Siden forhandlingene mellom TV 2 og Telenor brøt sammen 3. desember har alle Telenor-kunder fått svarte skjermer på TV 2s kanaler.
Dette har ført til flere reaksjoner i sosiale medier hvor TV-seere fortviler over å ikke kunne se på TV 2.
Men det er ikke første gang kanalen er i konflikt med en distributør. De siste fire årene har det årlig vært minst én konflikt:
Sommeren 2020 hadde over 1 million Telia/Get-kunder svarte skjermer på TV 2s kanaler.
Uenigheten mellom TV 2 og Telia ble først løst 3. september samme år.
I 2019 havnet TV 2 i konflikt med Get over fjernkontrollen deres, mens i 2018 var de i konflikt med Canal Digital (Telenor).
TV 2 var også i konflikt med RiksTV i 2017, mens forhandlingene med Canal Digital/Altibox dro også ut i sommeren 2016.
Det store spørsmålet er: Hvorfor havner TV 2 stadig i slike konflikter? Og skjer det oftere nå enn tidligere?
– Klassisk maktkonflikt
Forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo, Vilde Schanke Sundet, studerer medier, politikk og publikum, og er ekspert på tv og nettdrama.
Hun forklarer at konflikten har tre parter:
TV 2, distributøren og seeren, og at den handler om maktforholdet mellom dem som lager innhold, og dem som distribuerer det.
Selv om det er en komplisert konflikt, handler det korte svaret på hvorfor TV 2 kommer i konflikt med distributøren om kanalens posisjon og hvor viktig de er for distributørene, ifølge Sundet.
– TV 2 er den mest attraktive innholdstilbyderen av norsk innhold som tar seg betalt. Hadde NRK vært en betalingskanal, så ville de kommet i konflikt hele tiden. Siden de er gratis, så tar ikke NRK betalt av distributørene. Hadde Viasat hatt større markedsandeler i Norge, så ville de havnet i disse konfliktene, sier Sundet.
Forretningsmodellen til TV 2 består av inntekter fra reklame, abonnementer på TV 2 Play og betaling fra distributører som Telia, Telenor og RiksTV.
Konflikten vi nå ser handler mye om hvor mye distributørene skal betale å vise TV 2s innhold, ifølge Sundet.
– Dette er en klassisk maktkonflikt. Hvor langt vil partene gå for å sikre seg gode vilkår for fremtiden.
– Synlighet er kjempeviktig
Samtidig påpeker Sundet at konflikten ikke bare handler om kroner og øre.
En annen grunn er at attraktiv innhold blir dyrere å kjøpe i et stadig mer internasjonalt marked.
– Sportsinnhold er det fremste eksempelet på det, men også underholdningsinnhold blir dyrere. Det gjør at kringkastere som TV 2 trenger mer ressurser til å kjøpe det samme innholdet de tidligere har hatt.
Sundet trekker også synlighet hos distributørens plattform og den økte konkurransen med globale aktører som Netflix, Paramount og HBO på plattformene.
Hun peker på at dette er bakgrunnen for at konfliktene skjer oftere nå enn før.
– Telenor har også disse aktørene på sin plattform. Da blir spørsmålet om plassering veldig viktig. Hva er det første som møter seerne når de skrur på distribusjonspakken? Vi vet at det har mye å si for hva publikum faktisk ser på.
Tidligere i år vant TV 2 fjernkontroll-kampen mot Altibox.
Altibox forbys også å produsere, markedsføre og tilby en ny fjernkontroll med en knapp for en tredjepart, uten at denne fjernkontrollen også har en knapp for TV 2.
Sundet forklarer at slike konflikter har en prinsipiell side.
– Spørsmål om synlighet er kjempeviktig. Hvis innhold blir pakket langt bak og det krever mye av seeren for å finne det så kan man tenke seg at seeren vil se på annet innhold.
– Så det er mye som står på spill her for TV 2?
– Ja, og TV 2 er helt avhengig av distributørene. De har TV 2 Play, men tv-reklamen er fortsatt utrolig viktig for TV 2. Da blir det å sikre seg gode vilkår i distribusjonen helt essensielt. Distribusjon har alltid vært viktig for kringkasterne, kanskje enda viktigere i dag siden konkurransen er så hard.
– Handler om vår eksistens
Medier24 har også kontaktet TV 2 for å høre deres versjon om hvorfor de ofte kommer i konflikt.
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, er enig med Sundet.
– Godt norsk innhold blir stadig dyrere. I tillegg handler dette som hun sier om synlighet, som er en forutsetning for i det hele tatt å kunne konkurrere mot de store globale aktørene. Hva er det første norske seere blir presentert for når de skrur på skjermen?, sier Willand til Medier24.
– Disse forhandlingene handler om vår eksistens, om hvilken plass norsk innhold skal ha, og hva det skal koste, legger hun til.
Willand er klar på at de er helt avhengige av fremtidsrettede avtaler som gir de fair vilkår i det hun beskriver som en beinhard konkurranse.
– Det er komplekse forhandlinger, men vi må tro på en løsning. Det er det beste for seerne, men også for både TV 2 og Telenor, sier Willand.
– Finnes bare tapere
– Hvis man tar en kjapp gjennomgang så har dere nesten årlig vært i en konflikt med en distributør siden 2016. Hva tenker dere om det?
– Vi jobber beinhardt hver eneste dag for å tilpasse oss en stadig tøffere medieøkonomi. Mye kan vi gjøre selv. Men siden noen av de aller viktigste plattformene for å få TV 2s innhold ut til seerne eies av andre, som Telenor, Altibox, Allente og de andre TV -distributørene som videreselger det vi lager, så er vi helt avhengig av et tett og godt samarbeid. Det er det vi ønsker. Ikke konflikt, svarer Willand.
– Risikerer ikke dere tilliten fra seerne når så mange nordmenn har opplevd svarte skjermer de siste årene?
– Det finnes bare tapere i en konflikt. Aller mest er det et tap for seerne som ikke får tilgang til det de har betalt for, som er TV 2s innhold. Det tar vi ikke lett på, og vi er fryktelig lei oss for at seerne blir en uskyldig tredjepart som rammes. Så handler dette om TV 2s eksistens.
Willand påpeker at TV 2 taper store summer hver eneste dag på å gå i svart. Ikke bare inntektene vi får fra Telenor, men også reklameomsetning.
– Men det er en viktig kamp for oss å ta, nettopp fordi det handler om vår konkurransekraft framover. Da må vi ha avtaler som ivaretar akkurat det.
– Hvor viktig er synlighet på plattformene mot at seerne får tilbake TV 2 på skjermene?
– I løpet av noen få år har det gått fra et norgesmesterskap til et verdensmesterskap i innhold. Vi konkurrerer mot innholdsbudsjetter som vi bare kan drømme om. Derfor er synlighet så viktig, svarer Willand og fortsetter:
– Vi er avhengige av sterke norske og nordiske samarbeid hvis vi skal klare å få nyheter, sport og norsk underholdning ut til folk, i konkurranse med Netflix, YouTube og de andre gigantene. Det hjelper ikke at vi har verdens beste innhold så lenge det ikke synes godt nok for seerne, eller at de ikke vet at det er tilgjengelig.