Schibsted Media skal på sikt hete bare Schibsted, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes til Medier24.
Schibsted delte organisasjonen i to i fjor, og tok dermed avisene av børs.
Denne uka ble det kjent at det nye navnet på markedsplassene er Vend.
I det som nå bare blir Schibsted sier konsernsjefen at de jobber med å bygge organisasjonen, både innen struktur, verdier og kultur.
– Vi har alltid hett Schibsted, og skal fortsette å
hete det. Så nå handler det om å bære
Schibsted-navnet videre, og fortelle at dette nå er et rendyrket medieselskap.
Når jobben med å finne ut hvem de skal være er ferdig, vet hun ikke.
– For oss blir dette et mer kontinuerlig arbeid, og ikke noe sånn brask-og-bram-lansering.
Satse på produktutvikling
Tirsdag ble det kjent at Espen Sundve er ansatt som Chief Product Officer. Nå blir også produktutvikling en egen avdeling i konsernet, istedenfor å være organisert sammen med brukerbetaling.
Juvik Tveitnes sier Schibsted alltid har vært opptatt av produktutvikling og at utvikling av journalistikken henger tett sammen med digital produktutvikling.
– Det er jo noe vi investerer mye i, og vi har høye ambisjoner rundt det.
– Er det andre grep i organisasjonen dere har planlagt?
– Nei. Ikke som vi er klare til å kommunisere nå.
– Det kommer til å bli flere endringer?
– Endringer kan alltid komme. Men nå skal vi rendyrke den produktlinjen og produktorganisasjonen, og da kommuniserer vi det.
Må tjene penger
Like før jul kom nyheten om at Schibsted må kutte og spare penger. «Vi forventer å bli færre ansatte i 2025», var beskjeden.
– Det er jo aldri noe hyggelig melding til organisasjonen å si at du skal kutte, samtidig handler dette om hvordan vi skal skape fremtiden til mediene våre.
Hun sier de har stått i en kontinuerlig endring og transformasjon de siste 15 årene, som kommer til å fortsette.
Nå må de forbedre lønnsomheten, er budskapet.
Det handler både om robusthet mot økonomiske
svingninger, slik som skiftet fra print til digitalt, og at
inntektsveksten varierer med makroøkonomien, forklarer hun.
– Og at abonnementsutviklingen ikke har den høye veksten den har hatt. Så helt uavhengig av hvem som eier oss, så må vi sørge for at vi tjener penger.
Mer info snart
– Vår jobb som ledere i dette er å sørge for at vi gjør de riktige grepene til de riktige tidene, nettopp for å verne om journalistikken, for å verne om de sterke posisjonene vi har som medier, både i Norge og Sverige.
Juvik Tveitnes gjentar som hun har sagt før at de skal komme med mer informasjon til alle ansatte i løpet av januar.
– Så det kommer vi tilbake med når vi er klare.
Kuttene kommer til å treffe alle deler av organisasjonen og det gjelder alle virksomheter de har, både i Norge og Sverige, og både kommersielle og redaksjonelle områder, sier hun.
– Hvor er det dere har mulighet til å kutte og spare inn mest?
– Det jobber vi med.
– Satse på de tingene vi gjør
På direkte spørsmål om hva som skjer med Schibsted nisjesatsinger svarer hun:
– Vi har jo en portefølje med mange sterke selskaper, så det har jeg ikke noen kommentar til. Vi har den porteføljen vi har, og inntil vi sier noe annet så ønsker vi å satse på de tingene vi gjør.
Juvik Tveitnes har tidligere uttalt at hun tror vi vil se økt konsolidering i Norden fremover. Hun sier de er og fortsetter å være opptatte av Sverige.
– Vi ønsker å styrke posisjonen vår i det svenske markedet, men utover det så er det vanskelig å kommentere noe rundt det.
Rettelse: I en første versjon av denne stod det at kuttene treffer jevnt i organisasjonen. Det riktige er at det treffer i hele organisasjonen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no