Leder av Pressens offentlighetsutvalg og journalist i Bergens Tidende, Tron Strand.

Reagerer på at Ytringsfrihets­kommisjonen ikke foreslår sanksjoner: – Har problemer med å forstå

Leder av Pressens offentlighetsutvalg, Tron Strand, forstår ikke hvorfor Ytringsfrihetskommisjonen ikke går inn for sanksjoner på brudd av offentlighetsloven.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag blir Åpenhetsseminaret 2022 arrangert på Pressens Hus.

Blant punktene som skal diskuteres er Ytringsfrihetskommisjonens tiltak for å styrke innsynsretten.

Kommisjonen avla sin rapport tidligere i sommer. Den foreslår 15 tiltak for å styrke innsynsretten, men går ikke inn for bøter for ulovlig hemmelighold.

Dette er noe leder av Pressens offentlighetsutvalg, Tron Strand, reagerer på.

– Mange av kommisjonens forslag er veldig bra. Men at de ikke vil ha noen sanksjonsmuligheter for brudd på offentlighetsloven, reagerer jeg særlig på. Jeg har problemer med å forstå hvorfor de foretrekker en liste, sier Strand til Medier24.

– Jeg skjønner det ikke og har ingen tro på det, legger han til.

– Ignorerer uttalelser

Strand refererer til ett av tiltakene som kommisjonen forslår:

Tiltaket er en liste over hvordan statlige organer har klart seg i møte med offentlighetsloven.

– Det blir nærmest som en karakterliste. Det har jeg ingen tro på. Vi har helt konkrete eksempler på at departementer ignorerer uttalelser fra Sivilombudet. Stortinget har forutsatt at ombudets uttalelser skal følges, sier Strand og fortsetter:

– Når man ignorerer klare uttalelser fra Sivilombudet, så har jeg ingen tro på at en liste vil avskrekke, kontra å bryte offentlighetsloven. Det er sanksjoner som er nødvendig.

– Du tror ikke at de statlige organene er opptatt av å få gode karakterer?

– Nei, ikke på samme måte. Når de ignorerer Sivilombudets uttalelser, så tror jeg ikke de er så opptatt av å få gode karakterer.

Dette er Ytringsfrihetskommisjonens begrunnelse for å ikke sanksjonere:

Kommisjonen ønsker ikke å foreslå økonomiske sanksjoner, men vil peke på alternativer som etter kommisjonens oppfatning vil gi bedre effekt.


Et mulig tiltak kan være å offentliggjøre årlige lister over virksomheter som bryter offentleglova og andre lover som skal sikre innsyn og åpenhet, som arkivloven. En slik liste kan være parallell til de såkalte ROBEK-listene, som offentliggjør kommuner med betinget godkjenning og kontroll. Kommunene og fylkeskommunene som er i ROBEK skal fastsette en tiltaksplan som sikrer at økonomien bringes i balanse. Tilsvarende vil etater og virksomheter som bryter med offentleglova og arkivloven måtte utarbeide en tiltaksplan som sikrer bedre etterlevelse. Kommisjonen vil også trekke fram åpenhets-barometeret som en mulig inspirasjon. Det er en oversikt og sammenligning over åpenheten i samt-lige kommuner som har blitt gjennomført av Kommunal Rapport og Pressens offentlighetsutvalg, sist gang i 2021

– Har ingen konsekvenser

Strand mener at offentlighetsloven kanskje er den loven som blir brutt mest i landet.

– Å bryte offentlighetsloven har ingen konsekvenser. Det kan man gjøre med fullt overlegg. Vi har mange eksempler på at loven er bra, men at de ikke følges slik den bør.

– Dere har tidligere tatt til ordet for sanksjoner mot brudd på offentlighetsloven. Nå har Ytringsfrihetskommisjonen gått gjennom dette og konkludert med at de ikke vil foreslå sanksjoner. Har du tro på at dere noen gang vil få gjennomslag?

– Ja, jeg har tro på det. Arbeiderpartiet har programfestet at de vil vurdere ytterligere sanksjonsmuligheter i offentlighetsloven. Det er et viktig skritt. At det finnes en viss politisk vilje til å vurdere det er jeg helt sikker på.

Medier24 har forelagt kritikken overfor leder for Ytringsfrihetskommisjonen, Kjersti Løken Stavrum.

Hun viser til det Ytringsfrihetskommisjonen skriver i sin rapport (se faktaboks).

Ytringsfrihetskommisjonen synes forslaget om en slags ROBEK-liste for virksomheter som bryter offentlighetsloven, vil være en konstruktiv og nyttig måte å bevege oss videre fra dagens situasjon på.

– Med en slik liste vil vi både få en oversikt over hvem og hvorfor og de må lage tiltaksliste for å bli bedre. Dette henger også sammen med kommisjonens grunnleggende oppfatning om at mer straff og flere forbud ikke er en løsning på alt, sier Stavrum til Medier24.

– For egen del vil jeg legge til at et slikt forslag gir særlig mening for en som er en varm tilhenger av PFU og troen på at eksponering og problematisering er en god og effektiv vei til bedring, legger hun til.

Powered by Labrador CMS