Stiftelsen Institutt for Journalistikk (IJ) endte i fjor med et årsresultat på minus 2.735.577 kroner mot 1.563.000 i 2019.
Det viser årsregnskapet for 2020.
IJ-leder Siri Skaalmo er klar på at koronapandemien rammet dem hardt.
– Vi levde av å drive med fysiske kurs som krever fysisk oppmøte. Så det er klart at at fjoråret ble økonomisk tungt på grunn av nedstengingen, sier Skaalmo til Medier24.
– Vil ikke kalle det krise
Til tross for det svake økonomiske resultatet, vil ikke Skaalmo si at det er krisestemning hos IJ.
– Nei, jeg vil ikke kalle det krise. Men det er klart, spesielt under nedstengingen av Norge var det en kritisk situasjon for IJ. Man var usikker på om bransjen ville fortsette med kompetansebygging digitalt, forteller Skaalmo.
Da myndighetene innførte restriksjoner og sendte journalistene på hjemmekontor, valgte likevel ikke IJ å permittere de ansatte.
– Når man ser på underskuddet, var det riktig å ikke permittere?
– Det vil jeg si, fordi vi har fått mulighet til å utvikle digitale tjenester og kurs som er nye og relevante for bransjen. Vi har lært mye om det å holde og utvikle læringsopplegg digitalt, svarer Skaalmo.
Den digitale kompetansen er nettopp det som IJ-sjefen trekker frem som den viktigste erfaringen etter pandemien.
– Den har gjort oss mye mer digitale. I større grad enn tidligere, har vi prøvd å være i tett kontakt med bransjen slik at vi treffer på hva mediene selv trenger. Det vil vi fortsette med.
Slik skal IJ snu det
– Vil IJ klare å snu dette?
– Ja, det er ambisjonen. Vi ligger fint an i 2021. Vi ser at det å komme til Pressens hus er en fin mulighet for IJ til ta en ny og spennende rolle i bransjen, svarer Skaalmo, og viser til at de har fått ansvar for den daglige ledelsen av det nye Pressens hus i Oslo.
Så langt i 2021 forteller IJ-sjefen at de er tilbake med fysiske kurs, men med noe lavere aktivitet. Det blir i kombinasjon med flere nye formater og digitale aktiviteter.
De styrer heller ikke mot et stort underskudd for 2021, ifølge Skaalmo.
Hun forteller de nå har gjort flere avtaler med de store mediekonsernene.
– Vi skal levere kurs på deres læringsplattformer. Det er mange som fortsatt ønsker å komme på tredagers-kurs hos oss, samtidig må det være mulig å tilegne seg kompetanse der du er, sier Skaalmo og fortsetter:
– Digitale kurs gjør det lettere for folk over hele landet å delta. Vi kommer også til å fortsette med å reise ut til små og store mediehus med skreddersydd læring.