Julie Nordby Egeland blir Klassekampens nye digitalsjef. Hun kommer fra stillingen som sosiale medier-ansvarlig i samme avis.
– Det føles veldig stas. Det er utrolig mange flinke folk her. Det å få jobbe med dem blir veldig gøy og spennende, sier Nordby Egeland til Medier24.
– Uforløst potensial
Nordby Egeland mener det er mye fra jobben sosiale medier-ansvarlig som hun kan ta med seg inn i stillingen som digitalsjef.
– Klassekampen har veldig mye uforløst potensial på nett, sier hun og fortsetter:
– Jeg har jobbet mye med å promotere materialet vårt på sosiale medier. Mye av jobben som gjøres på sosiale medier mener jeg kan reflekteres mer på nettsiden ved at vi kan få visst fram av alt det gode stoffet vårt.
Klassekampen.no fungerer i dag som en replika av papiravisen, hvor man blar seg gjennom avisen på samme måte som i papirutgaven.
– Det er en god og prisvinnende løsning. Men den er ikke nødvendigvis for alle og kanskje ikke for dem som ikke kjenner Klassekampen fra før. Da får de ingen veier inn til å utforske det gode universet vårt, sier hun.
Å finne en ny inngang for Klassekampen.no blir oppgaven for Nordby Egeland fremover.
Det var også derfor hun ønsket å bli digitalsjef.
Samtidig understreker hun at det blir en balansegang mellom dagens produkt, og nye veier inn til Klassekampens stoff.
– Det skal bli en mer levende og dynamisk nettavis, men uten at de lojale leserne mister muligheten til å bruke Klassekampen som i dag.
– Etterspørsel om et bedre tilbud på nett
Endringene på nettsiden til Klassekampen vil skje fortløpende, og leserne vil etter planen merke dem i starten av høsten, forteller Nordby Egeland.
– Vi har allerede bygget opp en meny på Klassekampen.no hvor leserne finner alt stoffet vårt. Det hadde vi ikke før, men noe de fleste andre nettaviser har.
Digitalsjefen påpeker at avisen opplever en stor økning av abonnenter som kun har digitalt abonnement.
– Det å lese Klassekampen digitalt er ikke noe vi presser på leserne, men vi ser at flere vil lese oss digitalt. Økningen viser at det er en etterspørsel om et bedre tilbud på nett.
– Vi skal også være venstresidens dagsavis for de unge som har et annet lesemønster. Vi må tilpasse og åpne døren for å nå dem.
Nordby Egeland er veldig opptatt av at Klassekampen.no dyrker fram det hun kaller «sprelskheten» de har både visuelt og tekstuelt i papiravisen.
Her trekker hun fram quizer som den store likestillingstesten, eller debatten om hvilke bøker som hører hjemme i en venstreside-kanon, og der de ønsker innspill fra leserne.
– Det vet vi mange lesere setter pris på, men som i dag forsvinner litt på nett. Dette skal få skinne og bli mer tilgjengeliggjort på nett, sier Nordby Egeland.