Snart skal politiets nye varslingssystem til pressen testes ut i utvalgte redaksjoner i Oslo-området, i samarbeid med Oslo politidistrikt. Pilotprosjektet har fått tilnavnet «Oslo-piloten».
Tjenesten skal være en effektiv måte for politiets operasjonsledelse å gi sensitiv informasjon til pressen, utover det som deles med offentligheten på Twitter.
Om alt går etter planen, vil verktøyet gradvis kunne rulles ut i november, forteller prosjektleder og Budstikka-journalist Jørgen Dahl Kristensen.
– Vi har et hårete mål om at prosjektet går live 15.november. Det ser vi for oss akkurat nå. Så skal prosjektet prøves ut i et halvt år, med god dialog mellom pressen og politiet, sier Kristensen til Medier24.
– Kan nå alle mediene samtidig
Prosjektlederen tror at det nye verktøyet vil gi pressen informasjon om flere hendelser enn de får i dag, om det lykkes.
Samtidig mener han at prosjektet kan bidra til å gi politiet bedre arbeidsforhold, og at det i innledende fase vil redusere antall henvendelser på telefon, som operasjonslederen må besvare.
– Det gir dem muligheten til å informere pressen i skriftlig form, slik at operasjonslederen ikke opptas av å måtte svare et medium om gangen. Nå kan de heller nå alle mediene samtidig.
Om mediene mediene føler at informasjonen fra politiet er utilstrekkelig, vil det føre til flere henvendelser, mener Kristensen.
– Jeg har et rikholdig arkiv av eksempler på Twitter-meldinger som av ulike grunner gjør at pressen er nødt til å ringe operasjonssentralen.
– Disse meldingene, som er fra hele landet, har vi i Budstikka og Oslo-politiet brukt tid på å se på sammen for å lære. Dette kan også være en god øvelse for andre.
– Vil helt sikkert skje feil
– Tror du det er en fare for at politiet oftere ikke vil stille til intervju, nå som de kan si at de har kommunisert skriftlig med pressen?
– Det er det definitivt en mulighet for, men Oslo-politiet kommer ikke til å slutte å snakke med journalister. Dit kommer vi ikke, men operasjonsleder vil få mer arbeidsro de første fem-ti minuttene etter at en hendelse er blitt kjent, sier Kristensen.
Han sier at Oslo politidistrikt selv har vært tydelige på at de fremdeles vil svare på medienes henvendelser, selv med det nye verktøyet i hånd.
– Men de ønsker at mediene først ringer når det er en grunn til det. Det tvinger frem at politiet må melde fra om ting på en god og rask måte.
Kristensen forteller at redaktørene i aviser som er med i prøveprosjektet, vil få kursing i bruken av verktøyet.
Dette har vært viktig for å betrygge politiet om at informasjonen de deler med pressen, ikke vil bli videreformidlet til offentligheten, uten at presseetiske vurderinger er gjort, sier prosjektlederen.
Kristensen har tro på at redaksjonene vil håndtere de etiske utfordringene godt, men erkjenner at det er en fare for at feil kan oppstå.
– Det er et nytt system, og vi er mennesker alle sammen. Det vil helt sikkert skje feil hos både pressen og politiet, men vi vil minimere de gangene det skjer, sier Kristensen.
Han har også en oppfordring til redaktørene som skal være med i prosjektet.
– De må fortsette de gode og fornuftige vurderingene de gjør i dag. Det vil selvsagt også gjelde for dette nye verktøyet.