Siv Juvik Tveitnes, sjef for Schibsted News Media.

Schibsted-sjefen ønsker presse­støtte-endringer velkommen: – Gått litt ut på dato

Amedia-redaktørene går mot forslaget til ny forskrift om pressestøtte. Hos Schibsted støttes imidlertid endringene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For såkalte nummer to-medier, som Amedia-eide Avisa Oslo, Nidaros og Bergensavisen, vil regjeringens forslag til ny forskrift bety stramme tildeling av pressestøtte.

Flere sentrale Amedia-aktører har gått ut mot regjeringens forslag.

Forslaget blir dog tatt godt imot av Schibsted, som blant annet eier VG, Aftenposten, E24 og Bergens Tidende.

«Overordnet oppfatter vi de foreslåtte endringene i forskriftene om produksjonstilskudd som en nødvendig og naturlig oppdatering i riktig retning, og som en legitim politisk omprioritering,» står det i Schibsted sitt høringssvar.

Konserndirektør for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, utdyper til Medier24:

– En reduksjon av støtten til nummer to-mediene er et skritt i riktig retning for å få en rettferdig konkurransesituasjon, sier hun.

– All direktestøtte mot utvalgte aktører virker konkurransevridende i sin natur. Så kan det være akseptabelt i enkelte tilfeller, som for eksempel når et marked i en urimelig stor grad favoriserer en nummer én-aktør. Slik har det vært historisk, men når virkeligheten endrer seg, må vi vurdere ordningene på nytt.

Det er selve kjernen til høringssvaret til Schibsted:

– Vi mener støtten til nummer to-mediene er eksempel på en ordning der hovedbegrunnelsen har gått litt ut på dato.

Annonsemarkedet sentralt

Hun peker på annonsemarkedet spesielt, og forteller at nummer én-aktøren har historisk sett hatt en dominerende posisjon i annonsemarkedet.

– Da ga man støtte til nummer to-aviser for å få konkurranse, sier Tveitnes.

Hun peker på to endringer som har skjedd de siste ti årene:

  • Det lokale annonsemarkedet er ikke lenger dominerende inntektskilde
  • Brukermarkedet har hatt en veldig framvekst

– Det favoriserer ikke nummer én-posisjonen på samme måte. I tillegg har annonsemarkedet fra papir til digital en annen logikk. Det er mer sofistikert, handler mer om data, målgrupper og mer målrettet annonsering, kommenterer hun.

– Det er viktigere drivere enn å være den største alene. Derfor mener vi at det er på tide å få en bredere diskusjon om pressestøtte i bransjen.

Lokalaviser kan bli styrket

I andre enden er det de små lokalavisen som kan bli styrket hvis forslaget til regjeringen går gjennom. Det er nå til behandling etter høringsrunden.

– Vi støtter hovedinnretningen på den foreslåtte endringen om at man tar støtte fra nummer to-medier til små lokalaviser under forutsetning som de sier for å sikre bedre tilpasning til digital nyhetsproduksjon, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS