Tirsdag 1. september er det 20 år siden på dagen siden musikkmagasinet Ballade.no ble lansert på nett.
Magasinet - som opprinnelig var et musikktidsskrift mellom 1977 til 1998 - er ett av Norges mest lest nettmagasin for norsk musikkliv, med rundt 55 000 unike brukere i måneden og 620 000 brukere i året, opplyser redaktør Guro Kleveland.
Hun mener det er imponerende at magasinet har klart seg gjennom to tiår.
– Det er ganske sterkt gjort. Vi er blitt en elektronisk medieveteran. 20 år er veldig lenge i nettverdenen, sier Kleveland til Medier24.
– Fylte et stort hull
Hun har sittet i redaktørstolen siden 2018, men har vært fast leser av Ballade helt siden starten.
– Jeg har fulgt med helt siden 2000. Den gangen fylte Ballade et stort hull i musikklivet, både med nyhetsstoff, diskusjon, debatt og kritikk. Ballade har vært et sted som har engasjert hele musikklivet i Norge, og det skal vi fortsatt jobbe for å være, sier Kleveland.
For hullet som Ballade fylte i 2000 er fortsatt viktig å romme i 2020, forteller hun.
– Et magasin som Ballade er fortsatt nødvendig. Vi tar opp et rom som hverken dagspressen eller andre kulturmedier kan ta. Vi er i en særstilling, og den skal vi jobbe med å beholde, sier Kleveland.
– Musikkjournalistikken i de store mediene har endret seg de siste årene, og for eksempel Klassekampen og Aftenposten har begge styrket sin dekning. Men det er fortsatt et behov for Ballade. Vi kan gå mer i dybden enn det dagspressen kan, sier hun.
– Et intenst og krevende år
Koronaåret 2020 har selvsagt vært spesielt også for Ballade. Ikke minst fordi musikkbransjen de selv dekker har vært så hardt rammet.
– I år har vår rolle vært spesielt viktig og interessant å følge debatten om hvordan det kulturpolitiske Norge skal ivareta musikklivet. Hele musikklivet må nok rigge seg helt om nå, og det blir interessant å dekke, sier Kleveland.
Men den lille Ballade-redaksjonen - som foruten Kleveland består av journalist Siri Narverud Moen og annonseansvarlig Sture Bjørseth - har også merket koronakrisen selv.
– Vi merket en drastisk nedgang i annonseinntektene i mars, og vi måtte se på budsjettene våre på en helt annen måte. Det har vært et utrolig merkelig, intenst og krevende år, sier hun.
– Vi har unngått permittering, men vi hat måttet avlyse noen planer og arrangementer, og bremse litt på frilansbruken. Men prognosene nå ser bedre ut enn vi trodde. Vi er forsiktige optimister, sier Kleveland.
Fakta om Ballades historie:
1977: Opprettet av Foreningen Ny Musikk som tidsskrift for samtidsmusikk. Ballades første redaktør var komponist, kritiker og journalist Synne Skouen.
1996: Ballade går i kompaniskap med NRKs musikkmagasin Musikken, som omdøpes til Nye Musikken. Redaktør blir Esben Hoff.
1998: Samarbeidet med NRK om Nye Musikken opphører. NRK fortsetter tidsskriftet alene som NRK Musikken
1. september 2000: Ballade gjenoppstår som den sjangerbrede nettavisen ballade.no for norsk musikkliv, drevet av MIC Norsk musikkinformasjon.
2013: Etter nedleggelsen av utgiver MIC Norsk musikkinformasjon, tar Norsk Komponistforening over ansvaret for Ballade
2020: Ballade eies og gis ut av Foreningen Ballade, som består av NOPA, Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne. Ballade.no er en redaksjonelt uavhengig nettpublikasjon for og om norsk musikkliv.