I desember hadde NRK for tredje år på rad
julekalenderen «24-stjerners julekalender», som snittet på 980.000 seere og havnet på fjerdeplass over mest sette programmer for
NRK i 2024.
Bak konseptet står det fem år gamle produksjonsselskapet Magga &
Anders. Selv om flere selskaper de siste årene har måttet legge ned, og både
TV 2 og NRK teller på kronene, sier duoen Magnus Liestøl og Anders Bremnes at det er
penger i markedet.
– Nåløyet blir smalere
– Det er ikke som i glansdagene for 15 år siden, da lineær–TV fremdeles var stort. Men det er fortsatt hundrevis av millioner kroner som
brukes på norsk innhold i produksjonsbransjen, så pengene er ikke borte, sier
Bremnes til Medier24.
Han legger til at de har merket en endring.
– Vi har merket de siste årene at nåløyet blir smalere. TV-selskapene
satser på de store seermagnetene. Det er mindre livsstil, matprogrammer og
dokusåper, og «nice to have»-programmer. Det har man ikke råd til eller plass
til, sier han.
– Tiden hvor folk så på TV fordi det var det som gikk på norsk TV er
forbi. Derfor vet mediehusene at de må satse på norsk underholdning, sier Bremnes.
TV-mediene har også gått bort fra å satse lineært.
TV 2 og NRK satser begge mer på valgbar TV og vil få seerne «inn i
spilleren».
– Mindre penger å handle for
Liestøl forteller at det gir mer frihet i programmer de
lager.
– Varigheten er blitt den største
endringen. Vi er ikke lenger knyttet til at ting skal vare 22 eller 30 minutter.
Det skal vare så lenge det trenger, og det gir en større frihet. Det viktigste
skal være at det er underholdende og at det skal dra folk inn.
Både NRK, TV 2 og Viaplay har opplevd tøffe
tider de siste årene. NRK meldte like før jul at de skal igjennom en ny kuttrunde.
Men duoen sier det ikke endrer mye for produksjonsbransjen.
– Vi skjønner at indirekte vil kutt i NRK bety at de har mindre
penger å handle for. men vi merker ikke det direkte, annet enn at det
fortsetter å være vanskelig å få ja til programmer. Og så blir vi litt flinkere
å treffe hva de vil ha. Så det er en evig dans, sier Liestøl.
– Har måten pitchingen av konsepter foregår endret seg?
– Prosessen er nok lik, og grunnen til at man blir valgt er lik. Men før
dro man til mediene med ferdige ideer og fikk nei, for det meste. Nå er det mer
dialogbasert.
Flere i kampen
Samtidig som de store TV-kanalene sliter
økonomisk, melder flere aktører seg på med TV. Både store og mindre mediehus
tester ut underholdningskonsepter i levende bilder. Blant de største er VG.
– Åpner det flere dører for produksjonsselskapene?
– Det åpner opp muligheter, men det er helt avhengig av oss, om vi benytter
oss av de. Nå har vi laget et av Norges største underholdningsprogram, og da må
utnytte det for det det er verdt, og gå til kanaler som er interesserte, sier
Liestøl.
– Blir fallhøyden større når man har hatt suksess?
– Det har vi ikke merket i alle fall. Vi har laget den typen TV vi elsker
å lage, og så er det utrolig gøy at det har resultert i noe folk elsker. Nå har
vi bare lyst til å fortsette med det.
Vanlige folk?
De siste årene har norske medier satset mye på kjendisdrevet
reality, både kjente konsepter som Farmen, Kompani Lauritzen og 71 grader nord,
men også nye konsepter som Boksen og Spillet. I 2024 var de tre mest sette
programmene til TV 2 alle kjendisdrevede realityprogrammer.
– Hvorfor satser man på kjendiser?
Svaret på det er enkelt, det er det folk vil se på. Hvis folk bare ville se på
vanlige mennesker, hadde TV 2 laget serier med vanlige mennesker.
– Vi kunne gjerne laget julekalender
med vanlige folk, men jeg vet ikke hvordan seerappellen hadde vært på det.
Han er spent på hvor lenge det varer.
– Det er en trend. Og trender
kommer og går. Jeg tror det kommer et skifte. Det skjer nok ikke i 2025. Men i
England har det nå blitt færre kjendisprogrammer og mer vanlige folk som er
interessante.
Liestøl påpeker at kjendisdrevede programmer
har en vesentlig fordel.
– Kjendisreality
har veldig bra fordi det drar folk inn i første episode, fordi man kjenner noen
deltakere fra før. Men etter det er man avhengig av at kjendisene også leverer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no