Jenny Stjernströmer Björk, sjef for Nordisk innhold og original serier.

Netflix-topp om Trettebergstuen-forslag: – Kommer ikke til å påvirke at vi investerer i Norge eller ikke

Kulturminister Anette Trettebergstuen vil at strømmegigantene skal investere minst fem prosent av omsetningen i norske produksjoner. Netflixs sjef for Nordisk innhold og original serier mener et slikt forslag ikke vil endre deres strategi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forrige uke hadde den kommende Netflix-filmen Troll premiere på Colosseum kino.

Filmen er helfinansiert av den amerikanske strømmegiganten Netflix.

I anledning premieren ble det invitert til debatt mellom regissør Roar Uthaug, produsentene Espen Horn og Kristian Strand Sinkerud fra Motion Blur, og Netflix-topp Jenny Stjernströmer Björk, sjef for Nordisk innhold og original serier.

Ordstyrer Kristian Hivlen spurte Björk om hvorfor Netflix ønsker å produsere store filmer i Norge.

– Gjennom de ti årene vi har eksistert i Norden, ser vi at det lokale, sterke innholdet, som kjennes autentisk, ekte, og nært, det er også det innholdet som treffer godt ute i verden, sier Björk.

– Kommer ikke til å påvirke

I salen var flere stortingspolitikere i Familie- og kulturkomiteen, blant annet mediepolitisk talsperson for Høyre, Tage Pettersen.

Han trakk frem forslaget fra kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) tidligere i høst, hvor hun går inn for at alle strømmetjenester blir pliktige til å investere minst fem prosent av omsetningen i norske produksjoner.

Pettersen lurte på hva Netflix mener om debatten rundt medfinansiering.

– Det er litt tidlig å si noe om hvordan dette vil påvirke oss. Men vi vet at vi gjør store investeringer. En slik type ordning kommer ikke til å påvirke at vi investerer i Norge eller ikke. Det har vi allerede begynt med, og det skal vi fortsette med, svarer Björk.

Hun mener at det er viktig at slike forslag har en tydelig målsetning om hva man vil oppnå.

– Systemet man skaper må se til at man oppnår det målet. Den tydeligheten blir viktig for oss å forstå.

Björk påpeker at Troll er 100 prosent finansiert av Netflix, men viser til at det finnes mange ulike måter for produksjonsselskaper i Norge å samarbeide med den amerikanske strømmegiganten.

– Det kan være samproduksjoner, lisensiering, bio-lansering som etter hvert kommer på Netflix, eller serier som først har gått på TV 2 eller NRK, og som kommer på Netflix etter det.

– For oss er det viktig at alle pengene som vi investerer i filmindustrien i Norge blir regnet.

– Språket er utrolig viktig

I den ferske Netflix-filmen Troll foregår handlingen på norsk.

Leder for Familie- og kulturkomiteen og mediepolitisk talsperson for Venstre, Grunde Almeland, var også til stede i salen.

Han lurte på hvilke vurderinger Netflix gjør rundt språk i store produksjoner som de finansierer.

– Når vi bestemmer oss for å lage en norsk film om et stort troll som river ned Karl Johan, så må filmen være på norsk. Det ville ikke føles riktig om menneskene der skulle pratet engelsk. Språket er utrolig viktig, svarer Björk.

Samtidig påpeker hun at Netflix vil dubbe og lage understekst for filmen til rundt 35 språk.

– Språket er en del av å tilgjengeliggjøre innholdet, og ikke ha det som en barriere.

Powered by Labrador CMS