Per Axel Koch, konserndirektør Polaris Media.

Norske medier håver inn takket være omstridt kinesisk selskap

Pakker fra det populære kinesiske netthandelselskapet Temu bidrar til økte distribusjonsinntekter for mediebransjen.

Publisert

Det omstridte kinesiske nettbutikken Temu, som regjeringen fraråder å bruke, gir store distribusjonsinntekter for norske medier.

Helthjem netthandel, som eies av Polaris Media og Schibsted, opplever sterk inntektsvekst fra distribusjon av pakker fra det kinesiske selskapet.

Det bekrefter konsernsjef Per Axel Koch i Polaris, som er en betydelig eier av distribusjonsselskapet.

– Ja, en god del av veksten er jo at man også distribuerer for Temu. Det er det ikke tvil om, svarer Koch.

– Ikke noe galt

Mediekonsernet opplevde en vekst på 49 prosent på distribusjon i det første halvåret av 2024.

I andre kvartal leverte distribusjonsvirksomheten til Polaris i Norge en EBITDA på 4 millioner kroner.

Konsernet opplyser at veksten var drevet av økte inntekter fra pakkedistribusjon og transportoppdrag, herunder 71 prosent økning i inntekter fra pakkedistribusjon gjennom Helthjem Netthandel.

Det kinesiske markedsplass-selskapet Temu er blitt et meget populært handlenettsted i Norge. 

I en netthandelsrapport fra PostNord i slutten av mai i år kommer det fram at Temu er nordmenn sitt prefererte nettsted for e-handel.

Polarissjefen mener veksten viser at de har et selskap som fungerer og dermed klarer distribusjonsoppdraget.

– Det er veldig gøy å se at overskuddene begynner å komme etter mange års arbeid. Det er klart at diskusjon om Temu er jo en litt annen diskusjon. Men det er ikke per i dag noe galt å distribuere for de. Og da gjør vi det.

– Økt bemanning

Helthjem eies av Schibsted Delivery og Polaris Media.

I starten av juli ble det kjent at distribusjonsselskapet økte omsetningen med 80 millioner kroner.

I en pressemelding opplyste selskapet at de har sendt 33 prosent flere pakker hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

I starten av juni kontaktet Medier24 kommunikasjonssjef Marius Evensen for å høre om Helthjem merker større pågang med pakker fra Temu.

– Det er fortsatt tidlig å si om vi merker en betydelig økning i pågangen, da vi ganske nylig har startet med Temu, svarte Evensen.

– Hvordan påvirker dette Helthjem?

– Vi har økt bemanningen noe og håndterer flere pakker enn vanlig, men ellers går driften som normalt. Helthjem har hatt jevn vekst over flere år, og vi er derfor godt forberedt på å håndtere økende volum.

Han svarer at det er for tidlig å fastslå den øknomiske effekten av Temu-samarbeidet.

Evensen er blitt gjort kjent med uttalelsene fra Koch om Temu. Han hadde onsdag ikke anledning til å svare på nye spørsmål før saken ble publisert.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS