Lokalavisen VårtOslo økte inntektene med to millioner kroner i fjor. Det viser årsregnskapet for 2021.
Avisen hadde inntekter på 4,8 millioner kroner i 2021, en økning på 69 prosent fra 2020, hvor de endte på 2,8 millioner.
Driftsresultatet endte på 178.316 kroner, en tredobling fra året før, og det høyeste resultatet avisen har hatt.
– Koronaåret slo oss ganske kraftig og vi tapte en del penger på annonser der. Men vi lanserte samtidig abonnementsløsning, og 2021 har vært det første hele kalenderåret med abonnement, forteller redaktør i VårtOslo, Vegard Velle, til Medier24.
Han legger til å avisen kommer til å fortsette med den samme utviklingen også i år.
– Vi har økt budsjettet, og vi ligger godt i rute. Både på abonnementer og spesielt på annonsesalget. Vi ser at annonsesalget vårt har løsnet. Som lokalavis merker vi at vi har gått over forventninger på treff på annonsene våre i forhold til resten av annonsemarkedet.
Velle forteller at det nå er annonser de skal satse på videre.
– Vi satser mye på content marketing og native annonser. I tillegg starter vi for fullt med stillingsannonser, noe vi ikke har satset på tidligere, sier han og legger til at de kommer til å bruke mye sosiale medier og content marketing i arbeidet med stillingsannonser.
– Det er noe vi har tro på. Vi skal ikke ha mange annonser, men heller få og gode annonser, sier Velle.
Han forteller at det er stor interesse for å lese om det lokale Oslo-stoffet blant innbyggerne.
– Oslo-borgerne er opptatt av det som skjer i byen sin. Men det er ikke en selvfølge at man skal lykkes som lokalavis i storbyen. Derfor synes jeg det er veldig gøy at vi får det til, som frittstående avis, sier Velle.