Dagbladets sjefredaktør, Frode Hansen, mener NRK forstyrrer markedet.

– NRK er en kommersiell ulv i statsfinansierte fåreklær

Kommersielle aktører mener man må ta diskusjonen om å begrense NRK. – NRK legger stadig oftere prioriteringene og formatene tett opp til hva vi kommersielle gjør, sier Trine Eilertsen.

Publisert Sist oppdatert

NRK.no er blant landets største nettsteder. I hele 2021 og 2022 er det kun VG som har slått dem på daglig trafikk. 

I 2023 har tidvis NRKs eget nettsted Yr.no vært på andreplassen bak VG. Legger man sammen NRK og Yr er de desidert størst.

Dagbladets sjefredaktør Frode Hansen mener at NRK generelt leverer mye bra, men at man må snakke om NRKs rolle i det norske mediemarkedet.

– Jeg mener det er tid for å kanskje trykke på den røde knappen. NRK driver en virksomhet som er lik de kommersielle konkurrentene, og man kan mene NRK er en kommersiell ulv i statsfinansierte fåreklær, sier Hansen.

NRK.no har økt mest siden 2017

Hva nå, NRK?

Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, hva det er nå, og hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.

Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv?

Ta kontakt på kristine@medier24.no

Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.

Her kan du lese alle sakene. 

Mediebedriftenes landsforening ga i fjor ut en rapport om nordmenns vilje til å betale for nyheter: NRK.no har økt mest i daglig bruk siden 2017. Nesten halvparten (44%) av oss henter daglig nyheter fra allmennkringkasterens nettavis. Det er en økning på 26 prosent siden 2017, ifølge rapporten.

«NRK.no har styrket seg som viktigste nyhetskilde siden 2017, mens de riksdekkende avisene i samme periode har en noe svekket posisjon,» står det også i rapporten.

Dagbladet ligger på en fjerdeplass på mest leste nettside, men på denne tiden i fjor var de bittelitt større enn NRK på mobil. 

Reagerer på «long reads»

Frode Hansen mener at da NRK gikk på nett og ble nettavis, tok de opp konkurransen med andre norske aviser. Han mener de konkurrerer direkte med de kommersielle aktørene i markedet. 

– For meg er det et paradoks at man for eksempel finner færre videoer på NRK enn hos VG og Dagbladet. Og man bruker betydelige ressurser på «long reads» - et format som er forbeholdt avisene, sier han og fortsetter:

– I tillegg har norske kommersielle aktører jobbet utrolig godt med å utvikle betalingstjenester, men også her mener jeg NRK undergraver all markedslogikk med å legge alt innholdet gratis.

Også sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, reagerer på allmennkringkasterens langlesingssaker som ofte kommer lørdag formiddag.

Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen

– Slik alle vi gjør. Og det er en viktig dag for å vise brukerne at vi har unikt innhold, og at vi kan rekruttere nye abonnenter. De har laget alle tekstformatene vi lager, og som statsfinansiert har de en kjempefordel. Og det er viktig at de er klar over den store fordelen.

Eilertsen sier til Medier24 at NRK har en unik posisjon i forhold til de andre, og at de lager mye godt og unikt innhold.

– Det som er utfordringen for oss er at NRK stadig oftere legger prioriteringene og formatene tett opp til hva vi kommersielle gjør. Som gjør at de i mye større grad blir en direkte konkurrent, som også slipper å ta direkte betalt fra brukerne, sier hun.

Dette svarer NRK

Hildegunn Amanda Soldal, nettsjef i NRK, er skriftlig forelagt kritikken fra medietoppene.

– Jeg er glad for engasjementet og gode forslag og konstruktiv kritikk fra Bjølgerud, Eilertsen, Opdahl og Hansen. Vi snakker gjerne mer om dette.

Hun er enig i at det er viktig med et sterkt mediemangfold og at vi har redaktørstyrte medier med høy tillit.

– Jeg mener løsningen for å sikre dette, er at vi jobber sammen, ikke angriper hverandre eller forsøker å begrense hverandre.

Nettsjef i NRK, Hildegunn Soldal.

Hun skriver at NRK ikke kommer til å slutte med videoinnhold, og at de vil fortsette med å presentere nyheter på en visuell måte for å nå flere.

– Hansen vil begrense NRK på nett, det mener jeg blir galt. Vi trenger ulike sterke redaktørstyrte medier som kan bidra til å opplyse befolkningen. Da bør ingen av oss forsøke å begrense hverandre.

Les hele svaret til Soldal lengre ned i saken.

Bør ikke konkurrere på teknologi

Sjef for TV2.no, Derek Andrè Bjølgerud, sier til Medier24 at det er bra at NRK er brede og store på nett. Han sier TV 2 støtter NRKs satsning på eldre, unge og mangfold.

– NRK kan fylle et viktig rom ved å spre journalistikk til store målgrupper som er krevende å nå for de kommersielle aktørene. Samtidig mener vi at NRKs posisjon står støtt uten å velge de mest kommersielle grepene, sier Bjølgerud.

Han sier det er enda mer å gå på rundt tilgjengeliggjøring av utvikling i NRK, og at det er tjenester og data hos NRK som de kommersielle kunne hatt nytte av. 

– Av hensyn til befolkningen bør vi konkurrere med NRK på innhold, ikke på teknologi. Ideelt sett kunne NRK tatt imot innspill fra de kommersielle på hva som er mest etterlengtet, all den tid NRK har mer muskler på en del av disse områdene, sier Bjølgerud. 

Nettsjefen i NRK påpeker at de ofte deler sine produksjoner med resten av mediebransjen, og at de har - og kommer til - å fortsette å samarbeide om journalistikken også. 

NRKs teknologidirektør Pål Nedregotten, har tidligere sagt til Medier24 at han åpner for mer teknologisk samarbeid med bransjen

Derek André Bjølgerud, sjef for TV2.no.

Lei av å klage

TV 2.no-sjef Bjølgerud beskriver det som litt trettende å hele tiden klage på NRK.

– Vi mener NRK må ha rom til å lage sin egen strategi, men det krever at de er bevisste sin posisjon og at ikke er mer kommersielle enn de kommersielle, når de kan publiseres alt innhold «gratis» og uten reklame.

Bjølgerud legger til at politikerne må være obs på at NRK er mindre sårbare for økonomiske svingninger enn de kommersielle, så styrkeforholdet bør ikke bli for skjevt.

– Og de bør gå noen ekstra runder før de går i direkte konkurranse med redaksjonelle initiativer, produkter, programmer eller tjenester som allerede er godt befestet hos en kommersiell aktør, hvor resultatet blir veldig likt for publikum, men hvor NRK kan dytte inn flere ressurser, sier han og viser til NRKs podkast Oppdatert, som er lik Aftenpostens Forklart.

Podkast-likhet

Også sjefredaktøren i Aftenposten mener NRK blir likere de kommersielle i podkast-markedet.

– Når de lager podkaster som ligger helt opp til det vi gjør, så er det klart at det tvinger oss til å bruke mer ressurser på markedsføring, sier Eilertsen.

Hun forstår veldig godt at NRK er opptatt av å være der brukerne er.

– Men det jeg ønsker meg er en tettere og regelmessig dialog om utfordringene vi står i. NRK har en plikt til å bidra til mediemangfold. Og de kan få se vår data om bruk.

Eilertsen sier det ikke handler om at NRK ikke skal være på nett.

– Men vi er nødt til å snakke sammen. Og jeg opplever at NRK er mer velvillig til kontakt nå enn før, men det haster for oss, selv om det ikke haster for dem.

– En prinsipiell utfordring

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, sier at han og konsernet er opptatt av at NRK har et mer aktivt forhold til sitt oppdrag om å understøtte mediemangfold, og ikke undergrave det ved aggressiv konkurranse.

Han mener at man ikke er der i dag at NRK overflødiggjør lokalavisene.

– Men de er så gode at det for noen lesere kan være bra nok til at de ikke trenger å abonnere på lokalavisen sin, sier han.

Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch og Amedias konsernsjef Anders Opdahl.
Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch og Amedias konsernsjef Anders Opdahl.

– Derfor mener vi at NRK eksempelvis heller burde velge å gjøre mer av stoffet sitt tilgjengelig for distribusjon gjennom norske lokalaviser og medier, snarere enn gjennom internasjonale sosiale medier.

Debatten om NRKs rolle på internett har vært debattert før, og flere medieledere gikk hardt ut mot NRKs posisjon på nett i fjor, da NRK-plakaten var på høring.

Mener NRK forstyrrer markedet

På tidlig 2000-tallet kunne NRK ha reklame på tekst-tv og nett, men i 2010 sluttet NRK å selge nettreklame.

Hansen i Dagbladet peker på at NRK får like mye penger fra staten som Norges 10 største aviser tjener til sammen, og at norske mediehus står i en tid der de skal spare én milliard kroner i tiden fremover.

– Kommersielle aktører står i motvind fra mange kanter, ikke minst i annonsemarkedet, fra Facebook og Google, mens NRK kan fortsette omtrent som før. Det skaper et uheldig konkurransebilde, sier Hansen.

Han mener NRK forstyrrer et marked som kunne klart seg godt uten statlig innblanding, og viser til Medietilsynets rapport om NRK fra 2021.

– Rapporten viste at konkurransepresset har økt siden forrige analyse i 2018, sier han, med et ønske om en ny rapport før 2025.

Artikkelen fortsetter under faktaboksen.

Utdrag fra Medietilsynets rapport om NRK fra 2021:

  • NRKs konkurransepress overfor kommersielle aktører i det digitale nyhets- og aktualitetsmarkedet nasjonalt har økt noe siden forrige analyse i 2018. Vurderingen er likevel at dette presset har virket skjerpende og ikke har hatt negative konsekvenser for de kommersielle aktørenes tilstedeværelse i markedet. Dermed er konkurransen positiv for tilbudet til publikum og det samlede mediemangfoldet i Norge. NRK vurderes i liten grad å utøve konkurransepress i det lokale og regionale markedet.
  • Dersom NRK styrker seg ytterligere og baserer seg på innhold som er viktig for brukernes betalingsvilje for nettaviser, kan det innebære risiko for fortrengingseffekter for de kommersielle aktørene. Men per i dag vurderes det ikke å være noen risiko på kort eller mellomlang sikt for at tilbudet fra NRK skal ha negative effekter på tilbudet fra kommersielle aktører og dermed heller ikke på det totale publikumstilbudet.

– Hva mener du NRK skal være på internett da?

– Jeg mener tiden bør være inne for at NRK konsentrerer seg primært om sin tradisjonelle virksomhet, som er radio og TV. Distribusjon av dette skal naturligvis komme på digitale tjenester.

På spørsmål om man ikke er tjent med sterk konkurranse fra NRK, svarer Hansen at Norge har et stort tilbud av redaktørstyrte medier.

– Det nye de siste årene er at NRK har gått inn på det tradisjonelle markedet til de kommersielle aktørene, sier han

– I mediemangfoldsperspektivet er den norske befolkningen tjent med at vi har flest mulig redaktørstyrte medier med høy tillit. Den uheldige konkurransesituasjonen vi er oppi, kan gjøre dette vanskeligere fremover.

Les resten av svaret til NRKs nettsjef Hildegunn Soldal

Alle medier, store og små, står overfor den samme utfordringen: å være relevante for et bredt norsk publikum i konkurranse med globale tekgiganter - også i fremtiden. 

 

I kampen for å sikre fortsatt nullmoms på journalistikk forklarer MBLs styreleder det godt i M24 : ‘Mediebrukerne blir stadig mer pragmatiske når det gjelder valg av nyhetsformater - de unge i enda større grad enn de eldre. Noen ganger passer det å konsumere nyheter og aktualiteter som tekst, andre ganger som video eller lyd, eller kanskje som grafiske fremstillinger eller animasjoner.’

 

NRK er helt enig med våre kollegaer at det må sikres en plattformnøytral nullmoms. Norske medier må ha full anledning til å nå̊ folk med journalistisk innhold i alle formater og på̊ alle plattformer. Dette er særlig viktig for å sikre at journalistikken når nye generasjoner. Det er viktig for bransjen og det er viktig for NRK, men det er først og fremst viktig for samfunnet og et sunt og levende demokrati.

 

Og jeg kan love Hansen at det blir mer video og andre visuelle formater på NRK.no fremover. Det er en viktig prioritet for oss. Vi må alle nå folk på den måten de konsumerer mediene på.

 

Samarbeid er svært viktig for oss i NRK, og her kan vi bli enda bedre på å se muligheter sammen, både med lokale, regionale og nasjonale medier. I dag deler vi fra våre produksjoner og vi deler det vi har publisert med andre redaktørstyrte medier. Vi deler kompetansen vår og vi samarbeider med ulike medier om journalistikk. Sammen jobber vi for å sikre verifiserte bilder og videoer fra Gaza og fra Ukraina, og vi bidrar tungt inn for å bygge denne viktige kompetansen for alle norske medier. Vi kommer også i fortsettelsen til å lete etter nye måter å samarbeide på, og vi vil gjerne diskutere dette videre, både med Amedia og andre.

 

I tillegg begrenser vi også tilstedeværelsen vår kraftig på sosiale medier, ref denne saken

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS