NRKs egen podkast-sjef, Petter Sommer.

Derfor blir mer og mer podkast-innhold fra NRK eksklusivt i egen app

NRKs podkastsjef forklarer hvorfor NRK ønsker å gjøre podkaster ekslusive på appen NRK Radio.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nordmenn har vært vant til å finne NRKs podkast-innhold på tredjeparts-plattformer som Spotify og iTunes.

I november i fjor ble NRKs egen Maskorama-podkast eksklusiv for appen NRK Radio, som er gratis og åpen for alle.

Våren 2022 har podkastene Lørdagsrådet og Dynga også blitt eksklusive på NRKs egen plattform.

Rundt 60 episoder av podkasten Feriestemning ble sluppet i sommer, hvorav bare ti av dem kom på tredjepartsplattformer.

NRKs egen podkast-sjef, Petter Sommer, forteller at de for øyeblikket ikke har noen konkrete planer for hva som skal bli eksklusivt, men er klar på at det vil bli mer av det i fremtiden.

–Det er noe vi ser på, om andre titler skal bli eksklusive. Enten helt nye podkaster, eller eksisterende podkaster. Det kommer nok til å skje fremover. I høst har vi mange nyheter, og noen av dem vil nok bli eksklusive, sier Sommer til Medier24.

– Farlig posisjon

NRKs podkast-sjef er klar på at de nødvendigvis ikke bestemmer seg i lang tid om hvilke podkaster som skal bli eksklusive, men ser an hvor godt det treffer publikum.

– Vi følger med på bruken. Hvis 70 prosent av lytterne til en podkast kommer gjennom NRK Radio-appen, så er det ikke nødvendigvis noe stort poeng for oss at det samtidig publiseres hos tredjepartsplattformer. Men dette varierer fra podkast til podkast, litt avhengig av målgruppe og en rekke andre ting.

Grunnen til at publikum blant annet ikke kan høre på Lørdagsrådet på Spotify er omfattende, forklarer Sommer.

Han viser blant annet til NRKs allmennkringkasteroppdrag hvor de blant annet skal publiserer et bredt utvalg av innhold og speile hele landet.

Han er opptatt av at dette innholdet ikke bare skal lages, men også synes for publikum.

Ikke alt NRK lager vil være interessant for en kommersiell aktør, forklarer podkastsjefen.

– Det er ikke sikkert at Spotify eller Apple for eksempel vil ønske å løfte det samiske innholdet, fordi alt går på algoritmer. Men på vår egen plattform kan vi bestemme at alle som kommer inn på NRK Radio skal se Sami Horror, dersom vi vil det. Det er en viktig del av å oppfylle oppdraget vårt, noe som ville vært umulig på andre plattformer.

Sommer viser også til at tredjepartsplattformene ikke kun distribuerer andres innhold, men også publiserer eget innhold.

– I Sverige ser vi at Spotify lager direkte konkurrenter til innhold fra Sveriges Radio. De sier gjerne at de behandler alle likt, men vi tør ikke helt å regne med det.NRK må tenke langsiktig. Hvis vi ikke har bygget opp en egen plattform hvor vi får vist fram alt innholdet vårt, så vil vi befinne oss i en farlig posisjon framover.

Retusjerer NRK-innhold

Den tredje grunnen til at NRK ønsker å gjøre mer av eget innhold eksklusivt er med tanke på redaktøransvaret.

Podkastsjefen forteller at de har erfaringer med at tredjeparter kan bli fristet til å tukle med innholdet til NRK.

– Vi har blant annet sett at tredjepartsplattformer går inn og retusjerer i en mindre grad grafikken på NRK-innhold, sier Sommer og viser til podkasten «Det svarte flagget» som Apple skulle promotere på sin plattform iTunes.

– De hadde de tatt bort IS-flagget fra cover-arten. Det faller i svært dårlig jord hos et redaktørstyrt medie

At NRK fjerner innhold fra tredjepartsplattformer kan skape reaksjoner fra publikum, som ikke er overbegeistret for å måtte endre vaner.

Under en debatt i Kringkastingsrådet før sommeren, uttrykket nestleder i rådet, Vilde Schancke Sundet, forundring over at man i det hele tatt diskuterer NRK programmer på andre plattformer.

Vi sitter og snakker om at NRK trekker ting hjem, som om at det skal hemme tilgjengeligheten. Det har da aldri vært slikt i NRKs historie at den skal være tilgjengelig over alt, sa Sundet den gang.

– Er du lei av spørsmålet om hvorfor NRK ikke er på andre plattformer?

– Nei, jeg er ikke lei av spørsmålet. Men man kan snu på spørsmålet. Vi ønsker ikke monopol på distribusjon av podkaster. Hvis NRK bare hadde lagt alt ut på Spotify, så hadde vi bidratt til at det hadde blitt mer monopoltilstand. Det vil vi ikke, for det er ikke det norske publikum tjent med, svarer Sommer.

– Vi kan ikke la det være opp til internasjonale mediegiganter å sørge for at folk finner fram til NRKs tilbud, legger han til.

Powered by Labrador CMS