stoff i feed-format, og bydelen har svart som bare det. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger, og dessuten viser tallene at vi er på rett spor, sier Fjeld til Medier24.
– Må ha penger for at dette skal flyte
Den siste måneden har Bare Åsane hatt rundt 2000 unike brukere daglig.
Rekorden er 5500 unike brukere på ett døgn, opplyser Fjeld.
Avisen har valgt å ikke gå for en annonsemodell. Derfor må de over på abonnementsløsningen for å overleve.
– Dere har vært i en testperiode siden februar. Har befolkningen i Åsane blitt godt nok kjent med dere slik at de kjøper abonnement?
– Ja, jeg tror tiden er moden. Vi må ha tæring etter næring, vi må ha penger for at dette skal flyte og vise oss levedyktige, svarer Fjeld.
– Tror du folk vil betale for korte nyhetsmeldinger som de kanskje kan lese uten abonnement hos BA eller Bergens Tidende (BT)?
– Ja, det tror jeg. Hvis jeg tar feil, så er dette helt dødt, svarer Fjeld og utdyper:
– Nyhetsmeldinger er ofte åpent hos andre fordi det genererer mye trafikk. Hvis vi klarer å leverer god journalistikk, så er jeg sikker på at det er betalingsvilje for dette.
Satser på 1000 betalende abonnenter før 2023
Selv om Bare Åsane har et stort konsern i ryggen, beskriver Fjeld den første tiden som å være med på en ny oppstartet liten bedrift.
– Vi begynte med å kjøpe kulepenger, se etter lokaler og leasingavtaler på biler. Vi startet på null.
For veien videre har Fjeld satt seg selv et hårete mål: De vil ha 1000 betalende abonnenter innen utgangen av 2022.
– Det er et krevende mål, men jeg skal like å se at vi runder den bøyen før 2022 er over.