Fredag er det ett år siden Russlands invasjon av Ukraina. Norske medier har dekket krigen bredt
det siste året, og gjør det fremdeles.
Medier24 har spurt de største mediehusene hvordan interessen fra leserne
er nå, ett år etterpå.
NRKs nettsjef Hildegunn Soldal forteller til Medier24 at publikum
fortsatt er svært interessert og engasjert i krigen i Ukraina, og at de ser det
både i faktisk bruk og i spørreundersøkelser.
– Med unntak av noen uker på forsommeren i fjor så gjør
Ukraina-saker det bedre enn snittet på annet innhold på NRK.no. Så det er ingen
tvil om at publikum er opptatt av å bli oppdatert og forstå mer av krigen, sier
hun.
Fremdeles viktig prioritering
VG opplever også stor interesse for dekningen.
Leder
for nyhetsavdelingen, Eva-Therese Loo Grøttum, sier til Medier24 at de tre mest
leste sakene tirsdag var om krigen i Ukraina.
– Vi har også et team på plass i Dnipro og det
vil komme mange reportasjer fra dem de neste dagene, som vi tror leserne vil ta
godt i mot, sier hun og legger til at krigen fremdeles er en av deres viktigste
prioriteringer.
– Vi jobber hele tiden med å dekke
krigen fra ulike perspektiver for å nå flest mulig av leserne våre.
Nyhetssjef i TV 2, Fredrik Kirkevold, sier til
Medier24 at de også merker på lesertallene at krigen er en hendelse som
fortsatt preger Norge og verden i stor grad.
– Interessen var nok på sitt mest
ekstreme da krigen brøt ut, men tallene på Ukraina-sakene har vært kontinuerlig
høye. Så svinger gjerne interessen i takt med hendelser og utvikling i Ukraina
og i storpolitikken rund, sier Kirkevold.
Han legger til at sterke historier fortsatt treffer lesere
og seere, og at det er et nesten umettelig behov for å få innsikt og analyse om
hvordan krigen utvikler seg.
– Saker om Ukraina-krigen er jevnlig på våre topplister,
sier han.
Kirkevold sier at tilstedeværelse også er viktig, og at de
får spesielt god effekt når de får frem historier, bilder og klipp de ikke
ville fått tilgang til uten å være der.
– Som for eksempel da TV 2 fikk tilgang til en fangeleir for
russiske krigsfanger. Jeg er utrolig stolt av den journalistikken våre særdeles
dyktige reportere og fotojournalister har levert fra felt i Ukraina, sier han.
– Utviklet et godt kildenettverk
Aftenposten opplever også fortsatt stor interesse for krigen,
forteller nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen.
– Det er særlig interesse for de sakene som enten forklarer
leserne noe nytt, og de reportasjene som viser realiteten for de som bor i
Ukraina.
Aftenpostens korrespondent Gina Grieg Risnæs har vært i
Ukraina det siste året.
– I løpet av det året har hun utviklet et godt kildenettverk
vi får bruk for i alt arbeidet hennes.
Strøm -Gundersen legger til at det også er ekstremt stor
interesse for stoff fra Russland.
– Alle analysene og reportasjene Per Kristian Aale skriver
blir utrolig godt lest. Det samme gjelder gravearbeidet om russiske soldater og
Wagner–gruppen, sier hun.
– Kan være stolte
Dagbladets nyhetsredaktør Frode Hansen forteller at
mediehuset hadde rekordtrafikk på stoff om Ukraina-krigen i mars i fjor, og at
interessen fremdeles er stor, selv om det ikke er like høyt som da.
– For vårt vedkommende tror jeg bakgrunnen er at vi siden
februar i fjor har prioritert krigen omfattende på alle flater. Seere og lesere
vet at de får en omfattende dekning hos oss, sier Hansen og legger til at de aldri
har prioritert en sak så mye sammenhengende på både nett, papir og tv.
– Og så synes jeg norske medier generelt kan være stolte av
den dekningen det siste året. Det er rapportert fortløpende fra bakken i felt,
det har vært løpende og viktig informasjon, sier Hansen og legger til:
– Det er et vanskelig område å dekke løpende, det er mye propaganda
og falsk informasjon. Jeg mener norske medier generelt sett har vært gode til å
ta forbehold, sier han.