Kommunikasjonssjef ved Finnmarkssykehuset, Eirik Palm (til høyre), mener de måtte gjøre journalistene jobb. Altaposten-redaktør Rolf Edmund Lund beklager feilen.

Avisen publiserte feilaktige påstander om sykehuset. Nå beklager de

– Vi gjorde jobben som journalistene burde gjort, sier kommunikasjonssjefen ved Finnmarkssykehuset. Altaposten-redaktøren innrømmer at de burde vært mer bevisst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Finnmarkssykehuset reagerer på at Altaposten publiserte flere feilaktige påstander om sykehuset over to saker i forrige måned.

Den første saken ble publisert onsdag 11. august, og var en del av presentasjonen av partiet Venstre i forkant av stortingsvalget.

Her uttalte stortingsrepresentant for partiet for Vestfold, Carl-Erik Grimstad, at Hammerfest sykehus ikke klarer å ha anestesiteam i beredskap døgnet rundt.

Dette stemmer ikke, forteller sjef for kommunikasjonsavdelingen ved Finnmarkssykehuset, Eirik Palm.

– Vi ble oppmerksomme på saken da den var på trykk i Altaposten. Der ble det fastslått at Hammerfest sykehus ikke hadde beredskap på anestesi døgnet rundt og dermed ikke hadde godkjent fødeavdeling. Vi ble ikke kontaktet for tilsvar, sier Palm til Medier24.

Anestesi i døgnberedskap er en viktig forutsetning for å kunne ha fødeavdeling på et sykehus.

Palm kontaktet Altaposten-redaktøren, Rolf Edmund Lund, og skrev selv en rettelse som kom ble publisert 13. august. Denne kom også på trykk mandag 16. august.

Altaposten beklager publiseringen av de feilaktige påstandene. Les hele tilsvaret til redaktør Rolf Edmund Lund nederst i saken.

Måtte undersøke selv

Samme dag kom også en ny sak med en lokal Venstre-politiker, som fortalte om et barn i nær familie som hadde fått et kraftig kutt i hodet.

I saken sto det at legevakten i Alta ikke kunne sy kuttet, og familien måtte henvende seg til Hammerfest sykehus. Ifølge artikkelen kunne de heller ikke der tilby den behandlingen som barnet trengte, og familien måtte fly dagen etter til Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø.

Palm reagerer på to ting: At sentrale opplysninger i saken ikke stemte, for Hammerfest sykehus hadde hatt mulighet til å behandle skaden.

I tillegg mener Palm at de fikk for kort svarfrist fra avisen.

– Vi undersøkte med Hammerfest sykehus, legevakten i Alta og UNN for å finne ut om dette stemmer, og vi fikk bekreftet at det som sto i avisen var feil. Anestesiavdelingen på sykehuset ble aldri kontaktet i forbindelse med denne hendelsen, men likevel kom det på trykk, presentert som fakta, forteller Palm.

– Slik gjorde vi jobben som journalistene burde ha gjort. Vi brukte noen timer på å faktasjekke opplysningene, legger han til.

Palm forteller at avisen fikk mulighet til samtidig imøtegåelse på saken, men at de fikk 38 minutters svarfrist, og at henvendelsen kun kom på e-post.

– Det mener vi ikke er seriøst av avisen. Kommunikasjonsavdelingen var ikke tilgjengelig på så kort varsel, sier Palm.

Han forteller at de oppdaget e-posten først én og en halv time etter at svarfristen var gått ut.

Altaposten er en ettermiddagsavis, og har derfor deadline samme dag som saker kommer på trykk.

– I tillegg til at saken havnet på trykk, ble den publisert på Facebook, der det stormet mot sykehuset. Det kom rundt 130-140 kommentarer der sykehuset ble omtalt som slaktehus og andre ting. Dette kommentarfeltet ble heller ikke moderert før jeg tok kontakt med redaktøren, sier Palm.

Kan få konsekvenser

Den 25. august klargjorde Altaposten for sine lesere at opplysningene om Hammerfest sykehus ikke var riktige. Der beklaget de også sine feil.

Likevel fikk sakene stor rekkevidde, noe som bekymrer Palm.

– Dette kan vekke ubegrunnet uro, tvil og frykt blant pasienter. I verste fall vil pasienter takke nei til behandling. Slikt kan få konsekvenser, og det mener jeg redaksjonene bør tenke nøye igjennom, sier han.

Han understreker også at han selv mener at helse skal være gjenstand for kritisk journalistikk. Palm har selv jobbet i pressen tidligere, blant annet som redaktør, og har erfaring fra blant annet NRK, Amedia og Dagbladet.

– En kan ikke si hva som helst, og overlate til oss å motbevise det. Jeg synes heller ikke det er greit at våre medarbeidere i Finnmarkssykehuset skal være gjenstand for hets i kommentarfelt og i sosiale medier, og i hvert fall ikke på bakgrunn av redaksjonelle feil.

Avisen beklager

Ansvarlig redaktør i Altaposten, Rolf Edmund Lund, sier til Medier24 at avisen aldri hadde som hensikt å skape uro.

Til Palms bekymringer rundt redde pasienter sier han følgende:

– Det blir naturligvis hypotetisk. Vi tror det er viktig å belyse utfordringer og hendelser i helsevesenet, men en slik bekymring fra medisinsk ansvarlig Harald Sunde tok vi på største alvor. Tilsvarene til sakene ble trykket i papir og nett, deretter kom rettelse og beklagelse. Vi har ingen intensjon om å lage bekymring hos folk, sier Lund.

Altaposten-redaktøren forteller at redaksjonen har lært av saken, og han forstår mye av kritikken mot avisas håndtering av sakene.

– Vi burde vært mer bevisst på å stille de samme kravene til fakta-sjekk og samtidig imøtegåelse i forbindelse med politiske ytringer, selv om det er aldri så mye valgkamp. Selv om saken er tidsmessig aktuell der og da, burde vi gitt Finnmarkssykehuset rimelig tid til å sjekke saken før publisering, sier han.

Han er også enig i at Finnmarkssykehuset burde fått mer enn 38 minutter til å komme med samtidig imøtegåelse til den andre saken.

Sjefredaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten.

– De burde fått mer tid til imøtegåelse før saken ble publisert på papir, selv om vi gjorde leserne grundig oppmerksom på at Finnmarkssykehuset noen dager i forveien hadde klargjort at anestesiberedskapen er fullverdig 24/7. Så må det tilføyes at foretaket ikke svarte på journalistens henvendelse, hverken samme dag eller senere, sier Lund.

– Tre døgn etter henvendelsen ble ansvarsforholdet i saken klargjort og trykket i Altaposten, så kan det diskuteres om det er rimelig å forvente at media skal avvente en aktuell sak i tre døgn. Jeg tror Palm kan bekrefte at Altaposten til vanlig er svært opptatt av å få sykehusets versjon, selv om det kan drøye flere dager. Da har vi hatt forståelse for at det kan være nødvendig å sjekke saken nærmere, sier Lund.

Han bekrefter at det var Palm som ba dem om å moderere kommentarfeltet på Facebook.

– Ytringen i kommentarfeltet gikk begge veier, ikke minst mot Altaposten som skriver kritiske artikler om helsevesenet. Etter anmodning fra Palm tok vi en nærmere kikk på et par kommentarer som ble fjernet på grunn av manglende saklighet. Debatten modereres fortløpende, men det vil alltid være en skjønnsmessig vurdering hva som er innenfor. Vi er også takknemlig for de som bidrar med bekymringsmeldinger, slik at vi får vurdert innholdet, sier Lund.

Mener pressemiljøet bør ta en diskusjon

Palm sier han er glad for at Altaposten kom med rettelse og har beklaget i etterkant av sakene, og forteller at dialogen med avisen i etterkant har vært god.

Samtidig sier han at slike uriktige påstander ikke bør publiseres i utgangspunktet, og at rettelsen kunne fått større plass i avisen.

– Skaden har skjedd, og vi vet at rettelser ikke leses av så mange og ikke får den samme oppmerksomheten som de første sakene. Rettelsen kunne også fått større plass. Så håper jeg at redaksjonen lærer av dette og at kanskje pressemiljøet i Finnmark også tar en diskusjon om det. Jeg opplever nok at det er liten tradisjon blant mediene i Finnmark for å sette kritisk søkelys på hverandres redaksjonelle dekning, sier Palm.

Lund er derimot ikke enig i at rettelsen deres fikk for liten plass.

Han sier at den var helt sentral i papiravisen, og at den var helt øverst på nettsiden deres. I tillegg ble den lagt ut på Facebook og Twitter, og var en av deres mest leste saker den dagen.

– For oss var det et genuint forsøk på å formidle en rettelse og beklagelse. Jeg tror også leserne setter pris på at mediene tar ansvar og retter opp feil, sier Lund.

Powered by Labrador CMS