Både Hadia Tajik og Sophie Elise Isachsen har fått oppmerksomhet denne uka.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB / Skjermdump instagram / Grim Moberg
SKRÅBLIKK:
Dette har Hadia Tajik og Sophie Elise Isachsen til felles...
«...begge er på sitt vis avkledd og har fått uventet oppmerksomhet denne uka – det fortjener mediepris!», skriver Marius Thorkildsen i Ukas Beste.
Det har vært en nydelig uke i medienorge. Alle koser seg når mediene kan skrive om hvordan mediene skriver, og kommentatorer kan kommentere om det som er skrevet burde blitt skrevet på en annen måte. Som prinsipp burde det vært mange flere saker om saker, og færre saker som ikke handler om saker. Uansett, her er ukas beste.
Ukas bruk av presseskandale for å presse bort en skandale: Hadia Tajik
AP mot AP, Tajik mot Trine. Denne ukens største mediesak om medier, og saker som mediene skal eller ikke skal publisere i mediene, har uten tvil vært mediesaken rundt AP-nestleder Hadia Tajiks publiserte kritikk av Aftenpostens upublisert sak om hennes bruk av pendlerboliger. Denne saken må for øvrig ikke forveksles med VG publiserte sak om Tajiks potensielt feilaktige skattefrie pendlerbolig. Komplisert? Litt. Komplisert? Litt.
Helt grunnleggende mente AP-nestlederen at Aftenposten kom til å publisere en sak som kom til å kompromittere hennes sikkerhet. Aftenposten mente at det var rart at Tajik mente dette, da de selv ikke helt visste om og hva de eventuelt skulle publisere.
Mandag møtte Tajik sjefredaktør i Aftenposten Trine Eilertsen til debatt i politisk kvarter. Her meldte stortingsrepresentanten at det avisen hadde drevet med var en presseskandale. Trine Eilertsen holdt fast på at de ikke viste hvorvidt de kunne publisere, da Tajik hadde avstått fra å svare på avisens henvendelser.
Personlig så synes jeg det er ganske kreativ håndtering fra Tajik. Tidligere meldte man medier til PFU hvis de gjorde noe galt. Nå kan man heller bare anta at mediene kommer til å gjøre noe galt, og kritisere dem for det potensielt gale de kommer til å gjøre. Det blir på en måte som PFU-versjonen av filmen Minority Report.
For den uinnvidde kan det se litt ut som om Tajik mener at det er en skandale at Aftenposten arbeidet med å muligens lage en sak på hennes uryddige bruk av pendlerboliger. Men det kan hun selvsagt ikke ha ment, det hadde jo virkelig vært en skandale.
Ukas like: Oslo universitetssykehus
Hvorfor skal Oslo universitetssykehus (OUS) være på Instagram? Dette spørsmålet ble sikkert ytret av en ledergruppe ved sykehuset på et tidspunkt. Svaret var trolig noe sånt som “for å engasjere målgruppene sine”, “for å vise fram de dyktige ansatte” og “for å nå ut til ungdommen”. Svaret var trolig ikke “for å like undertøysbilde av Sophie Elise”.
Kom24 kunne tidligere denne uken melde at OUS sin instagram-konto hadde likt et bilde av blogger Sophie Elise i undertøy. I seg selv så tenker jeg at det ikke er noe galt i det. Sykehus og helsepersonell bør utvise en sunn interesse for kropp, uavhengig av kanal.
Imidlertid så kunne kommunikasjonsdirektør ved OUS, Børge Einrem informere Kom24 om at dette ikke var en del av sykehusets kommunikasjonsstrategi for å nå unge potensielle pasienter . – Slik skal det ikke være, og det framstår helt klart uprofesjonelt, skriver han i en e-post til KOM24.
Personlig så mener jeg hovedproblemet her ikke er at OUS liker et bilde av Sophie Elise i undertøy. Men at de liker et bilde av henne der hun sitter/squatter i bare undertøy, utendørs, midt på vinteren. Slik lek med egen helse burde ikke et sykehus være bekjent av å gå god for.
De har nå strammet opp i hvem de følger, byttet passord og også hvem som har tilgang til instagram-kontoen. Så får vi håpe at de i fremtiden bare liker fullt påkledde bilder av norske influensere.
Ukas rekrutteringskonsept: Hubify
Hubify ved Fredrik Fornes lar seg inspirere av TV-programmet The Voice når de nå skal rekruttere en ny markedsfører. Kandidatene skal verken oppgi navn eller alder i søknaden, og intervjuene skal gjennomføres uten at det er mulig å se kandidaten, ideelt sett med en stemmeforvrenger, ifølge Fornes.
På den måten kan man legge alle fordommer til side og rekruttere den beste kandidaten. Jeg applauderer forsøket, og tenker at om ikke annet så er det underholdende å se hvem man ender opp med. Stavanger-venn David Toska er jo for eksempel ledig, og klar for nye utfordringer.
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.