Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen og ansvarlig redaktør i Klassekampen, Mari Skurdal.

Dansk storavis dropper papir. Dette sier norske redaktører om sin papiravis-fremtid

– Jeg tror vi vil se flere aviser bli heldigitale i årene fremover, sier redaktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere denne uka ble det klart at danske B.T. legger ned papiravisen og blir heldigital fra og med nyttår 2023.

Medier24 har i den anledning spurt flere redaktører hva de mener om avgjørelsen, og om det er aktuelt å gjøre det samme.

– B.T. har helt sikkert gjort grundige vurderinger i forkant av en slik beslutning. Majoriteten av avisleserne i dag er digitale. Jeg synes ikke da det er overraskende at enkelte aktører velger å legge ned sine printprodukt, og jeg tror vi vil se flere aviser bli heldigitale i årene fremover, sier ansvarlig redaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord.

– Er det aktuelt for Dagbladet å gjøre det samme, og når kan det eventuelt skje?

– Hvor lenge Dagbladets papiravis skal utgis, er en løpende vurdering for oss. Her følger vi leservanene tett. Vi kommer til å utgi papiravis så lenge det er interesse nok i markedet. Foreløpig er det det, svarer hun.

Beverfjord forteller at avisen har gjennom flere år riget seg for en heldigital framtid.

– I motsetning til mange andre aviser, er den store majoriteten av våre inntekter nå knyttet til det digitale. Det er også her vi har mest fart, og desidert flest lesere. Men vi ønsker å utgi papiravis så lenge vi kan for de leserne som fortsatt ønsker dette produktet, forteller hun.

Fortsatt lønnsom

Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, kan fortelle at de ikke har planer om å legge ned papiravisen.

– Vi har mange lojale lesere vi skal ta vare på. Papiravisen har fortsatt en funksjon i samfunnet. Og den er lønnsom, sier han.

– Det har gått sport i å spå papiravisens snarlige død i tjuefem år. Den dagen kommer nok, men inntil det skjer er vi mest opptatt av å utvikle avisen. Det er fortsatt mange grep vi kan ta for å sikre lønnsomhet, fortsetter han.

Likevel skriver han at det blir interessant å følge utviklingen etter at B.T. kutter papirutgaven.

– Men det er forskjell på det norske og danske avismarkedet. Og det er forskjell på VG og B.T.

Ingen umiddelbare planer

Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen, kaller avgjørelsen «en tydelig og spennende prioritering av digital nyhetsformidling».

Selv har de ingen umiddelbare planer om å slutte med papiravisen.

– Mange har de siste årene varslet papiravisenes død. Enn så lenge har de tatt feil, men til slutt vil de selvfølgelig få rett. Uansett, noe datostempel har i hvert fall ikke vi i DN satt på våre sterke papirutgaver, sier hun.

Johannessen legger ikke skjul på at avisen de siste årene har giret opp sitt digitale tilbud, men ser samtidig at leserne setter pris på papirutgaven både i ukedagene og helgene.

– Jeg tror papiret, særlig i helg, vil være et lønnsomt konkurransefortrinn for DN også i årene fremover. Jeg er overbevist om at papiret gir oss en viktigere posisjon i det norske samfunnet og bidrar til DNs dagsordensettende kraft.

– Vi vet at mange næringslivsledere bruker det som syretest om avgjørelsene deres tåler papirforsiden av Dagens Næringsliv. Det er en helt riktig funksjon for en avis som jobber for å gjøre næringslivet bedre, ikke minst ved å kikke maktpersoner i kortene.

– Fortsatt viktig

Ansvarlig redaktør i Klassekampen, Mari Skurdal, ønsker ikke å mene om B.T. sitt valg er bra eller dårlig.

– Men det er litt foruroligende når aviser først slutter å trykke. Jo færre som trykker og distribuerer, jo dyrere blir det, kommenterer hun.

For Klassekampen er det heller ikke aktuelt å legge ned papiravisen.

– Grunnen til det er at vår papiravis er viktig for mange ting. Stoffet blir lest på en god måte, og papiravisen er en teknologi som fungerer godt til den bruken den er tiltenkt. Så har vi også digitale utgaver på nett, sier hun.

Hvordan det ser ut i framtiden er hun litt mer usikker på.

– Jeg er litt spent på hvordan utviklingen vil være. Det er mange, særlig yngre, som ikker er vant med avis lenger. Det er ikke slik lenger at når du flytter hjemmefra så får du to avisabonnement slik det var i min tid, sier Skurdal.

Enn så lenge ønsker hun å snakke om det positive med papirteknologien.

– Så lenge folk vil lese på papir, og vi er glade i det, så skal vi satse på å ha en god papiravis også i vår portefølje, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS