Silje Grytten i Leger Uten Grenser (t.v) er ikke fornøyd med at A-magasinet og redaktør Lillian Vambehim brukte navnet deres på forsiden i en sak om uærlige leger.

Leger Uten Grenser refser Aftenposten for forside: – Kan skade omdømmet vårt

– Vi mener det kommer tydelig frem at denne saken ikke handler om organisasjonen Leger Uten Grenser, svarer redaktøren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Organisasjonen Leger Uten Grenser reagerer på at Aftenpostens A-magasinet sist helg brukte organisasjonens navn til en forside som handlet om ulovlig legepraksis.

Kommunikasjonssjef Silje Grytten mener A-magasinets bruk av merkevaren deres er kritikkverdig, at den kan føre til misforståelser, og skape forvirring.

– I verste fall kan det se ut som om det som omtales har noe med vår organisasjon å gjøre. Det kan i verste fall skade omdømmet vårt, og vi ønsker ikke at det skal skje, sier Grytten til Medier24.

Hun legger også til:

– Hadde de spurt oss på forhånd, ville vi sagt nei.

Leger Uten Grenser kommenterte også saken på Twitter.

– Spørsmål om anstendighet

– Om dere ikke eier rettighetene juridisk, står vel Aftenposten fritt til å bruke de tre ordene slik de vil?

– Vi har eid navnet Leger Uten Grenser siden 1999, men for oss er ikke dette først og fremst et spørsmål om juss, men om anstendighet og presseetikk, sier Grytten.

Hun sier også at Leger Uten Grenser ikke kommer til å ta juridiske skritt mot A-Magasinet i forbindelse med denne saken.

– Jeg håper A-magasinet og andre medier kan ha såpass stor respekt for arbeidet vårt at de ikke bruker merkevaren vår til sine egne formål, svarer Grytten.

– Men vår måte å svare på var gjennom en tweet det vi spurte om vi kunne låne deres forside til en av våre hjertesaker siden de lånte vårt navn.

Hun bekrefter at organisasjonen har vært i dialog med A-magasinet angående forsiden.

– De sa at de hadde gjort en redaksjonell vurdering av dette, men min forståelse er at A-magasinet ikke delte vår oppfatning om hvorfor vi fant det problematisk.

Grytten stiller seg også tvilende til hvorvidt en enda større merkevare ville blitt brukt i en lignende sammenheng.

– Jeg tror for eksempel ikke at de hadde våget å bruke Coca-Cola som clickbait i en sak om for eksempel giftig vann, sier hun.

– Handler ikke om organisasjonen

A-magasinets redaktør, Lillian Vambheim, er forelagt Gryttens kritikk.

Vambheim har ikke anledning til å la seg intervjue over telefon, men svarer likevel på påstandene i en e-post til Medier24.

– Vi mener det kommer tydelig frem at denne saken ikke handler om organisasjonen Leger Uten Grenser. Det har vi også formidlet til Grytten og gjort rede for våre vurderinger, skriver hun.

Og legger til:

– På coveret bruker vi assosiasjoner til legekontor gjennom utforming som en synstestplakat, ikke leger ute i felt.

Vambheim mener også at det tydelig fremgår i sakens tittel og ingress at den handler om leger som på noen områder har brutt grenser, og fått reaksjoner på dette fra myndighetene.

– Det er det tittelen på saken viser til, skriver Vambheim til slutt.

Powered by Labrador CMS