TV-sjef i NRK, Jan Egil ÅdlandFoto: Kristine Sterud
Satser på «gullpakka» - dette vil NRKs TV-sjef se mer av
– Det er viktigere for oss at vi når ut bredt med innholdet vårt enn at vi slår TV 2, sier NRKs TV-sjef. Han røper hva han ønsker TV-bransjen skal lage dette året.
Jan Egil Ådland har vært TV-sjef i NRK siden august i fjor. Han kaller det første halvåret for intenst og gøy.
– Det er en omfattende stilling. Det er en stor avdeling. Det har vært utrolig lærerikt, og jeg har hatt gleden av å bli kjent med veldig mange nye, dyktige kolleger.
Som TV-sjef leder han et team på sju personer, som igjen har flere titalls under seg. Det er alt fra:
Teksting og tegnspråktolknings-avdelingene
Hovedkontrollen, som får innhold på lufta og sørger for at live-tilbudet står ut
De som publiserer i NRK TV, og bestemmer hvordan forsiden skal se ut
Planlegging av innholdstilbudet til publikum
Innkjøp av norsk og utenlandsk innhold
Strategi- og utviklingsarbeid
– Det er en ganske kompleks jobb, sier han.
Målene varierer
Å bli valgt av seerne er viktig. Det er en del av NRKs strategi.
Ådland sier de allerede blir valgt av mange, og sier de har hatt over en million seere inne i TV-appen hver dag siden nyttår.
Han trekker fram serier som «Familien Nerdrum», «A-laget», «Helt Ramme Sporter», «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» og «Mesternes mester» som noen suksesser.
– Hva er målene for at dere skal si at en episode er en suksess?
– Det varierer fra program til program. Vi setter helt tydelige mål for hver serie vi lanserer.
– Vi har ikke en strategisk satsing på kjendis-programmer. Men vi ser at når vi skal nå mange personer med et innhold, så kan kjendiser være et av de virkemidlene vi bruker for å nå bredt ut.
Han sier det skal være en god grunn til at man bruker kjendiser. Og at de har mange program som fungerer fint uten kjendiser, slik som «Norges Tøffeste».
– Vi kan leve godt med en miks, men vi har ikke en strategi om å pumpe ut mest mulig kjendis-reality.
Ser til TV 2
Tradisjonelt har det vært snakk om «gullrekka» på norsk TV – hvilke program kringkasterne legger i helgeunderholdningen.
– Vi har gått litt vekk fra «gullrekka» og snakket mer om «gullpakka», som rett og slett betyr at vi skal ha et godt tilbud i helgen til seerne våre, men at de kan se det når de selv vil.
Ådland legger ikke skjul på at TV 2 er deres største konkurrent. Han synes de gjør det bra med sin satsing på underholdning og reality.
– Hvordan skal dere slå dem?
– Vi er jo mest opptatte av å være en allmennkringkaster som skal ha et tilbud til alle. Det er viktigere for oss at vi når ut bredt med innholdet vårt enn at vi slår TV 2. Men så er det jo riktig at det skjerper oss litt.
Dette vil han ha
Cirka to ganger i året legger avdelingen hans ut en behovsmelding for hva de ønsker at eksterne produksjonsselskap skal lage for dem. NRK har som mål at minst 40 prosent av tv-budsjettet utenom sport og nyheter skal brukes på eksterne.
I neste bestilling ønsker TV-sjefen seg noe som kan samle mange.
– Vi kommer i hovedsak til å be dem om store engasjerende serier med høyt volum, med flersesongspotensiale og som evner å bli det folk snakker om.
– Den nye «Makta»?
– Vi ser helt klart etter dramaprosjekter for et stort publikum, men det kan også være ikke-fiksjon. Det kan være reality eller den type serier. Gjerne med et tydelig premiss og utgangspunkt.
I NRK-plakaten står det at NRK kan ha et programtilbud på linje med de kommersielle, men de skal også:
– Etterstrebe å ha et ekstra lag av økt samfunnsverdi. Det er en gøy utfordring å gi videre: Det å tenkte kommersielt og stort, men passe på at det er et ekstra lag der.
Det ekstra laget blir viktigere og viktigere i tiden vi lever i nå, tror han. I tillegg kommer de til å ønske seg det han kaller agenda-settende faktaserier.
Sportsrettigheter påvirker
NRK skal i år spare rundt 200 millioner kroner. De prøver å ikke la det gå utover tilbudet til publikum.
TV-sjefen tror ikke de kommer til å bestille mindre fra bransjen.
– Vi må passe på å ha passe innhold for de digitale plattene våre, men vi er ikke lenger slaver av et lineært sendeskjema. Derfor har vi muligheten til å justere litt her og der.
Sportsrettigheter, som at de skal sende vinter-OL i Milano og deler av fotball-VM i 2026 påvirker resten av porteføljen.
– Da kommer vi til å måtte justere litt på det øvrige programbudsjettet.
Han sier det er for tidlig å si hvilke konsekvenser det blir.
– Det er snakk om mindre justeringer. Når vi bruker penger på sportsrettigheter, som er dyrt, så vil det påvirke resten.
– Nå fremtidens publikum
På oversikten over mest sette program har flere bikket millionen, men Ådland er ikke så opptatte av at alle skal nå dette tallet.
Han sier det også vil få store utslag om en serie er både kringkastet og i NRK TV, eller bare i NRK TV. For eksempel «Hellerudsvingen» er sett av 500.000 seere, og er kun i app.
– Den har nådd ca. 25 prosent av landets tenåringer, så det er en helt tydelig suksess.
Det er også en balanse å gi tilbud både til de som bruker NRK digitalt og det som går direkte gjennom TV-boksen.
– Vi jobber hver eneste dag for å bli en større aktør digitalt. Vi må ha de aller beste programmene, som gjør at folk kommer til oss i NRK TV.
Samtidig må de anerkjenne at noen kommer til å fortsette å kun se dem via TV-boksen, og få dem over til appen.
Det er digitalt det satses – og ungt.
– Det aller viktigste for oss er å nå framtidens publikum. Det er der vi ser en tilbakegang i bruken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no