Konserndirektør for produkt- og strategiutvikling i NHST, Julie Lundgren.

Dette vil den nye NHST-direktøren ta tak i: – Vi må tørre å ta valgene

Konserndirektør Julie Lundgren (33) er klar på hvilke oppgaver som venter NHSTs produkt- og strategiavdeling i tiden fremover.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag formiddag ble Julie Lundgren presentert som ny konserndirektør for produkt- og strategiutvikling hos DN-eier NHST.

33-åringen er svært fornøyd med sin nye stilling.

– Det føles veldig bra. Jeg har jobbet med Trond Sundnes tidligere, da jeg startet i DN i 2017. Siden den gang har jeg savnet det gode samarbeidet vårt. Han er visjonær og engasjert, sier Lundgren til Medier24.

Og fortsetter.

– Jeg gleder meg til å jobbe med ham fremover, og at jeg fortsatt får jobbe med Amund er en stor bonus.

– Hvorfor ønsket du deg denne jobben?

– Det var fordi jeg ser at vi vil få veldig mye igjen for å samarbeide tettere i konsernet. Den siste tiden har teamet mitt jobbet en del med de internasjonale publikasjonene, og det skjer mye spennende produktutvikling der, svarer Lundgren.

Vil jobbe på tvers av konsernet

Lundgren mener alle NHSTs publikasjoner vil tjene på økt samarbeid på tvers av konsernet, og forteller blant annet at det har blitt jobbet med én app som alle i konsernet kan benytte.

– Tidligere har de andre tatt i bruk produktene etter at de er laget ferdig for DN, og dermed har vi ikke kunnet tilpasse brukeropplevelsen, sier hun.

Samtidig ser hun også frem til å jobbe mer opp mot NHSTs publikasjoner i andre land, gjennom den nye jobben sin.

– Det blir annerledes og spennende å jobbe med engelskspråklige aviser. Tradewinds kommer for eksempel ut i kinesisk språkdrakt i WeChat. Det blir det gøy å jobbe med, selv om jeg ikke kan noe mandarin, ler Lundgren.

Hva blir de største utfordringene for avdelingen du skal lede, i tiden fremover?

– Vi har en sterk ambisjon om vekst, som Trond Sundnes er i front av. Så det blir å tørre å ta valg om hva vi skal satse på fremover, og prioritere hva vi skal gjøre, sier hun.

Og legger til:

– Så er vi fortsatt i en overgangsfase mellom print og digital. Den må vi håndtere, samtidig som brukernes behov dekkes. Det har jeg stor tro på at vi skal klare.

Ikke redd vanskelige diskusjoner

Lundgren kom til DN i 2017, og har siden den gang hatt mye lederansvar i avisen.

På spørsmål om hvilke tips hun har til andre unge medietalenter som ønsker å lede, svarer hun:

– Jeg tror jeg både har vært heldig, og litt smart. Det er fordi jeg har valgt å melde meg på i de vanskelige diskusjonene, og fordi jeg har stilt meg til disposisjon for å lede krevende prosjekter.

– Hvis man er usikker på om man har nok erfaring eller kunnskap, så er det nettopp da man må prøve, sier Lundgren.

– Produkt- og strategiutvikling er noe som foregår i de fleste bransjer. Hva trakk deg til mediebransjen?

– Det var ganske tilfeldig. I 2008 startet jeg som redaksjonsassistent i VG ved siden av studiene, etter at kjæresten jeg hadde da, hadde sett at de trengte folk. Jeg synes det var veldig gøy, og søkte så på en stilling som managment trainee i Schibsted.

– Det var den eneste jobben jeg søkte på etter studiene, fordi den appellerte sånn til meg. Heldigvis fikk jeg den, sier Lundgren muntert til slutt.

Powered by Labrador CMS