Konkurrentene om Dagbladets nye finansnettsted: – Det er ikke Dagbladet vi frykter mest

Både E24, Dagens Næringsliv og Hegnar Media tar imot Dagbladets nye økonomisatsing «med åpne armer».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag formiddag ble det kjent at Aller Media og Dagbladet skal starte opp et nytt finansnettsted i november. 

Dermed tar de opp konkurransen med Dagens Næringsliv, E24 og Hegnar Media om økonomijournalistikken.

Og konkurrentene tar utfordringen.

– Vi tar denne konkurransen i mot med åpne armer! Når vi lanserer Finansavisen.no på mandag får Dagbladet se hva de har å konkurrere mot - og så får de vurdere selv om det er plass til de. Oss har det vært plass til lenge, og vi kommer til å ta enda mer plass fremover, sier leder for digital utvikling og strategi i Hegnar Media, Jon Trygve Hegnar, til Medier24.

– Alltid bra med mer journalistikk

Heller ikke sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, skjelver i buksene av Dagbladets fremstøt.

– Det er stor interesse for næringslivsjournalistikk i Norge. Men det er også mange redaksjoner som konkurrerer. I utgangspunktet er ikke Dagbladet den vi frykter mest i konkurransen om å få betalende abonnenter, sier Djuve til Medier24.

Sjefredaktør i E24, Gard L. Michalsen, gleder seg på sin side over at finansverdenen seinere i høst blir dekket av nok en aktør.

Sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.

– Det er gøy med konkurranse, og vi ønsker alle konkurrenter velkommen. Det er alltid bra med mer journalistikk på økonomi og næringsliv, særlig i en tid hvor markedene er urolige. Folk er også mer interessert i å lese om dette, sier Michalsen til Medier24. 

– Spennende å se hva de kan få til

Dagbladets inntreden på fagfeltet vil likevel ikke få følger for E24s satsing.

– Vi jobber ut i fra våre egne strategier, så dette forandrer ikke noe annet for oss enn at vi må jobbe enda hardere med vår journalistikk. Men Dagbladet kan - gjennom sin distribusjonskraft - bli store. Derfor blir det spennende å se hva de kan få til, sier han.

Og fortsetter:

– Det er forskjell fra å skrive om kjendiser, politikk og nyheter, til næringsliv og økonomi. Dette er et fagpublikum, og det er også stort spenn innad i lesergruppen, sier Michalsen.

Michalsen tror uansett ikke markedet for finansnettsteder er mettet, og at det vil være plass også til Dagbladets nye satsing.

– Ja, det vil jeg tro. Digitalt er vi klart størst, så det er kanskje andre som vil føle seg mer truet.  Lesertallene tyder i hvert fall på at det er plass til flere, sier han.

  • For ordens skyld: Gard L. Michalsen var inntil 1. august 2018 daglig leder og ansvarlig redaktør i Medier24.
Powered by Labrador CMS