I forrige uke publiserte Medier24 en oversikt over
lederinntektene til mediehusene, opp mot bransjelønn og driftsresultat. Oversikten
viser at det er store forskjeller mellom lederinntektene og journalistenes
bransjelønn i flere av mediehusene.
– Ikke fornøyd
TV 2 troner øverst på toppleder-inntekt, der sjefredaktør Olav Sandnes har en alminnelig
inntekt på 9,2 millioner kroner. På bransjelønnen
ligger de på 14.-plass. De endte med et overskudd på 83,3 millioner
kroner i 2023.
– Vi er ikke fornøyd med en
14.-plass på bransjelønnsstatistikken, og mener våre journalister burde ligget
høyere enn det, sier klubbleder i TV 2, Margrethe Håland Solheim til Medier24.
I Amedia er det store forskjeller mellom avisene. I toppen på
lederinntekt ligger Nettavisen og KRS. I 2023 var Gunnar Stavrum sjefredaktør
for begge avisene og hadde en inntekt på 2,8, millioner kroner. Bransjelønnen ligger
på 762.629 i Nettavisen og 506.887 i KRS. Neste på listen er Tønsbergs Blad, hvor
bransjelønnen er 704.989 mens lederinntekten er på 1,6 millioner kroner.
I bunnen er aviser som Fremover og Åsane Tidende, hvor
lederinntekten er på samme nivå som bransjelønnen for journalistene.
– Ser på bunnlinen
Leder for NJs konsernlag i Amedia, Eirik Løkkemoen Bjerklund,
sier til Medier24 at det viktigste for klubbene og de tillitsvalgte i Amedia ikke
nødvendigvis er lederinntekten.
– Det er inntekten til våre
medlemmer, og at det lønnsnivået er så godt som mulig, sier Bjerklund.
Han legger til at driftsresultatet også er noe de ser på.
– I mange av Amedia sine
aviser ser vi på bunnlinjen at det er rom for å gi mer i lønn til våre
medlemmer. Og det hadde vært fortjent, for i dagens medieøkonomi er det først
og fremst journalistene som bidrar til de gode inntektene. Opplagsinntektene er
i større og større grad det som skaper overskuddene. Og når en avis går bra,
mener vi at det er de som skaper verdien som skal få en størst mulig del av
kaka.
Bjerklund sier han ikke har inntrykk av at lederinntekt er
noe som tas med inn i forhandlingene om lønn i avisene.
– Jeg kan forstå at de lokale
forhandlerne rundt omkring muligens ser på lønnen til lederen og sammenligner
seg med den, det er naturlig. Men vi ser i større grad på hvordan driften går.
Bekymret for rekruttering
Han sier inntrykket hans er at det er bred enighet og en
viss frustrasjon rundt lønnsnivået i konsernet.
– Og det tror jeg ikke er
unikt for Amedia.
Bjerklund sier lønnsnivået i bransjen gjør at rekruttering
er en bekymring, spesielt i lokalavisene utenfor de store byene.
– Det er en stor utfordring
med rekruttering, og vi mener lønnsnivået er en del av det. Det er viktig både
for rekruttering og for å beholde de journalistene man har, og ikke miste de
til kommunikasjonsjobber, som er mye bedre betalt.
– Forskjellen burde vært mindre
Klubbleder i VG, Jostein Matre, sier til Medier24 at han
ikke har noe problem med at den største avisen i Norge er den tredje best betalte
på listen over toppledere.
– Men man kan definitivt
diskutere nivået på lønnen til toppledere generelt. Og generelt mener jeg at
forskjellen mellom den best betalte i en bedrift og den dårligst betalte i
samme bedrift burde vært mindre enn hva den er i VG og flere andre medier, sier
Matre.
Han legger til at lederinntekter opplagt er noe de ser på
før de forbereder lønnsforhandlinger.
– Og i en tid der vi nettopp
har nedbemannet kraftig i VG og Schibsted har varslet nye kutt som fort betyr
mer nedbemanning, mener jeg det er helt opplagt at de som tjener mer enn nok
til salt i grøten i konsernet må få en lavere lønnsutvikling i år enn de på
gulvet.
– Underlig
Han mener de som jobber på gulvet trenger at lønnen minst holder
tritt med prisveksten.
– De med flere millioner i
inntekt overlever fint et år eller to uten at det skjer.
Matre reagerer også på hvor VG havner på listen over
bransjelønn sammenlignet med andre.
– Jeg synes det er noe
underlig at bransjelønnen i den største avisen i landet ligger under
bransjelønnen til betydelig mindre regionsaviser i samme konsern, og så langt
bak nisjeavisen som topper listen som den er, sier han.
VG ligger på fjerdeplass på listen, bak Schibstedavisene
Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, og rundt 50.000 kroner bak Dagens
Næringsliv.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no