Dermed tar de opp konkurransen med Dagens Næringsliv, E24 og Hegnar Media om økonomijournalistikken.
Og konkurrentene tar utfordringen.
– Vi tar denne konkurransen i mot med åpne armer! Når vi lanserer Finansavisen.no på mandag får Dagbladet se hva de har å konkurrere mot - og så får de vurdere selv om det er plass til de. Oss har det vært plass til lenge, og vi kommer til å ta enda mer plass fremover, sier leder for digital utvikling og strategi i Hegnar Media, Jon Trygve Hegnar, til Medier24.
– Alltid bra med mer journalistikk
Heller ikke sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, skjelver i buksene av Dagbladets fremstøt.
– Det er stor interesse for næringslivsjournalistikk i Norge. Men det er også mange redaksjoner som konkurrerer. I utgangspunktet er ikke Dagbladet den vi frykter mest i konkurransen om å få betalende abonnenter, sier Djuve til Medier24.
Sjefredaktør i E24, Gard L. Michalsen, gleder seg på sin side over at finansverdenen seinere i høst blir dekket av nok en aktør.
– Det er gøy med konkurranse, og vi ønsker alle konkurrenter velkommen. Det er alltid bra med mer journalistikk på økonomi og næringsliv, særlig i en tid hvor markedene er urolige. Folk er også mer interessert i å lese om dette, sier Michalsen til Medier24.
– Spennende å se hva de kan få til
Dagbladets inntreden på fagfeltet vil likevel ikke få følger for E24s satsing.
– Vi jobber ut i fra våre egne strategier, så dette forandrer ikke noe annet for oss enn at vi må jobbe enda hardere med vår journalistikk. Men Dagbladet kan - gjennom sin distribusjonskraft - bli store. Derfor blir det spennende å se hva de kan få til, sier han.
Og fortsetter:
– Det er forskjell fra å skrive om kjendiser, politikk og nyheter, til næringsliv og økonomi. Dette er et fagpublikum, og det er også stort spenn innad i lesergruppen, sier Michalsen.
Michalsen tror uansett ikke markedet for finansnettsteder er mettet, og at det vil være plass også til Dagbladets nye satsing.
– Ja, det vil jeg tro. Digitalt er vi klart størst, så det er kanskje andre som vil føle seg mer truet. Lesertallene tyder i hvert fall på at det er plass til flere, sier han.
For ordens skyld: Gard L. Michalsen var inntil 1. august 2018 daglig leder og ansvarlig redaktør i Medier24.