Aftenposten Events Juliane Manica, Martine Stol og Line Engelsås. Partneransvarlig for A-Kortet, Cathrine Gamborg, var ikke til stede da bildet ble tatt.Foto: Even Hye T. Barka
Aftenposten satser på flere eventer på huset – vil føre leserne nærmere journalistene
– Vi søker hele tiden å finne nye arenaer hvor vi kan vise fram all den gode journalistikken som blir laget i Aftenposten, sier prosjektleder Line Engelsås.
Nylig pusset Aftenposten opp et lokale i kjelleren i bygget sitt i Akersgata i Oslo sentrum.
I tiden fremover kommer leserne til å bli invitert til ulike arrangementer der, forteller Line Engelsås, prosjektleder i Aftenposten Event.
– Vi søker hele tiden å finne nye arenaer hvor vi kan vise fram all den gode journalistikken som blir laget i Aftenposten, og alle de gode journalistene, sier Engelsås til Medier24.
Om hvilke arrangementer Aftenposten vil tilby som en del av denne satsingen, sier hun:
– Vi kommer til å arrangere ulike redaksjonelle eventer, innen temaer som vi ser at leserne våre er interessert i, eksempelvis utenrikspolitikk, klima, kultur, familieliv og andre redaksjonelle satsinger.
– Vi vil også ha mye kursvirksomhet med mat og vinkurs, ulike masterclasses og Schibsted Akademi med kurs innen kommunikasjon og ledelse.
– De ønsker å bli hørt
Engelsås sier Aftenpostens eventsatsing er et resultat av ønsker fra leserne.
– Vi ser at de veldig gjerne ønsker å komme tettere på journalistene vår, og å få formidlet stoff på en annen måte enn bare å lese avisen. De ønsker også å bli hørt.Det er det vi ønsker å oppnå med dette.
– Hvem er primærmålgruppen for denne satsingen?
– Det er helt klart Aftenpostens abonnenter. Vi tilbyr også ofte arrangementer hvor det er mulig for andre å delta, men vi ønsker veldig gjerne å premiere de lojale abonnentene våre, sier Engelsås.
– Hvilke arrangementer planlegger dere å invitere til i nærmeste fremtid?
– I nærmeste fremtid skal vi blant annet ha et arrangement om pendlerbolig-saken og hvilken effekt det har fått at Aftenposten begynte å grave i det. Vi har også planlagt skrivekurs og podkastkurs samt ulike mat-og vinkurs i tillegg til «masterclasser».
Engelsås forteller også at mange av arrangementene som avholdes i Akersgata, vil bli mulige å følge over nett.
– Vi streamer jo også herfra, så det ikke bare er folk som sitter i salen som kan få det med seg, men også publikum som sitter hjemme, sier Engelsås.
– Vi har lært av det
Tilbake i 2017 vakte det reaksjoner da Aftenposten dekket sitt eget arrangement, «Omkampen» på Ullevaal stadion med ti siders omtale på lanseringsdagen, og med nærmere 40 sider totalt.
Til slutt ble avisen felt for brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.7.
Fellelsen skjedde ikke på grunnlag av omfanget av den redaksjonelle dekningen, men blant annet på grunn av Aftenpostens bruk av billettinformasjon og kjøpsoppfordringer i redaksjonelle faktabokser.
– Hvordan blir det nå om Aftenposten ønsker å dekke noen av arrangementene dere skal ha, redaksjonelt?
– De arrangementene hvor det ikke er noen kommersielle interesser, er bare en annen plattform. Hvordan vi skal løse det, er noe vi stadig vekk snakker om, sier Engelsås.
Hun understreker at det ikke var selve dekningen av Omkampen som felte Aftenposten i 2017.
– Vi ble felt på at informasjon om billettkjøp ble blandet inn i den redaksjonelle omtalen. Det er det viktig å skille, og vi har lært av det, og lærer stadig nye ting. Vi er veldig opptatt av å følge Redaktør- og Vær varsom-plakaten, sier Engelsås.