Kortversjon:
- Et år etter nedbemanningen merker TV 2 fortsatt konsekvensene av stramme budsjetter.
- Ikke alle stillinger blir erstattet. Det er innført strengere regler for reiser, spesielt for utenriksavdelingen.
- Nyhetsredaktør Karianne Solbrække er bekymret for en mulig tillitskrise i mediene og mener norske medier må være bevisste på dekningen av Donald Trump og Elon Musk.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Det har gått et år siden TV 2 var i mål med å kutte 400
millioner kroner, og nedbemannet 12o årsverk.
I Nyhetsavdelingen ble det kuttet 20 årsverk.
Men selv om avdelingen i fjor startet
å ansette igjen, er det fremdeles stramme budsjetter og løpende kostnadskutt. Det forteller
nyhetsredaktør Karianne Solbrække.
– Vi lider fremdeles av bortfallet
av momsfritaket og generelt
krevende økonomi. Ja, vi har kuttet 20 årsverk, men det får varige
konsekvenser. Vi oppbemanner ikke, og hver gang noen slutter må vi vurdere nøye
om vi skal utlyse stillingen, det er ingen automatikk i det.
TV 2 har også strammet inn kraftig på reisevirksomheten.
– Det er flere ting vi har
sagt nei til, spesielt på utenriks. Og det er smertefullt, men mange av
utenriksturene koster mye, sier Solbrække, og peker blant annet på at det er dyrt
å reise til for eksempel Ukraina.
– Konsekvensen er mindre
tilstedeværelse, samtidig som det er viktig at vi er desto flinkere på å overvåke
hjemmefra.
Imponert over ansatte
Solbrække sier noen nok opplever en tøffere arbeidshverdag
enn før.
– Dagens journalister må lære mer, kunne mer
og takle mer. Det er den veien det går i vår bransje.
Hun sier hun likevel er imponert over hva de ansatte får til.
– Jeg opplever at folk er kjempeambisiøse, de ønsker å levere og de er flinke til å omstille seg. Selv om det er tøffere.
TV 2 ble hardest rammet av momsfritaket på lyd og levende
bilder ble fjernet i statsbudsjettet for 2023.
Siden da har en samlet mediebransje sloss for
å få fritaket tilbake.
I januar la Medietilsynet frem en rapport om medieøkonomi
og kom med en klar anbefaling om at fritaket må gjeninnføres.
Siden den gang
har regjeringen også fått en ny finansminister. Det var Trygve Slagsvold Vedum som
fjernet fritaket.
– Gjør det deg håpefull om å
få fritaket tilbake?
– Man må alltid håpe. Vi har
vært veldig tydelig på at deler av kostnadskuttene skyldes momsen. Jeg er
veldig glad for at rapporten fra Medietilsynet anbefaler gjeninnføring, men jeg
vil ikke forskuttere noe det.
Inn i spilleren
Etter de kom i mål med nedbemanningen i fjor, startet
omorganisering og nye satsninger.
De har økt satsingen på krimjournalistikk, gikk
over til høydevideo i høst, og skal jobbe med å få brukerne inn i spilleren.
– Når de høye ambisjonene på
journalistikken og et avgjørende behov for å følge teknologiutviklingen møter
nedbemanning og kostnadskutt i en allerede strekt organisasjon, er det
krevende. Og det er jeg kanskje mest stolt over, at vi har fått det til. At vi
har satt dagsorden, at vi har hatt serier som «Under Guds øye» og «Dødsenglene».
Etter omorganiseringen
lanserte TV 2 Nyheter også Nyhetskompaniet, et tre timer langt debattprogram
med panelgjester. Programmet går på ettermiddagen, i tillegg til tre repriser på
kvelden og natten.
– Vi bruker det programmet
til å gå mer i dybden på nyheten, sier Solbrække, og legger til at programmet
også er en god kilde til egensaker på TV2.no og videoklipp.
Dekke hjemmefra
– Hvordan blir tiden
fremover? Hva er satsingene i år?
– Nyhetsbildet byr nok på mye
de neste fire årene, og spesielt i år. Vi skal selvfølgelig jobbe med
stortingsvalget til høsten, og så er det mye å dekke i USA med Trump, sier hun
og legger til:
– Mye av det må vi dekke
hjemmefra, som en konsekvens av kostnadskuttene. Men det skal vi klare, vi har
kjempeflinke folk både på innenriks og utenriks.
Det politiske bildet gjør også at Solbrække er bekymret for
en tillitskrise i mediene.
– Vi har veldig høy tillit i Norge,
men det er kjempeskummelt å ta den for gitt. Du merker kreftene som drar i
motsatt retning.
– Føler du at de kommer
nærmere?
– Jeg gjør det. Spesielt med
det vi ser skje i USA. Og jeg er bekymret for om vi er flinke nok til å
fortelle at de norske redaktørstyrte mediene tilbyr et trygt rom. Ja, vi gjør feil
innimellom, men vi gjør det vi kan for å formidle fakta.
Bevisste på Trump-dekning
Hun er også tydelig på at norske medier må være beviste på
hvordan de dekker Trump og Musk.
– Vi må også snakke
om hva som kan være grunnen til det de gjør. Vi må passe på at vi ikke bygger
ekkokamrene større fordi vi ikke tar tak i det. Det er viktig for tilliten i fremtiden.
Selv har Solbrække
begynt å stille opp i videoene til TV 2 på TikTok for å forklare valgene de
gjør.
– Jeg har sagt at vi skal gripe tak i de sakene raskt når vi
får kommentarer med spørsmål om hvorfor vi tar
de etiske valgene som vi gjør. Hvis vi heller kan gjøre det, og
være i øyehøyde med leserne,
heller en på våre høye hester, tror jeg det monner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no