Klassekampen endte fjoråret med et årsresultat på –6,3
millioner kroner. Det viser årsregnskapet til avisen. Driftsresultatet endte på
–3,9 millioner.
Sist avisen hadde underskudd var i 2013, da driftsresultatet
endte på –1,9 millioner.
– Resultatet skyldes økte trykkeripriser og generelt veldig
stor prisøkning. I tillegg hadde vi et godt lønnsoppgjør, og et opplag som
flatet ut og gikk litt ned for første gang på lenge, sier administrerende direktør
Christian Samuelsen til Medier24.
Avisen hadde inntekter på 232 millioner kroner, opp fra 217
millioner. Samtidig økte utgiftene fra 215 millioner kroner til 236 millioner.
Samuelsen forteller at de har kuttet i kostnader.
– Vi har mer eller mindre ansettelsesstopp. Og så har vi kuttet en del «nice to have»-ting, sier han.
Annonseinntektene økte fra 12,2 millioner kroner til
13,5 millioner. Inntekter fra abonnement og løssalg økte fra 163 millioner
til 169 millioner.
– Inntektene har økt fordi vi har økt prisene, sier Samuelsen.
Et månedsabonnement gikk i fjor opp fra 375 kroner til 390 kroner.
1. januar 2023 økte de igjen til 450 kroner, men resultatet av den økningen kommer på neste års regnskap.
Han legger til at det var et godt år på annonsesiden.
– Det var et lyspunkt. Samtidig gikk opplaget ned, mens
prisen gikk opp, sier Samuelsen.
Avisen hadde også en nedgang i produksjonstilskudd
(pressestøtte) fra 41,7 millioner til 39,9 millioner, en nedgang på fire
prosent.