Eirik Hoff Lysholm, ansvarlig redaktør i Avisa Oslo.Foto: Kent Olsen
– Resultatet ble ikke sånn som man trodde da man startet
Avisa Oslo har passert 10.000 abonnenter, men i redaksjonen handler det fortsatt om å bygge posisjon – dag for dag. Sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm mener Oslo-markedet må skapes, ikke bare inntas.
I Avisa Oslo sine lokaler ble det ingen stor fest, forteller Eirik Hoff Lysholm, ansvarlig redaktør. Noen boller og god kaffe fikk holde.
– Det er et steg på veien mot dit vi skal. Vi vet hvor vi skal og hvor lang tid det skal ta. Det er posisjonsbygging av ei avis, sier han.
Hele poenget er å bygge posisjon, forklarer AO-sjefen. År for år, dag for dag, og time for time.
– Vi må etablere et marked. Det var ikke slik at det sto et marked i Oslo og var klar til å ta imot en lokalavis. Man hadde aldri hatt en sånn type lokalavis før, så da må man etablere det markedet, forteller Hoff Lysholm.
– Resultatet ble ikke sånn som man trodde da man startet i 2020. Det betyr ikke at målet var feil, men tidsperspektivet, sier Hoff Lysholm.
– Ideen om Avisa Oslo var veldig god, men ideen om at det skulle gå så godt i løpet av to til tre år, det har vist seg å være feil.
Nå består avisa av 25,5 årsverk. Selv om mange av dem som var med i starten har sluttet og dagens redaksjon består av mange som er relativt ferske i Avisa Oslo, mener AO-sjefen at mye fortsatt sitter i veggene.
– Storedal etablerte en ståpåvilje og en redaksjon der folk ville hverandre vel. Det er etablert en driftskultur som er full av innsats, sier han og fortsetter:
– Kristin Stoltenberg gjorde en god jobb med å strukturere det. Jeg har vært heldig med å komme inn og ta over begge delene. Jeg kan bygge på to ting, og prøve å smelte det sammen. Summen av det har festet seg godt.
Hoff Lysholm er klar på at de skal bli lønnsomme, men at de tar det steg for steg. De er ikke så langt unna å bli lønnsomme for Amedia, ifølge ham selv.
– Det betyr at AO nærmer seg den første målsettingen om at vi skal gi et større bidrag til Amedia for konsernfunksjoner og tjenester enn selskapets isolerte driftsunderskudd. Så er neste målsetting pluss også i AO-regnskapet, men det vil ta flere år, forklarer Lysholm, og fortsetter:
– Jeg opplever imidlertid at Amedia er fornøyd med hvor vi er på vei. Utviklingen går i riktig retning, og det blir bedre for hvert år. Det er en viktig posisjon for Amedia.
Eirik Hoff Lysholm, ansvarlig redaktør i Avisa Oslo.Foto: Kent Olsen
Målet for i år er videre vekst. Allerede i år tror han det kan være mulig å få til en bærekraftig drift som viser pluss når man regner AOs økonomiske bidrag inn i konsernet opp mot driftsresultatet i selskapet.
– Men da skal vi fortsette å forbedre oss, måned for måned. Det tror jeg er mulig å få til. Så kan det hende det tar to eller tre år, men vi har kommet veldig mye nærmere det punktet, sier han.
Vises ikke
Avisa Oslo inngår i Amedias bundle-produkt, +Alt. Det betyr at en lokalavis i for eksempel Rogaland kan få tilgang til de fleste Amedia-aviser i Norge, inkludert Avisa Oslo, ved å oppgradere abonnementet sitt.
Det er tall som ikke vises på opplaget. Hoff Lysholm forklarer at AO er en viktig del av tilbudet.
– Jeg mener Amedia har fått det de ville ha. De har fått en god «city-tabloid» i Oslo til å fylle ut hele nettverket, slik at man ikke står med et hull i den største byen i Norge, sier han.
Han forteller at for hver eneste AO-abonnent som leser en artikkel, har de i snitt mellom 1,5 og 2 +Alt-lesere fra andre aviser som bruker Avisa Oslo. Medier24 har sett tallene.
– Jeg vil tro dette har stor økonomisk verdi for en del Amedia-aviser. Abonnerer du på en lokalavis, men bor i Oslo, så bevarer lokalavisa sin abonnent, så er det ekstrainntekter for +Alt, forteller han og føyer til:
– For Amedia tror jeg egentlig at du klarer å lage et regnestykke som viser at Avisa Oslo allerede er ganske godt lønnsom. Men det kommer an på hvordan man ser det.
Stoffløfte
I andre halvår 2022 hadde Avisa Oslo et opplag på 8.533. Andre halvår 2023 var opplaget 8.700. Hoff Lysholm tror ikke det er en «quick fix» i form at heftige graveprosjekter eller store markedsføringskampanjer som er løsningen.
– Vi ser en god effekt av at vi har bestemt oss for å gjøre det vi skal gjøre, og vi gjentar det hele tiden. Vi holder et stoffløfte, forteller han.
Ønsket er å være Oslos nyhetsdestinasjon for alle som bruker byen. Men de skal ikke hoppe på enhver ting som skjer i Oslo bare fordi det skjer i hovedstaden.
– En landskamp i fotball er ikke en sak for Avisa Oslo. Den bare skjer i Oslo, forklarer han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no