Foran de internasjonale semifinalene i Eurovision Song Contest valgte NRK et spesielt format for anmeldelsene av de ulike låtene.
Store deler av anmeldelsen er skrevet i meldingsutvekslinger mellom de tre musikkanmelderne Espen Borge, Faduma Mohamud og Sjur Systad Tyssen.
Sistnevnt er klar på at det ligger mer arbeid bak anmeldelsen enn en tilfeldig meldingsutveksling på kveldstid.
– Dette er nok tjuvtriks fra NRK, ler Tyssen før han fortsetter:
– Mye er gjort i Word, og tilpasset i ettertid. På noen plasser ser det ut som at vi «chatter», mens andre plasser så er det en anmelder som har skrevet som en anmelder i et dokument. Litt juks må man gjennom på veien.
Tyssen er klar på at format gjør det enklere for de tre anmelderne å kommunisere i teksten, samt gjøre den mer lesbar.
– Det er tre folk som skal si meningene sine. Det hadde vært veldig slitsomt å lese hver enkelt mening i lengden. Dette gir det en bedre flyt, og det åpner for mer muntlige formuleringer, sier han.
– Hvilke fordeler fikk du som journalist og anmelder under prosessen?
– Det gjør at man kan en tone som gjør at man kan spore litt av fra den rene faglige tilnærmingen, til en mer muntlig tonen. Selv liker jeg den faglige tonen, men Eurovision er hundre prosent underholdning, svarer Tyssen.
– Alle kjenner igjen slike logger. Det er veldig intuitivt å lese.
Han har forståelse for at andre kan se annerledes på formatet.
– Det er sikkert andre som kan se på formatet som litt teit med meldinger og ungdommelig språk. Men det blir ikke det for meg.
Samtidig er Tyssen klar på at tilbakemeldingene har vært positive.
Treffer på oppdraget
Prosjektleder for anmeldelser i NRK, Rune Håkonsen, forteller at de ønsker å vise at anmeldelser av musikk er en persons mening.
– Vi lurte på hvordan vi kunne vise flere perspektiver og meninger på en god måte. Målet og utgangspunktet var å løfte frem et meningsmangfold.
Selve formatet i artikkelen er et av mange digitale fortellerverktøy som NRK bruker og utvikler, ifølge Håkonsen.
– Vi tenker at dette kunne være en spennende måte å treffe litt yngre. Det er et format som er mer på bølgelengde med yngre voksne, som er en prioritert målgruppe.
Håkonsen er klar på at resultatet så langt er veldig positivt, og at formatet passer godt til NRKs oppdrag.
Han viser også til en kraftig økning i hvor mye tid publikum bruker på dette stoffet, kontra tradisjonelle presentasjonformater som er brukt i musikkritikk.
– Her treffer vi virkelig på NRKs allmenkringkasteroppdrag, som inkluderer å bidra til refleksjon, innsikt og kritisk tenkning. At vi kan gjøre det opp mot noe som er så stort som Eurovision er vi veldig glad for, sier Håkonsen og fortsetter:
– I tillegg til at det er mange som bruker det, så ser vi at publikummet bruker mer tid på stoffet.