Hvem skal ta over jobben til Thor Gjermund Eriksen, og hvilke utfordringer truer?
Hvem skal ta over jobben til Thor Gjermund Eriksen, og hvilke utfordringer truer?

KOMMENTAR:

NRK – på stedet hvil?

«Den neste kringkastingssjefens utfordring vil handle mye om journalistikk. Det er kanskje behov for en redefinisjon av NRK-mandatet. Kan det være på tide å spisse samfunnsoppdraget noe?», skriver Bernt Olufsen.

Publisert

Regjeringsskiftet bærer ikke med seg bud om store endringer i Statens mediepolitikk: NRK skal bestå som det populære, fellesskapsorienterte samlingspunkt i nasjonen både når det gjelder nyheter, kultur og underholdning.

Det er som å tro på julenissen.

Barn og unge har for lengst sluttet med det. NRKs største utfordring er global. De store internasjonale strømmeselskapene og giganter i sosiale medier vil sørge for drama og underholdning i et mangfold vi ikke har sett maken til. NRK Sport vil om noen år kanskje begrense seg til et VM i bryting, et NM på ski i Tydal og tredjerundekamper fra norgesmesterskapet i fotball.

Prisen på rettigheter til idrett ser ut til bare å øke. Det samme gjelder rettigheter til dramaproduksjoner. Er det gitt at våre folkevalgte på Stortinget vil fortsette å punge ut milliarder for å finansiere NRKs satsing på dette?

Det er neppe noen umiddelbar fare på ferde. Kongens råd og Stortinget vil nok fortsatt legge en beskyttende hånd over Statens eget informasjons- og underholdningsministerium.

Politikken er likevel ikke bærekraftig på sikt og den største utfordringen for en ny kringkastingssjef vil fortsatt være å sikre finansieringen av et bredt og folkekjært innholdstilbud.

Hun må det være

Utlysningen av stillingen som ny kringkastingssjef er nok ikke skrevet, men jeg føler meg sikker på at hun må være en kvinne (selv om det er ulovlig å skrive dette i stillingsannonsen).

Så må hun være journalist i bunnen av sin CV. Hun må ha god samfunnsforståelse og skjønne hvordan politikk fungerer. Hun må ha organisatorisk talent og ha ferdigheter i endringsledelse. Hun må kunne kommunisere internt og eksternt. Hun må kunne ta upopulære avgjørelser og stå stødig i stormkastene. Og hun må være synlig.

Det er ikke få utfordringer som vil møte kringkastingssjefen i neste åremålsperiode. Jeg har nevnt krigen om rettigheter, konkurransen fra globale aktører på nett, men også her på berget finnes det mange utfordringer. Foruten sommertokt med seilskuter og bobiler, evner NRK i liten grad å binde sammen innhold og nyheter fra hele vårt langstrakte land. Slik at vi alle kan få «se hele Norge som vi er så glade i» – ref. Vedum – hver dag.

Enorme ressurser

NRK har et tusentall journalister, men klarer ikke å slå VG på nett. Når noe stort skjer i Norge så strømmer folket til VG på nett for å bli oppdatert om siste nytt. Store redaksjoner på Marienlyst klarer ikke å matche en håndfull medarbeidere i Dagens Næringsliv når det gjelder avslørende gravejournalistikk.

NRKs dekning av hovedstaden er et kapittel for seg. I Oslo-området lever halvannen million mennesker uten en skikkelig nyhetsdekning, til tross for at kringkastingssjefen er bestis med Raymond Johansen (!). I likhet med regionreformen ble NRK Viken et skikkelig bomskudd. Jeg ga opp en gang i fjor da oppslaget i Viken-nyhetene handlet om slipp fra geitefjøs et sted i Hallingdalen. I Oslo kan Raymond & Co fortsette å boltre seg med 60–70 milliarder, tilsynelatende uforstyrret av kritisk og undersøkende journalistikk. Jeg savner virkelig Østlandssendingen fra den gang den var verdt å høre på.

Oppdraget må spisses

Den neste kringkastingssjefens utfordring vil altså handle mye om journalistikk. Det er kanskje behov for en redefinisjon av NRK-mandatet. Kan det være på tide å spisse samfunnsoppdraget noe?

En slik spissing kan være en naturlig konsekvens av at vi har opplevd en voldsom styrking av mediemangfoldet de siste årene – på godt og vondt. Det er ikke lenger naturlig å bruke skattepenger til å finansiere Vedums lattermilde opptreden i Maskorama på NRK, vil kanskje noen si.

Overgangen fra lisensfinansiering av fjernsynet til driftstilskudd via skatteseddelen vil sikkert gi NRK en mer langsiktig finansiering. Ordningen forutsetter en skikkelig evaluering av kringkasterens virksomhet med års jevne mellomrom. Som for britiske BBC bør det samtidig stilles krav til effektivisering av virksomheten i NRK.

Spissing av NRKs mandat og effektivisering av virksomheten vil kreve evne til prioritering og omorganisering. Flyttingen fra Marienlyst til Ensjø i Oslo vil kunne gi Statens allmennkringkaster en unik mulighet for å gjennomføre slike prosesser.

Tør ikke røre NRK

Mandat og ramme for NRKs virksomhet er et mediepolitisk spørsmål, selv om det er styret som vedtar budsjett og ansetter kringkastingssjef. NRK bør i fremtiden i større grad ledes som en mediebedrift enn som en institusjon. Den nye NRK-sjefen bør være innstilt på å stå i spissen for en slik endringsprosess snarere enn å verne om alt bestående.

Men vil dette skje?

Neppe. NRK nyter usedvanlig høy tillit og popularitet i befolkningen. Det er fristende å bruke et engelsk uttrykk som «untouchable». Ikke engang Høyres mediepolitiske politikere evner å tenke prinsipielt rundt Statens rolle som kringkaster i direkte konkurranse med private markedsaktører. Ved et par anledninger møtte jeg som representant for Mediebedriftenes Landsforening Høyres kulturminister og partiets fraksjon i Stortingets kultur- og familiekomité. Det føltes som å snakke til representanter for byråkratiet.

En blå kopi av Thor Gjermund?

Mye taler dermed for at styret vil se etter en ny lederskikkelse som kan forsvare NRKs posisjon i samfunnet. En som forstår og som evner å kommunisere toveis med politikerne. I tillegg til å ha de nødvendige kvalifikasjoner innen journalistikk, økonomi og ledelse så finnes det ikke mange kandidater å velge mellom.

Etter Thor Gjermund Eriksen vil det bli stående at han lykkes med nettopp disse oppgavene. Mange vil kanskje mene at det nå er på tide at NRK henter hans etterfølger fra egne rekker. En organisasjon som teller over 3000 ansatte, burde evne nettopp dette. En leders viktige oppgave er å sørge for etterveksten og være synlig også i kontroversielle spørsmål. Jeg er ikke overbevist om at vår sittende kringkastingssjef har lyktes like godt med dette.

Ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje skriver at han tror styret vil satse på en blåkopi av Thor Gjermund Eriksen. Jeg deler denne oppfatningen.

En blå kopi av Thor Gjermund Eriksen kan fort vise seg å være Aftenpostens ansvarlige redaktør, Trine Eilertsen.

———————————————-

For ordens skyld: Olufsen har blant annet bakgrunn som tidligere sjefredaktør i Schibsted-eide VG og som tidligere styreleder i Polaris Media.

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS