I 2019 ble Finansavisen en fullstendig nettavis da de lanserte finansavisen.no.
På 18 måneder har avisen hatt god digital vekst, og økt antall abonnement fra 16 000 til 25 000. Nå er flesteparten av abonnentene rene digitale.
– Vi var spente før vi lanserte, og er overrasket over hvor bra det har gått, forteller Jon Trygve Hegnar, som leder digital strategi og utvikling i Hegnar Media.
Unngår flere prismodeller
Han legger til at tallene ikke inkluderer løssalg og bedriftsavtaler, slik at tallene også er mye høyere.
– Vi ser også at papiropplaget har gått opp, vi har noen tusen flere papir-abonnenter enn vi hadde tidligere.
Han forteller at oppskriften på veksten er ganske enkel.
– Vi har bevist ikke endret innholdet. Vi vet at vi lager en type innhold som har stor verdi for brukerne våre. Vi har ikke gjort så mye annet enn å gjøre innholdet tilgjengelig for flere.
– Det er overraskende hvor stor effekt det har hatt for oss å gjøre en god jobb på nett. Vi føler vi gjør mye bra om dagen, og at det er verdien av innholdet som selger. Vi tror på å bevare vår lille nisje, og vi skal være best på børs og næringsliv, forteller han.
Hegnar legger til at også abonnementsmodellen har vært avgjørende.
– Vi har bare én pris. Brukerne betaler en pris, uavhengig om de vil ha et rent digitalt abonnement, eller i tillegg få avisen i postkassen. Og det koster det samme om man vil få avisen i postkassen seks dager i uken eller bare i helgene, forteller han og legger til:
– Vi tror på å la kunden bestemme. Det har vært viktig for oss at det ikke skal bli dyrere å legge til papiravisen. For mange har papiravisen en stor verdi, det er en god måte å lese Finansavisen på. Og vi ønsker ikke å øke prisen når man får papiravisen, slik vi ser noen av våre konkurrenter gjør, sier Hegnar.
Gøy med konkurranse
Han forteller at avisen nå er i gang med å legge på flere tjenester på nettsiden.
– Om ikke lenge vil vi få live-kurser fra Oslo Børs, og vi vil lansere flere spennende produkter utover våren.
– Vi har også satset mer på video og podkast, og det ser vi at brukerne våre liker, som Morgenkaffen, Økonominyhetene og Mil etter mil, forteller Hegnar.
De siste årene har økonomi-stoff blitt mer attraktivt, og det har kommet flere konkurrenter, som FinansWatch på banen. Hegnar mener konkurransen fra både nykommere, og de store mediehusene som E24 og Dagens Næringsliv er sunn.
– Når vi nå har økt så mye i abonnementstall kan vi ikke si at konkurransen negativt utover oss. Og det er gøy å konkurrere. For oss vil det alltid handle om å være best i vårt felt, sier Hegnar.