Tone Tveøy Strøm-Gundersen i Aftenposten, Frode Hansen i Dagbladet, Fredrik Kirkevold i TV 2, Hildegunn Soldal i NRK og Eva Therese Loo Grøttum i VG.
Tone Tveøy Strøm-Gundersen i Aftenposten, Frode Hansen i Dagbladet, Fredrik Kirkevold i TV 2, Hildegunn Soldal i NRK og Eva Therese Loo Grøttum i VG.

Fremdeles stor interesse for stoff om Ukraina-krigen i norske medier

Både VG, Aftenposten, Dagbladet, NRK og TV 2 fortsetter å dekke krigen i Ukraina bredt.

Publisert Sist oppdatert

Fredag er det ett år siden Russlands invasjon av Ukraina. Norske medier har dekket krigen bredt det siste året, og gjør det fremdeles.

Medier24 har spurt de største mediehusene hvordan interessen fra leserne er nå, ett år etterpå.

NRKs nettsjef Hildegunn Soldal forteller til Medier24 at publikum fortsatt er svært interessert og engasjert i krigen i Ukraina, og at de ser det både i faktisk bruk og i spørreundersøkelser.

– Med unntak av noen uker på forsommeren i fjor så gjør Ukraina-saker det bedre enn snittet på annet innhold på NRK.no. Så det er ingen tvil om at publikum er opptatt av å bli oppdatert og forstå mer av krigen, sier hun.

Fremdeles viktig prioritering

VG opplever også stor interesse for dekningen.

Leder for nyhetsavdelingen, Eva-Therese Loo Grøttum, sier til Medier24 at de tre mest leste sakene tirsdag var om krigen i Ukraina.

– Vi har også et team på plass i Dnipro og det vil komme mange reportasjer fra dem de neste dagene, som vi tror leserne vil ta godt i mot, sier hun og legger til at krigen fremdeles er en av deres viktigste prioriteringer.

– Vi jobber hele tiden med å dekke krigen fra ulike perspektiver for å nå flest mulig av leserne våre.

Nyhetssjef i TV 2, Fredrik Kirkevold, sier til Medier24 at de også merker på lesertallene at krigen er en hendelse som fortsatt preger Norge og verden i stor grad.

– Interessen var nok på sitt mest ekstreme da krigen brøt ut, men tallene på Ukraina-sakene har vært kontinuerlig høye. Så svinger gjerne interessen i takt med hendelser og utvikling i Ukraina og i storpolitikken rund, sier Kirkevold.

Han legger til at sterke historier fortsatt treffer lesere og seere, og at det er et nesten umettelig behov for å få innsikt og analyse om hvordan krigen utvikler seg.

– Saker om Ukraina-krigen er jevnlig på våre topplister, sier han.

Kirkevold sier at tilstedeværelse også er viktig, og at de får spesielt god effekt når de får frem historier, bilder og klipp de ikke ville fått tilgang til uten å være der.

– Som for eksempel da TV 2 fikk tilgang til en fangeleir for russiske krigsfanger. Jeg er utrolig stolt av den journalistikken våre særdeles dyktige reportere og fotojournalister har levert fra felt i Ukraina, sier han.

– Utviklet et godt kildenettverk

Aftenposten opplever også fortsatt stor interesse for krigen, forteller nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen.

– Det er særlig interesse for de sakene som enten forklarer leserne noe nytt, og de reportasjene som viser realiteten for de som bor i Ukraina.

Aftenpostens korrespondent Gina Grieg Risnæs har vært i Ukraina det siste året.

– I løpet av det året har hun utviklet et godt kildenettverk vi får bruk for i alt arbeidet hennes.

Strøm -Gundersen legger til at det også er ekstremt stor interesse for stoff fra Russland.

– Alle analysene og reportasjene Per Kristian Aale skriver blir utrolig godt lest. Det samme gjelder gravearbeidet om russiske soldater og Wagner–gruppen, sier hun.

– Kan være stolte

Dagbladets nyhetsredaktør Frode Hansen forteller at mediehuset hadde rekordtrafikk på stoff om Ukraina-krigen i mars i fjor, og at interessen fremdeles er stor, selv om det ikke er like høyt som da.

– For vårt vedkommende tror jeg bakgrunnen er at vi siden februar i fjor har prioritert krigen omfattende på alle flater. Seere og lesere vet at de får en omfattende dekning hos oss, sier Hansen og legger til at de aldri har prioritert en sak så mye sammenhengende på både nett, papir og tv.

– Og så synes jeg norske medier generelt kan være stolte av den dekningen det siste året. Det er rapportert fortløpende fra bakken i felt, det har vært løpende og viktig informasjon, sier Hansen og legger til:

– Det er et vanskelig område å dekke løpende, det er mye propaganda og falsk informasjon. Jeg mener norske medier generelt sett har vært gode til å ta forbehold, sier han.

Powered by Labrador CMS