Marius Thorkildsen er lei av at TV 2s Olav Sandnes hele tiden bryter forhandlingene med distributørene.
Marius Thorkildsen er lei av at TV 2s Olav Sandnes hele tiden bryter forhandlingene med distributørene.

SKRÅBLIKK:

Helt ærlig, TV 2, vi bryr oss ikke

«Velkommen til ukas beste, denne uken tar vi omdømme, gaming og krangling på alvor.», skriver Marius Thorkildsen.

Publisert

Ukas beste ord over handling: Rud Pedersen og Factlines

Krig har mange negative konsekvenser: Død, sult, familier som skilles og ikke minst potensielt omdømmetap. Alle må bidra der de kan, og Public Affairs-byrået Rud Pedersen har nå funnet ut hvordan de kan bidra.

Gjennom et samarbeid med analyseselskapet Factlines tilbyr nå byrået sine kunder å kartlegge eventuelle koblinger kundene måtte ha til Russland. I og for seg en bra ting. Jeg bare stusset på Rud Pedersens argumenter for å gjøre dette.

Partner i byrået Gøril Husby Moore uttalte denne uken til KOM24 at målet med dette rådgivningsproduktet er å hindre at kundene lider et betydelig omdømmetap.

– Det er og for å kommunisere at man tar grep. Det ligger et viktig budskap ut til kunder at man forstår det som skjer, man tar konsekvensene og er bevisst rollen man tar inn i et politisk spill, sier Gørill Husby Moore

Tilsynelatende kan det fremstå som om det er viktigere å kommunisere at man tar grep, heller enn at man faktisk tar nevnte grep. Som får meg til å stille det filosofiske spørsmålet “hvis man som selskap tar grep for å svekke et despotisk krigsregime, men ingen kunder vet om det, har det da skjedd?”.

Gratulerer med pris og opprettholdelse av omdømme!

Ukas beste gaming content: NRKs gaming hus

Ungdom gamer, de får rett og slett digger gaming. NRK på sin side digger at ungdom ser på NRK, ergo må NRK lage gaming content for ungdom. Statskanalen kjøpte derfor i fjor en villa til 16 millioner kroner. Denne har nå blitt utstyrt med 50 kameraer som skal følge hverdagen til tre gamere. Disse skal filmes 24 timer i døgnet, i en satsing som best kan beskrives som Twitch møter Big Brother.

Når jeg leser dette får jeg litt følelsen av at de som jobber med prosjektet ikke heelt forstår målgruppen. Jeg ser mye gaming-innhold, men jeg har aldri sittet der og tenkt «kult med fortnite, men jeg lurer på hvordan denne streameren tar ut av oppvaskmaskinen».

Det føles som om NRK har tenkt at «Vi skal selvsagt ha gaming, men bare gaming blir vel litt kjedelig blir det ikke?». Derfor har de pakket inn gamingen i alt mulig annet, så i stedet for å bare se folk spille de spillene vi liker får vi nå også se gamere som:

  • Spiser frokost

  • Taster inn kid-nummer

  • Ser på TV

  • Støvsuger

  • Scroller

Personlig tror jeg dette hadde holdt med gaming, men det tror tydeligvis ikke NRK.

Uansett, gratulerer med pris!

Ukas beste mest irriterende krangling: TV 2 og alle andre

Jeg er veldig glad i pizza. Jeg får rett og slett ikke nok av det, jeg kunne spist pizza hver dag hvis det var forenlig med å få på seg klærne i garderoben min. TV 2 på sin side elsker å krangle med TV-distributører. Basert på hvor ofte de gjør det må det være noe av det aller, aller beste de vet.

Nå krangler de med Altibox, og tidligere i år kranglet de med Telenor. Tilsynelatende er krangelen alltid den samme: TV 2 vil ha masse betalt for distribusjon av kanalene sine, distributørene vil betale litt mindre enn masse for å distribuere kanalene.

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand kunne denne uken fortelle til KOM24 at forhandlingene med Altibox har brutt sammen, og at det dermed ikke blir noen avtale.

Kommunikasjonssjef i Altibox Andreas Veggland svarer på sin side at han anser utspillet fra TV 2 som et PR-utspill. Slik kommer det til pågå fram til man finner en eller annen avtale som er ok for begge parter.

Jeg må bare si på vegne av vanlige folk; Jeg er så drit lei av disse sakene.

Kan ikke TV 2 og hvem enn de krangler med bare finne ut av det. Hvorfor må vi andre lese om det? En krangel innimellom er greit, men nå har det bare blitt en naturlig del av forhandlingspakka. Og jeg vet ikke hvem man tror at disse utspillene skal påvirke?

Tenker TV 2 og Altibox at «hvis vi nå bare får medieomtale på dette, da kommer det til å bli så mye press på motparten at de er nødt til å gi seg». Helt ærlig, vi bryr oss ikke. Bare finn ut av det og kom tilbake når dere har gjort det så ser vi bare på andre TV-kanaler eller nett-TV imens.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS