Men det er ikke den eneste lederjobben hun har i avishuset.
Hun har også tatt over flere nye avdelinger i Aftenposten det siste året: Vink-redaksjonen, debattavdelingen og forbrukerstoff-delingen Riks, med blant annet nisjene Sprek, Karriere, Reise, Foreldreliv og Bolig.
– Jeg får dagene til å gå, for å si det sånn, forteller Asker i Pressepodden og smiler.
– Men jeg har veldig flinke nyhetsledere da, under meg, som gjør veldig mye av dag-til-dag-arbeidet, legger hun til.
Asker påpeker at hun er redaktør og avdelingsleder for både kultur og Vink.
– I tillegg så er debatt nå i kulturredaktørens linje, men der har vi en egen debattredaktør, som tar seg av den avdelingen, sier hun.
Hør hele Pressepodden-episoden øverst i denne saken, eller der du vanligvis finner podkaster.
– Utvikler journalistikken
– Hvordan får du dagen ut å gå opp med det her?
– Med å jobbe med veldig mange flinke folk, som sørger for å holde hjulene i gang og sørger for å utvikle den journalistikken sammen med meg. Det er kult, sier Asker.
– Er tanken at dette skal være en permanent løsning, eller er det sånn midlertidig?
– Nei, det er en permanent løsning. Eller så permanent som ting i mediebransjen kan bli da, sier Asker.
Det er også fordeler av å lede flere avdelinger samtidig, forteller hun.
– Jeg jobber en del med å se på muligheter, for å få til synergier og hvordan kan jobbe sammen, sier Asker.
– Dette er forskjellig type innhold. Men vi jobber alle med målgrupper og brukerbehov, så vi har godt av å jobbe litt sammen. Så det gjør vi, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Må ha digital strategi
Asker brenner også - ikke overraskende - for kulturjournalistikk. Og spesielt utviklingen og digitaliseringen av dem.
Asker mener også den mer tradisjonelle kulturjournalistikken kan nå ut til flere.
– Jeg tror at kulturjournalistikken kommer til å ha gode levekår i tiden som kommer. Men for at det skal fungere, så må du jobbe med det kontinuerlig, sier hun.
– Du kan ikke lene deg tilbake og tenke på kulturjournalistikk som et rent papirprodukt. Du kan godt kuratere et papirprodukt, men du må ha en digital strategi. Det må kunne fungere i en digital verden, påpeker Asker.
Hun mener også man må utvikle journalistikken.
– Det kan handle om innhold, om prioriteringer på tema og ikke minst om distribusjon. Distribusjon er nøkkelen til veldig mye av en brukeropplevelse. At vi sørger for å gi brukerne det innholdet de vil ha når de er klare for å motta det, sier Asker.
Hun er optimist med tanke på fremtidens kulturjournalistikk.
– Kulturjournalistikken har hatt noen tøffe år i digitaliseringen, da alt handlet om klikk. Men for Aftenposten, som har en abonnementsøkonomi, så har kulturjournalistikken fått helt nye kår de siste årene, sier hun.
– Nå trenger vi ikke å «please» et stort publikum ved å gå viralt og få masse klikk. Vi trenger egentlig bare å levere et produkt som er såpass bra at våre abonnenter har lyst til å betale for det, sier Asker.
Og legger til:
– Og det ser vi jo at de faktisk gjør. Våre abonnenter er veldig opptatt av kulturjournalistikk.
Asker tror derfor fremtidens kulturjournalistikk kommer til å handle mye om forstå behovene til brukerne. Hun ser også flere nye muligheter innen kulturjournalistikken, og mener den bør skape nye tanker i samfunnet.
Hør mer om det, samt hvordan Vink-redaksjonen jobber i denne ukens Pressepodden-episode.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no