Anders Bremnes og Magnus Liestøl i Magga & Anders

Står bak storsuksess for NRK: – Nåløyet blir smalere

Glansdagene for lineær-TV bak oss. Duoen i Magga & Anders ser store endringer i produksjonsbransjen - der flere medier kaster seg inn i kampen.

Publisert Sist oppdatert

I desember hadde NRK for tredje år på rad julekalenderen «24-stjerners julekalender», som snittet på 980.000 seere og havnet på fjerdeplass over mest sette programmer for NRK i 2024. 

Bak konseptet står det fem år gamle produksjonsselskapet Magga & Anders. Selv om flere selskaper de siste årene har måttet legge ned, og både TV 2 og NRK teller på kronene, sier duoen Magnus Liestøl og Anders Bremnes at det er penger i markedet.

– Nåløyet blir smalere

– Det er ikke som i glansdagene for 15 år siden, da lineær–TV fremdeles var stort. Men det er fortsatt hundrevis av millioner kroner som brukes på norsk innhold i produksjonsbransjen, så pengene er ikke borte, sier Bremnes til Medier24.

Han legger til at de har merket en endring.

– Vi har merket de siste årene at nåløyet blir smalere. TV-selskapene satser på de store seermagnetene. Det er mindre livsstil, matprogrammer og dokusåper, og «nice to have»-programmer. Det har man ikke råd til eller plass til, sier han.

Magnus Liestøl og Anders Bremnes i Magga & Anders

– Tiden hvor folk så på TV fordi det var det som gikk på norsk TV er forbi. Derfor vet mediehusene at de må satse på norsk underholdning, sier Bremnes.

TV-mediene har også gått bort fra å satse lineært. TV 2 og NRK satser begge mer på valgbar TV og vil få seerne «inn i spilleren».

– Mindre penger å handle for

Liestøl forteller at det gir mer frihet i programmer de lager.

– Varigheten er blitt den største endringen. Vi er ikke lenger knyttet til at ting skal vare 22 eller 30 minutter. Det skal vare så lenge det trenger, og det gir en større frihet. Det viktigste skal være at det er underholdende og at det skal dra folk inn.

Både NRK, TV 2 og Viaplay har opplevd tøffe tider de siste årene. NRK meldte like før jul at de skal igjennom en ny kuttrunde. Men duoen sier det ikke endrer mye for produksjonsbransjen.

– Vi skjønner at indirekte vil kutt i NRK bety at de har mindre penger å handle for. men vi merker ikke det direkte, annet enn at det fortsetter å være vanskelig å få ja til programmer. Og så blir vi litt flinkere å treffe hva de vil ha. Så det er en evig dans, sier Liestøl.

– Har måten pitchingen av konsepter foregår endret seg?

– Prosessen er nok lik, og grunnen til at man blir valgt er lik. Men før dro man til mediene med ferdige ideer og fikk nei, for det meste. Nå er det mer dialogbasert.

Flere i kampen

Samtidig som de store TV-kanalene sliter økonomisk, melder flere aktører seg på med TV. Både store og mindre mediehus tester ut underholdningskonsepter i levende bilder. Blant de største er VG.

– Åpner det flere dører for produksjonsselskapene?

– Det åpner opp muligheter, men det er helt avhengig av oss, om vi benytter oss av de. Nå har vi laget et av Norges største underholdningsprogram, og da må utnytte det for det det er verdt, og gå til kanaler som er interesserte, sier Liestøl.

– Blir fallhøyden større når man har hatt suksess?

– Det har vi ikke merket i alle fall. Vi har laget den typen TV vi elsker å lage, og så er det utrolig gøy at det har resultert i noe folk elsker. Nå har vi bare lyst til å fortsette med det.

Vanlige folk?

De siste årene har norske medier satset mye på kjendisdrevet reality, både kjente konsepter som Farmen, Kompani Lauritzen og 71 grader nord, men også nye konsepter som Boksen og Spillet. I 2024 var de tre mest sette programmene til TV 2 alle kjendisdrevede realityprogrammer.

– Hvorfor satser man på kjendiser? Svaret på det er enkelt, det er det folk vil se på. Hvis folk bare ville se på vanlige mennesker, hadde TV 2 laget serier med vanlige mennesker.

– Vi kunne gjerne laget julekalender med vanlige folk, men jeg vet ikke hvordan seerappellen hadde vært på det.

Han er spent på hvor lenge det varer.

– Det er en trend. Og trender kommer og går. Jeg tror det kommer et skifte. Det skjer nok ikke i 2025. Men i England har det nå blitt færre kjendisprogrammer og mer vanlige folk som er interessante.

Liestøl påpeker at kjendisdrevede programmer har en vesentlig fordel.

– Kjendisreality har veldig bra fordi det drar folk inn i første episode, fordi man kjenner noen deltakere fra før. Men etter det er man avhengig av at kjendisene også leverer.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS