Hvilken tror du topper NRKs liste over mest sette produksjon?

Se topplisten:

Dette er de mest sette produksjonene i NRK

Du trodde kanskje det var «Makta»? Neida, den knuses ned i støvlene av andre NRK-produksjoner.

Publisert

Serien «Makta» ble trukket frem som en seersuksess og snakkis i året som har gått, med blant annet egen podkast hos Aftenposten. 

I sitt egen allmennkringkasterregnskap trekker NRK selv frem serien som en suksess og kaller den et publisistisk høydepunkt.

De skriver at serien ble et «kulturelt referansepunkt med en løpende samfunnsdebatt. Det ble publisert over tusen artikler om serien, og den offentlige samtalen gikk i både redaktørstyrte og sosiale medier.»

Men rent seertall-messig havner serien på en 13.plass på hva som er mest sett hos NRK det siste halvannet året.

Listen viser hvilke av NRKs egenproduksjoner som har flest visninger. Sport, nyheter og barneinnhold er ikke med på listen.

Se hele oversikten i bunn av saken.

Under millionen

I februar nådde første episode i Makta-serien over en million seere, skrev Dagsavisen. Gjennomsnittet på hvor mange som så hele serien er derimot betraktelig lavere, da den lander på seertall på ca 817.000 per episode.

Med desidert flest seere er tredje sesong av serien «Exit», som gikk på TV fra mars 2023. Mens den «bare» er sett rundt 143.000 ganger på lineær-TV er den sett nesten halvannen million ganger i NRKs tv-spiller. 

Til sammen har den 1.631.000 avspillinger.

Fungerende TV-sjef i NRK, Anniken Næss, sier det kan være flere ting som kjennetegner serier som går bra.

– Det kan være kjente formater i sin femtende sesong, som Mesternes mester, eller et helt nytt program som Oppsynsmannen, som overrasker seerne. Begge store seersuksesser. 

– Men det er ofte en tydelighet i formatet, så det er lett å velge - og ikke minst at historiefortellingen og dramaturgien gjennom serien er sterk nok

På andre og tredjeplass på mest sett finner vi «Mesternes Mester», sesong 14 og 15, som begge nådde over én million avspillinger. I disse dager er innspillingen til sesong 16 i gang. 

Må jobbe med sjangerbredden

Også den tiende og siste sesongen av «Side om side» har karret seg over 1.025.000 visninger. Den er også betydelig mer sett i spilleren enn lineært.

– Vi ser at det er flere ulike typer program som fungerer i en strømmeverden, og det er veldig bra for variasjon og mangfold i sjangerbredden.

Næss peker på at det er prosjekter som når mellom 600.000 - 900.000 visninger, og at det er alt fra dokumentarer til reality til underholdning.

– Denne variasjonen viser også en sjangerbredde, som er noe vi jobber med å få til som allmennkringkaster. Dette er sterkt innhold fra hele landet, og fra både eksterne og interne produsenter.

Jobber for strømmingen

Når det gjelder lineær-tittingen er det satsninger som «Kvelden før kvelden», «Maskorama» og «Nytt på Nytt» fra i fjor vår som topper listen. Sistnevnte har cirka to tredjedeler av alle visningene sine på direkte-tv.

Likevel ser man at «Nytt på Nytt» har mistet over 200.000 seere fra våren i fjor til våren i år. Det er hovedsaklig på lineær-tv programmet har mistet seere.

Sorterer man topplista på antall visninger i NRK TV, sniker første sesong av dramaserien «Cammo» seg opp fra en 15. til en fjerdeplass.

Næss sier NRK jobber for at innholdet deres skal fungere i strømming. 

– Fordi befolkningen nå flytter seg over til strømming i stor grad, også de godt voksne, er det viktig at vårt innhold også velges i vår strømmetjeneste NRK TV.

Hun forklarer at bruken av de lineære kanalene går kraftig ned i hele markedet.

– Og vi skal ta godt vare på de lineære TV-seerne også – selv om hovedbevegelsen nå går mot strømming.

– Handler ikke bare om tall

– Hvor godt sett må noe være for å kunne kalle det en suksess?

– Det vil avhenge av hva slags innhold det er – om det er en kulturserie med smalere tematikk eller bred familiesamlende helgeunderholdning. Det vil være litt ulikt nedslagsfelt, og da vil man vurdere innholdet etter det. Det vi er opptatt av er om innholdet treffer de det er ment til å nå, og om publikum setter pris på vårt innhold. 

Skal vi tilbake til det NRK kaller sitt publistiske høydepunkt,«Makta», så sier Næss de er godt fornøyd med hvor mange som har sett den.

– Men det handler selvsagt ikke bare om tall. Like viktig for oss er hvilket avtrykk en slik serie setter i samfunnet. I hvilken grad blir prosjektet lagt merke til, diskutert og omtalt. Og det at vi gir publikum ny innsikt gjennom serien. Og her var Makta et prosjekt som skapte stort engasjement over en ganske lang periode, et prosjekt som virkelig satte spor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS