(LILLESTRØM): I mars ble det kjent at tidligere NTB-sjef
Mads Yngve Storvik returnerer til mediebransjen etter tre år som hodejeger, og
blir sjefredaktør i Romerikes Blad (RB).
I forrige uke startet han i den nye jobben på Lillestrøm.
– Den første tiden nå handler først om å lære, forstå, og
bli kjent med folk. Jeg skal se på hva vi gjør bra, og hva i forhold til målene
våre vi kan bli bedre, sier Storvik til Medier24.
Han legger Romerike er en region i kraftig vekst, og at de
nå skal jobbe sammen for å finne en plan for hvordan avisen skal vokse sammen
med regionen.
– Innbyggertallet på Romerike vokser med om lag 8.000-10.000 innbyggere
hvert år, sier Storvik og legger til:
– Samtidig er det nesten som et kontinent. Det er ikke slik
at Romerike har én identitet, det er veldig stor forskjell på kommunene, og vi
skal favne alle. Det er et stykke fra Søndre Høland til Feiring.
– Har med meg leserperspektivet
Den ferske redaktøren påpeker at avisen først og fremst skal
satse på de folkerike områdene, som Lillestrøm, Ullensaker og Lørenskog.
– Så er det en spagat man står i. Vi er Norges største
lokalavis, men vi er samtidig en regionavis, og man skal tilfredsstille veldig
mange behov. Og da kan man ikke være god på alt, men du må være god på det det
er viktig å være god på, sier han.
Og Storvik påpeker at RB har en relativt ung redaksjon.
– Det finnes noen som har vært lenge i avisen, men det er
også ganske mange som er relativt i starten av karrieren sin, så det er en god
miks, sier Storvik og legger til:
– Og vi trenger både de rutinerte arbeidshestene som
skjønner hva journalistikk handler om, og de unge som kommer med nye impulser
og kjenner den generasjonen godt, sier han.
Og selv om Storvik ikke har jobbet i lokalavis siden 1990-tallet,
har han bodd i over 20 år på Romerike, og har vært daglig leser av avisen i alle de
årene.
– Så jeg har med meg leserperspektivet. Og det tror jeg er
bra når det handler om å nå de som flytter hit, hvordan de skal bli kjent med
RB den dagen de kommer. For da må vi sørge for å både være relevant, og på
radaren.
Han mener det er nøkkelen for videre vekst.
– Å henge med den flyttestrømmen. Og mange av de som flytter
hit er i etableringsfasen og har flyttet ut av byen er opptatt av barnehage,
bolig og jobber. Så det blir viktig å være relevante for de, sier Storvik.
– Hvor stor konsekvens dette får på abonnementstallet er
veldig spennende. Det er bare noen uker siden, si det er for tidlig å si, sier
han.
Han legger til at de har høstet erfaringer fra andre Amedia-aviser
i Innlandet som også har kuttet i frekvensen.
– Og så ligger vi på drøyt 70 prosent digitale abonnenter, så
fundamentet er til stede.
Og avisen har fått flere store saker i fanget det siste
året. Nylig var Romerikes Blad på SKUP for å fortelle om avsløringen av
solbrilletyveriet til Rødt-leder Bjørnar Moxnes.
Storvik trekker også fram at det har vært flere store
drapssaker i regionen det siste året.
– Der har RB vært veldig gode, og den posisjonen er kjempeviktig
å ha. At vi er det stedet hvor leserne kommer først når det skjer noe stort.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no