Under debatten forklarte utvalgsleder i 2.8-utvalget, Hanna
Relling Berg, de foreslåtte endringene, og hvorfor det er nødvendig å endre
punktet.
– Det er regler i dag som brytes uten at det får
reaksjoner, og det svekker presseetikken.
Relling Berg viste blant annet
til at podkaster som Aftenbladets Aftenbla-bla og Bjørn Olav Jahr og Svarttrost
sin dokumentar om Jan Helge Andersen, begge bryter med dagens punkt fordi de har fast sponsor.
– Hvis de hadde blitt klaget inn til PFU, har jeg
vanskelig for å tro at den ikke hadde blitt felt, sa hun og la til at begge er
i strid med ordlyden, men ikke intensjonen.
En av de viktige endringene i punktet er at man fjerner
ordet sponsing, og heller bytter det ut med ekstern finansiering.
Relling Berg la også vekt på at de skjerper reglene for åpenhet rundt finansiering og at PFU skal kunne be om avtaledokumenter knytte til finansieringen, hvis mediehusene blir klaget inn.
– Handler om penger
Det nye forslaget til punkt 2.8:
Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på mediets journalistiske virksomhet, kildevalg og prioriteringer.
Unngå ekstern finansiering og avtaler som bidrar til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet.
Vær særlig varsom ved ekstern finansiering av nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må ivareta barns særlige behov for vern.
Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for publikum.
Dette er dagens punkt 2.8:
Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon. Hvis redaksjonelt stoff er sponset, eller et program har produktplasseringer, skal dette være åpenbart for publikum. Sponsing skal alltid være tydelig merket. Sponsing eller produktplassering i nyhets- og aktualitetsjournalistikk eller journalistikk rettet mot barn, er uforenlig med god presseskikk. Direkte utgifter til journalistisk virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Ved unntak skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva som er finansiert av utenforstående interesser.
Etter fremleggingen møttes sjefredaktør i Aftenposten, Trine
Eilertsen, sjefredaktør i Filter Nyheter, Harald Klungtveit, programsjef i TV
2, Trygve Rønningen og førsteamanuensis Jens Barland fra Høyskolen Kristiania.
Klungtveit er uenig i endringen, og sier at motivasjonen for
å endre punktet ikke er å bedre presseetikken, men å gi mer penger til de
rikeste mediene.
– Vi må være såpass ærlig å si at det ikke er for å
rydde i presseetikken. De fleste mediene har visst hva sponsing er. At man
mener at man må endre retningslinjene fordi medier bryter den. Da vil jeg
heller at PFU skal håndheve det.
Han tror ikke det blir bedre av å endre presseetikken, men
at det åpner for en oppmykning.
– Og jeg vil gjerne ha de pengene dette åpner for.
Men da må vi være åpne om at vi gjør dette fordi vi vil ha mer penger, sier han.
Kan ha nytte av fast annonsør
Eilertsen er enig i de foreslåtte endringene, og mener at det var bred enighet om at ordlyden som lå der ikke var brukende.
– I de fleste redaksjoner vil helt umulig å
forholde seg til sponsing, hvor en annonsør sponser en avdeling, for eksempel
innenriks. Men det er andre deler av journalistikken hvor vi har nytte av å få
en fast annonsør.
Rønningen mener også at endringene er gode, og viser til at
TV 2 også har andre retningslinjer de skal forholde seg til, som
kringkastingsloven.
– Det er gode presiseringer. Men det vi må se på
er troverdigheten. Nå prøver vi å omfavne en åpenhet, og sier at redaktøren
skal gjøre sin forbannede plikt til å prøve å verne om journalistikken.
Mener punktet kan droppes
Etter debatten om sponsing, fortalte 4.9-utvalgets leder,
Erik Sønstelie, om arbeidet med punktet om selvmordsomtale.
Utvalget har blant annet gjennomført en spørreundersøkelse
blant norske redaktører, for å finne ut hva de mener er utfordrende. Undersøkelsen
viste at en av tre sjelden dekker selvmord fordi de er usikre.
I debatten om selvmordsomtale, stilte Aftenposten-journalist
Annemarte Moland, nyhetsredaktør i NTB, Hilde Skjerve, politisk redaktør i Dagbladet,
Lars Helle og Lars Mehlum fra Norsk senter for
selvmordsforskning og -forebygging.
Moland, som også har sittet i utvalget, sier at det for henne har vært utfordrende å forholde seg til punktet, og at hun har prøvd å holde seg unna det.
– Hver gang jeg skriver journalistikk om selvmord,
er jeg redd for å gjøre vondt verre.
Helle mener punktet om omtale av selvmord kunne vært
droppet.
– Det finnes andre punkter i Vær Varsom-plakaten
som ville plukket opp det.
– Har vært en varselstrekant
Han mener at punktet til nå har vært nødvendig.
– For 30 år siden skrev vi ikke om selvmord i det
hele tatt. Dagens 4.9 har vært nødvendig som et mellomstadie. Men det bidrar
til myter om selvmord, sier han.
Nyhetsredaktør i NTB, Hilde Schjerve, sier at selvmord er noe
av det mest krevende å jobbe med journalistisk.
– Problemet er at punktet slik det har vært ikke
har vært en rettesnor, det har vært mer enn varseltrekant.
Begge punktene er nå på høring. Fristen var i utgangspunktet 20. oktober, men er blitt utsatt til 15. november etter ønske fra Norsk Redaktørforening.
Dagens 4.9:
Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.
Nytt foreslått punkt:
Ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk er det god presseskikk å vektlegge en nøktern fremstilling. Vis hensyn til de som er direkte berørt. Vær varsom ved omtale på et tidlig tidspunkt. Ved beskrivelse av metode og sted kreves høy aktsomhet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no