Amedia børster støv av en gammel idé, og oppretter i disse dager et eget gravefond. I første omgang stilles tre millioner kroner til disposisjon i fondet.
Alle konsernets aviser kan søke om støtte fra fondet, og midlene skal brukes for å tilrettelegge for mer dagsordensettende journalistikk.
Det er noe Amedia kontinuerlig har jobbet for i flere år, forteller konsernsjef Anders Opdahl.
– De siste 15-16 månedene har avisene våre dreid seg om én stor hendelsesnyhet i Covid-19. For at vi fremover skal styrke posisjonen vår, er det ekstremt viktig at vi evner å sette dagsorden, sier Opdahl til Medier24.
Konsernsjefen fortsetter samtidig slik:
– Gravejournalistikk er ett av virkemidlene som bidrar til det, i tillegg til alt det andre som er i kjernen av det vi gjør, sier Opdahl til Medier24.
Opdahl understreker samtidig at arbeidet med den dagsordensettende journalistikken stadig er pågående i Amedia, og at konsernet samarbeider om dette med Senter for Undersøkende Journalistikk (SUJO).
– Ting kan bli bedre
– Det har vært mye debatt om arbeidsvilkårene for undersøkende journalistikk i Amedia det siste året. Er gravefondet en erkjennelse av at det ikke har vært godt nok tilrettelagt for gravejournalistikk i Amedia de siste årene?
– Svaret på det er at ting kan bli bedre. Dette var en gammel ordning, som vi har forsterket, økt fleksibiliteten på og gjort ekstremt ubyråkratisk. Om man vil ta i bruk midlene, er veien veldig kort fra idé til handling, sier Opdahl.
Konsernsjefen understreker samtidig at gravejournalistikken er ett av flere virkemidler Amedia benytter seg av, for å nå sitt overordnede mål, nemlig å sette dagsorden.
– For å sette dagsorden er vi nødt til å være tett på det løpende nyhetsbildet, og også av og til rette søkelyset mot de mørke krokene, der det skjer ting som ikke intuitivt flyter opp i dagen av seg selv.
– Om vi klarer å gjøre dette på områder som opptar folk, er det viktig både faglig og publisistisk. I tillegg er det en veldig god idé, kommersielt sett, sier Opdahl.
Nå håper han at spesielt at det nye gravefondet kan komme konsernets minste aviser til gode.
– For de minste, kan fondet gi økonomisk støtte til å hente inn vikarer, eller til å iverksette andre tiltak som gjør det lettere for dem å innfri Amedias mål om å være dagsordensettende, sier han.
– Ikke noe Amedia kan løse alene
– Tror du gravefondet vil bidra til at Amedia markerer seg på SKUP-konferansen i større grad enn tidligere, de neste årene?
– Jeg er veldig glad i SKUP. Da jeg var redaktør sendte jeg alltid store delegasjoner dit, og vi har mange aviser som synes SKUP er utrolig bra. De sender både inn bidrag, og er til stede der, svarer Opdahl.
Samtidig mener han at SKUP selv må bidra til at flere fatter interesse for konferansen.
– Jeg tror det må gjøres en jobb fra SKUPs side, for å gjøre konferansen enda mer relevant for flere av våre mediehus. Dette er ikke noe Amedia kan løse alene, sier Opdahl, og legger til slutt til:
– Det er en stor utfordring, som jeg håper SKUP klarer å gjøre noe med. Noen av de beste og mest lærerike øyeblikkene i min karriere har skjedd på SKUP.