Schibsted signerte store podkastprofiler fra NRK, i både gjengen bak Radioresepsjonen, og Mikkel Niva og Herman Flesvig fra «Friminutt».

NRK fikk en vekker da de mistet flere av sine profiler. Nå ansetter de en egen profil-strateg

NRK har mistet flere profiler til Schibsted det siste året. Nå skal Liza Priestley hjelpe allmennkringkasteren i ny stilling som profil-strateg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NRK har opprettet en stilling som skal ha et overordnet ansvar for NRKs arbeid med profilene som er ansatt hos allmennkringkasteren.

Utviklingssjef for innhold i NRK, Marius Hoel, forteller at de oppretter stillingen for å styrke NRKs posisjon som en attraktiv arbeidsplass for profiler med muligheter for å utvikle seg.

– Vi ønsker å profesjonalisere arbeidet vi gjør med profiler. Profilene er NRKs ansikt utad, og stillingen skal jobbe med alt som har med det å gjøre, sier Hoel til Medier24.

Ikke NRKs Max Social

Utviklingssjefen forteller at det er Liza Priestley som har fått stillingen som NRK kaller «Leder for NRKs arbeid med profiler».

Priestley vil begynne i jobben i september og ser frem til å begynne.

– Jeg gleder meg veldig til å ta fatt og ser fram til samarbeidet med profilene og deres ledere, sier Priestley til Medier24.

Utviklingssjef Hoel er klar på at stillingen ikke er en slags «profil manager».

– Det er ikke en managerstilling, og hun vil ikke ha personalansvar for profilene. De tilhører sine respektive avdelinger, redaktører og ledere, sier han og fortsetter:

– Stillingen vil være rådgiver for lederne og redaktørene i arbeidet med profilene. Man skal jobbe med profil-strategien til NRK for at vi skal lykkes enda bedre.

– Så dette er ikke NRKs svar på VGs Max Social?

– Nei, det er det ikke. For oss er det et viktig prinsipp at profilene er hos programavdelingene hvor de hører hjemme. Stillingen skal bidra på tvers i NRK med en bedre og mer helhetlig strategi.

– Det var en vekker

Stillingen vil i første omgang være for ett år. I neste omgang skal NRK evaluere om de vil fortsette med en slik lederstilling.

Hoel er klar på målet NRK har med den nyopprettede stillingen.

– Målet er at NRK skal være en attraktiv arbeidsplass for profilene, en plass man vil bli og ser utviklingsmuligheter.

De siste årene har NRK mistet flere store profiler til konkurrerende medier.

Blant annet gikk mennene bak NRK-suksessen Radioresepsjonen, Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim til Schibsted i fjor.

I tillegg har profiler som Harald Eia, Mikkel Niva og Herman Flesvig også gått til Schibsted.

– Er denne stillingen et svar fra NRK på å prøve å beholde de profilene man har?

– Det var nok en vekker og målet er å styrke vårt arbeid med NRK som en attraktiv arbeidsplass, sier Hoel.

Powered by Labrador CMS