Ansvarlig redaktør i Østlands-Posten, Eirik Haugen, reagerer spesielt på kommunens dekning av en brann i en leilighet tilknyttet et sykehjem i Stavern.

Redaktør kritisk til kommunen: Mener de driver med journalistikk

– Jeg har aldri før sett at en kommune driver med breaking news på denne måten her, sier sjefredaktør i Østlands-Posten. – Breaking news er noe annet enn det vi holder på med, svarer kommunikasjonssjefen i Larvik kommune.

Publisert

I forrige uke rykket nødetatene ut til melding om brann i en leilighet som er tilknyttet Stavern sykehjem.

Hendelsen dekket lokalavisen Østlands-Posten med egen sak. NRK hadde også en sak i sitt nyhetsstudio.

Det hadde også Larvik kommune.

Det reagerer Østlands-Postens sjefredaktør Eirik Haugen på, som mener kommunen beveger seg inn i deres forretningsområde.

– Jeg har aldri før sett at en kommune driver med breaking news på denne måten. Det synes jeg er veldig spesielt, sier han til Medier24, og fortsetter:

– Jeg hadde skjønt det hvis kommunen følte for å gå ut med informasjon til pårørende, men denne meldingen er egentlig bare en ren hendelsesnyhet.

I saken som kommunen la ut er både brannsjef og kommunalsjef for helse og mestring intervjuet og sitert.

Haugen sier han ikke hadde reagert hvis det for eksempel var informasjon til eventuelle pårørende eller informasjon om hvor eller hvem som kan ringes.

– Det er ikke noe kommunal informasjon som ligger her, annet enn at de i konkurranse med oss forteller om en hendelse – noe de aldri har gjort før, sier han.

– Det gjør at de for skattebetalernes penger driver med journalistikk i sterk konkurranse med det vi skal gjøre. Det er jeg veldig forundret over.

Mener det er i grenseland

Redaktøren reagerer også på andre saker som kommunen har publisert, som for eksempel portrettintervjuer av tidligere vinner av kommunens hederspriser for 2023.

– Det er portretter og hyggelige historier fra Larvik, og videoreportasjer. Det er godt gjennomarbeidet og minner om featuresaker vi kunne laget, sier Haugen.

Han mener det er i grenseland for hva en kommune skal gjøre.

– Mye av det minner om ganske omfattende journalistiske saker som egentlig ikke har noe med det å informere innbyggere i en kommune, kommenterer han.

Haugen forteller at han har tatt det opp med kommunen.

– De svarer egentlig tilbake at de mener at det er et supplement for det vi holder på med, hevder han.

Forsvarer omtale

Larvik kommune er gjort kjent med kritikken. 

Kommunikasjonssjef Vibeke Høeg Næss forklarer at kommunens mål med kommunikasjon er å gi innbyggerne god informasjon og innsikt om tilbud og tjenester.

– Når vi velger å skrive om brann i en kommunal leilighet, tett knyttet opp til et av våre sykehjem, er dette fordi slike hendelser skaper mye uro blant pårørende, pasienter, ansatte og andre innbyggere, sier hun.

– I dette tilfellet gikk vi ut med informasjon om at alt hadde gått bra, og at de ansatte ved sykehjemmet og hjemmesykepleien håndterte en krevende situasjon på en god måte. 

På spørsmål om de driver med journalistikk eller breaking news, svarer hun at de informerer om kommunale tjenester og tilbud.

– Breaking news er noe annet enn det vi holder på med, sier hun, og fortsetter:

– Men enten det gjelder brann på kommunens sykehjem, giftig røyk fra Larvik kommunes største gjenvinningsstasjon eller et større dieselutslipp i Lågen som kan få konsekvenser for Larvik, så er det kommunens plikt å gjøre informasjon tilgjengelig for innbyggerne. 

På spørsmål om hvorfor kommunen driver med portrettintervjuer svarer hun at det var for å løfte oppslutningen og oppmerksomheten om hedersprisene i kommunen.

Ifølge Næss har prisen slitt med nominasjoner og oppmerksomhet de siste årene.

– Vi opplevde stort engasjement og god respons rundt disse sakene, og det fortjente de flotte prisvinnerne våre. Vi opplevde også en stolthet hos de ansatte og valgkomiteen som har jobbet med prisene, kommenterer hun.

Næss forklarer at kommunen har en plikt å informere og forberede seg til kriser, og at de må kommunisere om både store mengder snø eller en brann som påvirker det kommunale tjenestetilbudet.

– For å nå ut til innbyggerne med informasjonen må vi også lage engasjerende innhold. Kommunen må omstille og utvikle seg på alle områder, også når det gjelder måten å kommunisere på, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS