Utviklingssjef Bjørn Atle Eide (fra venstre), digitalredaktør Øystein Bjerkestrand og Katrine Lia, sjefredaktør i Agderposten, kan fornøyd konstatere at roboten desker papiravisen for dem.Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Agderposten får robot-hjelp til å deske papiravisen. Har gitt digitalt og redaksjonelt løft
– Vi har frigjort redaksjonelle ressurser til mer journalistisk arbeid, sier utviklingsjefen.
(ARENDAL): Agderposten på papir har det siste året blitt desket av kunstig intelligens.
Avisen tar nemlig i bruk en robot som automatisk brekker papiravisen.
– Enkelt sagt så brekker roboten om sidene i InDesign, på basis av noen parametere vi har lagt inn. Vi legger inn de artiklene vi ha med, så kommer sidene ferdig ut i løpet av ti til 15 minutter, forteller utviklingssjef i Agderposten, Bjørn Atle Eide, til Medier24.
Arendals-avisen testet ut roboten første gang i fjor vår, etter et drøyt års utviklingsarbeid. Full robot-drift ble iverksatt i fjor høst, og leverandør er Naviga, som tidligere var kjent som Newscycle.
Avis-roboten er utviklet i samarbeid med teknologiselskapet til Toronto-avisen The Globe and Mail, som er Canadas største avis.
– Det har vært veldig spennende å få være med på, for de har et sterkt teknologisk miljø. Det har vært en utrolig opplevelse, sier Eide.
Både han og Agderposten-redaktør Katrine Lia er klar på hva roboten gir av fordeler for avisen.
Tidsbesparelsen er ett viktig element, men det har også løftet avisen på andre måter.
– Vi har frigjort redaksjonelle ressurser til mer journalistisk arbeid. Nå trenger ingen å bruke masse tid i InDesign, forteller Eide.
– Tenker lite på papir
Kuriøst nok har papiravis-roboten gitt avisen et digitalt løft, forteller Lia.
– Vi har frigjort mer kraft til å tenke digital innholdsproduksjon. Vi har også frigjort mer digital ledelseskraft, sier hun til Medier24.
– Det er ikke så mange år siden at redaktørene her brukte masse tid på å plukke stoff til papiravisen. Nå tenker jeg veldig lite på printproduktet i det hele tatt. Jeg sjekker forsiden, ellers bruker jeg lite tid på det i det daglige, forteller Lia.
Det bekrefter også digitalredaktør Øystein Bjerkestrand.
– Nyhetsdekningen vår er blitt veldig god nå. Det er nett først for alle i redaksjonen. Journalistene våre lager ikke noe annet enn digitalt innhold nå. Det er kun papirsjefene som tenker papir, og plukker ut saker som de serverer til roboten. Det er helt gull, sier han til Medier24.
Agderposten har tatt i bruk robot-deskeren uten å informere leserne. Lia understreker at prosjektet på ingen måte er hemmelig.
– Men vi har ikke fått noen tilbakemeldinger på den nye layouten. Vi har heller ikke opplevd noen uventet nedgang i papirsalget.
– Kan holde liv i papir
Det er heller ikke alle i Agderposten som har merket robotens påvirkning.
– Da vi testet ut dette i fjor vår, så var det helt under radaren. Det var ingen i redaksjonen som merket noen forskjell, forteller Eide med et smil.
I tillegg til Agderposten, så brukes også roboten i Grimstad Adressetidende, Lillesandsposten og Vennesla Tidende, i tillegg til Dagen.
Så lenge etterspørselen etter et printprodukt er der, så vil de også fortsette med roboten, forteller Eide.
– En klar ambisjon for oss er at denne teknologien kanskje kan holde liv i papirproduktet enda lenger enn vi trodde, sier han.