Kortversjon:
- VG skiller seg ut fra trenden og opplever vekst i lesertall på papiravisen, ifølge nye tall fra MBL.
- Kantar Media, som gjennomfører lesertallsmålingene, stusser over VGs fremgang, men understreker at de forholder seg til respondentenes svar.
- De påpeker at det ikke alltid er en direkte sammenheng mellom opplagstall og lesertall.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
VG er en av få aviser med vekst i lesertall på
papir. De vokser på alle versjonene.
Det viser lesertallene for siste halvår i 2024 offentliggjort av MBL.
Se alle tallene nederst i saken.
Dermed skiller VG seg fra de aller fleste papiravisene i målingen.
– Det er alltid en viss usikkerhet knyttet til sånne tall som dette. Men jeg
ble glad for veksten, og det er en viktig påminnelse om at selv om det er
opplagsnedgang, og det er vanskelige tider for alle med papiraviser, blir de fortsatt
lest. De har en funksjon i samfunnet.
Det sier sjefredaktør i VG, Gard Steiro.
Han legger til at det er hyggelige tall for de som jobber
med papiravisen.
– De har gjort en uhyre god
jobb. Selv om det er tøft, gjør de en heltemodig innsats for å sørge for ta
papiravisen holder et høyt nivå.
Enorm vekst i e-avis
Målingen av lesertall gjennomføres i form av intervjuer av
Kantar Media. Respondenter får blant annet spørsmål om de har lest papiraviser
det siste året.
Direktør for print i VG, Jan-Christian Walle, sier til Medier24 at VG også opplever at selv om avisen
har opplagsnedgang, har de hatt økt aktivitet på e-avisen.
– En hypotese jeg har er at
vi har vært mer tydelige på hva e-avisen er. Vi ser vekst i antall sider lest, mengden
tid bruk, og unike økter hver dag.
Walle tror de økte tallene kan ha sammenheng med folk har
tenkt at de leser VG på papir når de leser E-avisen.
– Vi har hatt eksplosiv vekst
på brukere av e-avisene. Og det kan henge på grep med tallene.
Han legger til at de ser en stabil utvikling i løssalget,
selv om opplagstallene går ned.
– Vi gjør det litt bedre enn
forventet det siste året, sier han.
– Ikke alltid samsvar
I Kantar Medias undersøkelse spørres det om papirlesing, før de spør om digital lesing på ulike formater. Det forklarer Knut Arne Futsæter.
– Når det gjelder forholdet
mellom opplag og lesing, er det ingen direkte sammenhenger mellom de to. Noen
ganger går lesertallet opp uten at opplagstallet gjør det, og motsatt, sier han
og legger til at grafene over tid følger hverandre.
– VG sier det kan ha noe med økningen i e – avis – lesingen å gjøre. Kan respondentene ha tenkt e-avis?
– Da ville økningen i e-avis vært like stor, sier han og fortsetter:
– Noen ganger er det ikke alltid samsvar. Men vi forholder oss til hva intervjuobjektene svarer.
Leser samme avis?
– Og så er det ofte slik at noen aviser ligger tilgjengelige på offentlige steder. Da kan antall personer som leser hver avis være høyt.
Han peker på at blant annet Finansavisen og Dagens
Næringsliv tidligere har vært aviser som har vært tilgjengelige på
arbeidsplasser.
I andre tilfeller kan lesertallet relativt sett falle mer enn
opplaget ved at for eksempel færre personer i en husstand eller bedrift leser
avisen selv om den er tilgjengelig.
Kantar Media gjennomfører multimedieundersøkelsen «Forbruker
& Media» årlig, hvor de intervjuer 35.429 personer. I 2024 målte de 193 nettsteder og
168 papiravistitler, noe som begge er rekord.
Futsæter sier også han stusset litt over den markante
fremgangen til VG sammenlignet med andre aviser.
– Men vi må forholde oss til
de tallene vi får. Vi har ingen oversikt over kampanjer, distribusjonsendringer
og om flere papiraviser er tilgjengelige.
Lørdag + søndag
For to år siden, da Aftenposten kuttet søndagsavisen, valgte VG å gjøre det samme i deler av landet, fra nordlige Trøndelag og nordover.
Dette fordi de ikke kunne bære kostnaden på avisen i de områdene alene da Aftenposten la ned.
Men etter noen måneder endret VG strategi. Nå distribueres søndagsavisen sammen med lørdagsavisen.
– Og vi har fått gode tilbakemeldinger fra leserne på det. Så lenge vi lager gode aviser, og leserne vil ha det, skal vi fortsette med det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no